Amerikan blev beroende av vitt snus – stämmer svenska jätten
En amerikan, som blivit beroende av det vita snuset Zyn, sätter ned foten mot Swedish Match och ägaren Philip Morris, något som P3 Nyheter rapporterat om. Personen stämmer nu snusföretaget och backas av en advokatbyrå som tidigare framgångsrikt drivit mål mot tobaksföretag. I stämningen menar man att snuset är beroendeframkallande, att det inte är tobaksfritt och att det inte finns tillräcklig med information om hur skadligt det är. Det vita snuset har blivit omdiskuterat i USA, efter att det ökat kraftigt i landet. En ledamot av USA:s senat i delstaten New York har tidigare i år varnat för effekterna av Zyn och kallade produkten för en ”påse packad mer problem”. Forskning på risker saknas Louise Adermark forskar på nikotinberoende på Göteborgs universitet. Hon menar att företagen kan sälja snuset och komma med nya smaker, eftersom det knappt finns någon forskning på riskerna och de långvariga effekterna av snuset. – Den forskning som finns när det gäller nikotinet är ofta kopplad till cigaretter och där vet vi ju väldigt mycket om riskerna. Stämningsansökan förutsätter att risker kopplade till nikotinet i cigaretter också är överföringsbart på nikotinpåsar. Det finns även indikationer på hur beroendeframkallande snuset är, menar Louise Adermark. – Vi kan se bland svenska ungdomar, runt 60 procent av de som testar en gång fortsätter sen med snuset. ”Zynfluencers” marknadsför mot unga I den amerikanska stämningen lyfts även att så kallade ”Zynfluencers” marknadsför snuset på appar där unga personer finns, som Tiktok och Instagram. – Det finns en enorm genomslagskraft där. Man har visat i stämningsansökan att det finns över 30 000 Tiktok-konton som marknadsför Zyn och att konton kan ha nått ut till över 80 miljoner individer, säger Louise Adermark. Att företagen riktar sig mot unga är inte något de själva går ut med, menar Louise Adermark. (ändra) Men är man ung är risken högre att falla in i ett beroende. – De flesta som använder nikotin börjar innan man är 18, blir beroende och fortsätter sen. Tonårshjärnan är mottaglig för belöningar, man reagerar kraftig på belöningar, man har inte konsekvenstänk och därför blir tonåringen väldigt mottaglig för att utveckla starkt beroende som blir svårt att bryta. Kan leda till ändrade förpackningar Louise Adermark tror att rättsprocessen blir lång. Men hon hoppas på att den kan leda till tydligare förpackningar och ändrade regler. Hon tar upp att det saknas varning för gravida på dosorna, trots att svensk forskning visar att det ger risker för fostret om mamman snusar under graviditeten. – Förhoppningsvis kan det leda fram till mer begränsade möjligheter i tillgången till produkterna. Och att man också är lite mer tydlig ändå med de här reproduktionsproblem till exempel. Det är ganska väl etablerat att man kan trycka lite på de risker man faktiskt ändå känner till. Sen hoppas jag att det sätter igång mer forskning kring riskerna, så att vi får mer information. Swedish Match hänvisar till Philip Morris, som ger följande uttalande: ”Stämningar har lämnats in i Kalifornien och Florida gällande ett av våra dotterbolags rökfria produkter, ZYN. Vi menar att anklagelserna saknar grund och vi kommer kraftfullt gå i svaromål.”
En amerikan, som blivit beroende av det vita snuset Zyn, sätter ned foten mot Swedish Match och ägaren Philip Morris, något som P3 Nyheter rapporterat om. Personen stämmer nu snusföretaget och backas av en advokatbyrå som tidigare framgångsrikt drivit mål mot tobaksföretag. I stämningen menar man att snuset är beroendeframkallande, att det inte är tobaksfritt och att det inte finns tillräcklig med information om hur skadligt det är. Det vita snuset har blivit omdiskuterat i USA, efter att det ökat kraftigt i landet. En ledamot av USA:s senat i delstaten New York har tidigare i år varnat för effekterna av Zyn och kallade produkten för en ”påse packad mer problem”. Forskning på risker saknas Louise Adermark forskar på nikotinberoende på Göteborgs universitet. Hon menar att företagen kan sälja snuset och komma med nya smaker, eftersom det knappt finns någon forskning på riskerna och de långvariga effekterna av snuset. – Den forskning som finns när det gäller nikotinet är ofta kopplad till cigaretter och där vet vi ju väldigt mycket om riskerna. Stämningsansökan förutsätter att risker kopplade till nikotinet i cigaretter också är överföringsbart på nikotinpåsar. Det finns även indikationer på hur beroendeframkallande snuset är, menar Louise Adermark. – Vi kan se bland svenska ungdomar, runt 60 procent av de som testar en gång fortsätter sen med snuset. ”Zynfluencers” marknadsför mot unga I den amerikanska stämningen lyfts även att så kallade ”Zynfluencers” marknadsför snuset på appar där unga personer finns, som Tiktok och Instagram. – Det finns en enorm genomslagskraft där. Man har visat i stämningsansökan att det finns över 30 000 Tiktok-konton som marknadsför Zyn och att konton kan ha nått ut till över 80 miljoner individer, säger Louise Adermark. Att företagen riktar sig mot unga är inte något de själva går ut med, menar Louise Adermark. (ändra) Men är man ung är risken högre att falla in i ett beroende. – De flesta som använder nikotin börjar innan man är 18, blir beroende och fortsätter sen. Tonårshjärnan är mottaglig för belöningar, man reagerar kraftig på belöningar, man har inte konsekvenstänk och därför blir tonåringen väldigt mottaglig för att utveckla starkt beroende som blir svårt att bryta. Kan leda till ändrade förpackningar Louise Adermark tror att rättsprocessen blir lång. Men hon hoppas på att den kan leda till tydligare förpackningar och ändrade regler. Hon tar upp att det saknas varning för gravida på dosorna, trots att svensk forskning visar att det ger risker för fostret om mamman snusar under graviditeten. – Förhoppningsvis kan det leda fram till mer begränsade möjligheter i tillgången till produkterna. Och att man också är lite mer tydlig ändå med de här reproduktionsproblem till exempel. Det är ganska väl etablerat att man kan trycka lite på de risker man faktiskt ändå känner till. Sen hoppas jag att det sätter igång mer forskning kring riskerna, så att vi får mer information. Swedish Match hänvisar till Philip Morris, som ger följande uttalande: ”Stämningar har lämnats in i Kalifornien och Florida gällande ett av våra dotterbolags rökfria produkter, ZYN. Vi menar att anklagelserna saknar grund och vi kommer kraftfullt gå i svaromål.”