ANALYS: SD har mörkat – även för mig
Kalla Faktas granskning av Sverigedemokraternas kommunikationsavdelning har givit ett omedelbart resultat: Kommunikationschefen Joakim Wallerstein medger nu att partiet jobbar med dolda anonyma konton i sociala medier. Detta efter att han i åratal antingen duckat för intervjuer eller helt förnekat detta, trots att medier som Dagens ETC upprepade gånger frågat om det. Det visar sig nu alltså att SD mörkat, även för mig som intervjuat kommunikationschefen om just detta. I praktiken betyder partiets erkännande också att man medger att man använt konton på sociala medier för att påverka opinionen i frågor som är viktiga för partiet. Enligt Wallerstein handlar det om ”influencers” och han hävdar i Kalla Faktas intervju att det inte förekommer någon som helst desinformation på någon av dessa sidor. Ett vågat uttalande Det är ett vågat uttalande med tanke på att granskningen fortsätter och nu säkert också kommer att ta fart även i andra medier. Men det allvarliga för partiet just nu är att kommunikationschefen genom sina ord bekräftar att SD ägnat sig åt dold påverkan och smutskastning, och att detta gjorts på uppdrag av kommunikationschefen själv. Det är en oväntad vändning i diskussionen om partiet. Har tidigare lett till rannsakningar Det här betyder inte nödvändigtvis att Sverigedemokraterna är det enda partiet som ägnar sig åt den här typen av grova etiska övertramp. Moderaterna fick göra en kraftfull ommöblering på sin kommunikationsavdelning efter att en medarbetare smutskastat Annika Strandhäll på ett grovt sätt. Socialdemokraterna har en lång historia av negativt kampanjmakande och har åtminstone vid ett tillfälle, 2018, stängt av två medarbetare efter att de spridit en ”insinuant bild” riktad mot Sverigedemokraterna. Den gången var det faktiskt den SD-nära sajten Samhällsnytt som använde ordet ”trollfabrik” om tilltaget. Varje sånt här tillfälle ger starka rubriker och har i tidigare fall lett till rannsakningar hos berörda partier. Det ska bli intressant att se hur Sverigedemokraterna kommer att göra.
Kalla Faktas granskning av Sverigedemokraternas kommunikationsavdelning har givit ett omedelbart resultat: Kommunikationschefen Joakim Wallerstein medger nu att partiet jobbar med dolda anonyma konton i sociala medier. Detta efter att han i åratal antingen duckat för intervjuer eller helt förnekat detta, trots att medier som Dagens ETC upprepade gånger frågat om det. Det visar sig nu alltså att SD mörkat, även för mig som intervjuat kommunikationschefen om just detta. I praktiken betyder partiets erkännande också att man medger att man använt konton på sociala medier för att påverka opinionen i frågor som är viktiga för partiet. Enligt Wallerstein handlar det om ”influencers” och han hävdar i Kalla Faktas intervju att det inte förekommer någon som helst desinformation på någon av dessa sidor. Ett vågat uttalande Det är ett vågat uttalande med tanke på att granskningen fortsätter och nu säkert också kommer att ta fart även i andra medier. Men det allvarliga för partiet just nu är att kommunikationschefen genom sina ord bekräftar att SD ägnat sig åt dold påverkan och smutskastning, och att detta gjorts på uppdrag av kommunikationschefen själv. Det är en oväntad vändning i diskussionen om partiet. Har tidigare lett till rannsakningar Det här betyder inte nödvändigtvis att Sverigedemokraterna är det enda partiet som ägnar sig åt den här typen av grova etiska övertramp. Moderaterna fick göra en kraftfull ommöblering på sin kommunikationsavdelning efter att en medarbetare smutskastat Annika Strandhäll på ett grovt sätt. Socialdemokraterna har en lång historia av negativt kampanjmakande och har åtminstone vid ett tillfälle, 2018, stängt av två medarbetare efter att de spridit en ”insinuant bild” riktad mot Sverigedemokraterna. Den gången var det faktiskt den SD-nära sajten Samhällsnytt som använde ordet ”trollfabrik” om tilltaget. Varje sånt här tillfälle ger starka rubriker och har i tidigare fall lett till rannsakningar hos berörda partier. Det ska bli intressant att se hur Sverigedemokraterna kommer att göra.