Den svenska blöjjätten Libero är i blåsväder. Efter lanseringen av en ny och ”nättare” förpackning i samband med att företaget har utvecklat blöjan rasar nu småbarnsföräldrarna. Antalet blöjor i förpackningen har minskat med sju stycken, samtidigt som styckpriser har höjts. ”Med färre blöjor, mindre luft och mer komprimerade blir det upp till 20% färre transporter (och så blir de smidigare att bära hem!)”, skriver Libero i ett Instagraminlägg. ”Fruktansvärt respektlöst” Men kritiken från konsumenterna ser inget slut och Libero anklagas bland annat för att syssla med så kallad greenwashing. ”Ni försöker hävda att den mindre förpackningen minskar transporterna och därmed miljöpåverkan men istället kommer konsumenten behöva köpa fler förpackningar än innan = fler transporter”, skriver en person i kommentarsfältet. ”Fruktansvärt respektlöst av er att göra så här! Många småbarnsföräldrar går redan på knäna som det är, och många föräldralediga lever till och med på existensminimum”, skriver en annan. Många skriver att de nu kommer att bojkotta Libero och gå över till andra, billigare blöjor. ”Priserna kan variera” I ett mejl till TV4 Nyheterna skriver Essity, som äger Libero, att prisökningen beror på produktförbättringar. ”Vi har sänkt det rekommenderade priset per förpackning jämfört med tidigare eftersom det är färre blöjor i förpackningarna. Det är dock inte vi utan butikerna som sätter det slutgiltiga konsumentpriset och enligt lag har de rätt att sätta de priser de vill. Priserna kan därför variera mellan olika butiker”, skriver Sofia Hallberg, kommunikatör på Essity. När det kommer till den kritiserade miljöaspekten menar Essity att de mindre och komprimerade förpackningarna gör att det får plats fler paket per lastbil. ”Även vid köp av ett ökat antal förpackningar på helårsbasis så ger de nya transportmöjligheterna från fabrik till butik en reduktion av miljöpåverkan”.