Anders sjönk – mot älvens botten: "Plötsligt känner jag bara en kraft"
En strålande vårvinterdag i april i fjol skulle Anders Nilsson och dottern Josefine ta en kort skotertur nere på älven i Överkalix, innan Josefine skulle åka hem till Stockholm.
De åker tillsammans längst med den uppmärkta leden på älvkanten, men vårsolen är stark och ligger lågt.
– Vi bländas av den låga solen och ser inte att leden svänger, i stället råkar vi följa ett annat spår. Plötsligt märker vi att isen är mörk och jag saktar in. Då går vi genom isen. Det tar bara några sekunder, berättar Anders.
Josefine lyckas snabbt ta sig upp på isen, skotern sjunker mot botten, och Anders hamnar i vaken och kämpar för sitt liv i det iskalla och strömmande vattnet.
– När jag vänder mig om ser jag att pappa är kvar i älven, och ju mer han försöker ta sig upp ju mer spricker isen. Han håller på att få panik. Jag tänker att jag måste få upp honom, berättar dottern Josefine.
Josefine lägger sig platt på mage och kryper närmare kanten och sträcker sig efter sin pappa.
– Plötsligt känner jag bara en kraft som drar upp mig. Där och då förstår jag inte att det är Josefine, som tagit tag i min krage och dragit upp mig med en arm. Och varifrån hon fick den kraften, det är ofattbart. Min dotter har räddat mitt liv. Jag är otroligt stolt och tacksam över henne, säger Anders Nilsson. Fler åkare = fler olyckor – det oroar Händelsen kostade Josefin två knäckta revben och ett sprucket blodkärl i magen.
Det är allt fler som skadar sig i samband med skoterkörning, det visar statistik från Transportstyrelsen. För fjärde vintern i rad ökar antalet skoterolyckor. Vintern 2022/23 skedde över 350 skoterolyckor med personskador. En ökning med 123 procent jämfört med vintern 2018/19.
– Det klart att det är oroande när man ser ett ökat antal olyckor och vi följer det väldigt noga, säger Jan Lindgren, Trafikverkets representant i Nationella Snöskoterrådet.
Enligt Nationella Snöskoterrådet är huvudorsaken till ökningen att det är allt fler som kör skoter och att det tillkommer nya skoterförare. Den vanligaste olyckstypen är krock med sten eller träd eller att välta med skotern.
– Man sitter ju väldigt oskyddat på en skoter, säger Jan Lindgren.
Trots att antalet olyckor ökar så finns det sedan mitten av 00-talet en nedåtgående trend när det gäller dödsolyckor. Det menar Nationella Snöskoterrådet beror på införandet av förarbevis, och att allt färre använder alkohol i samband med skoterkörning. Men medger att det finns mer att göra.
– Allt från information, utbildning, jobba med tillsyn, titta på leders utformning, korsningar vid väg och järnväg. Det mycket vi tittar på som man kan utveckla och göra bättre, avslutar Jan Lindgren.
En strålande vårvinterdag i april i fjol skulle Anders Nilsson och dottern Josefine ta en kort skotertur nere på älven i Överkalix, innan Josefine skulle åka hem till Stockholm.
De åker tillsammans längst med den uppmärkta leden på älvkanten, men vårsolen är stark och ligger lågt.
– Vi bländas av den låga solen och ser inte att leden svänger, i stället råkar vi följa ett annat spår. Plötsligt märker vi att isen är mörk och jag saktar in. Då går vi genom isen. Det tar bara några sekunder, berättar Anders.
Josefine lyckas snabbt ta sig upp på isen, skotern sjunker mot botten, och Anders hamnar i vaken och kämpar för sitt liv i det iskalla och strömmande vattnet.
– När jag vänder mig om ser jag att pappa är kvar i älven, och ju mer han försöker ta sig upp ju mer spricker isen. Han håller på att få panik. Jag tänker att jag måste få upp honom, berättar dottern Josefine.
Josefine lägger sig platt på mage och kryper närmare kanten och sträcker sig efter sin pappa.
– Plötsligt känner jag bara en kraft som drar upp mig. Där och då förstår jag inte att det är Josefine, som tagit tag i min krage och dragit upp mig med en arm. Och varifrån hon fick den kraften, det är ofattbart. Min dotter har räddat mitt liv. Jag är otroligt stolt och tacksam över henne, säger Anders Nilsson. Fler åkare = fler olyckor – det oroar Händelsen kostade Josefin två knäckta revben och ett sprucket blodkärl i magen.
Det är allt fler som skadar sig i samband med skoterkörning, det visar statistik från Transportstyrelsen. För fjärde vintern i rad ökar antalet skoterolyckor. Vintern 2022/23 skedde över 350 skoterolyckor med personskador. En ökning med 123 procent jämfört med vintern 2018/19.
– Det klart att det är oroande när man ser ett ökat antal olyckor och vi följer det väldigt noga, säger Jan Lindgren, Trafikverkets representant i Nationella Snöskoterrådet.
Enligt Nationella Snöskoterrådet är huvudorsaken till ökningen att det är allt fler som kör skoter och att det tillkommer nya skoterförare. Den vanligaste olyckstypen är krock med sten eller träd eller att välta med skotern.
– Man sitter ju väldigt oskyddat på en skoter, säger Jan Lindgren.
Trots att antalet olyckor ökar så finns det sedan mitten av 00-talet en nedåtgående trend när det gäller dödsolyckor. Det menar Nationella Snöskoterrådet beror på införandet av förarbevis, och att allt färre använder alkohol i samband med skoterkörning. Men medger att det finns mer att göra.
– Allt från information, utbildning, jobba med tillsyn, titta på leders utformning, korsningar vid väg och järnväg. Det mycket vi tittar på som man kan utveckla och göra bättre, avslutar Jan Lindgren.