Bianca Ingrosso anmäld för reklam: "Brösten ser toppen ut"
Det första bolaget Bianca Ingrosso, 28, grundade var sminkmärket CAIA Cosmetics. Året var 2018 och det blev genast en stor succé. Tillsammans med parhästen och medgrundaren Vanessa Lindblad så kunde Bianca verkligen skörda frukten av framgångarna.
Bianca Ingrosso och Vanessa Lindblad. Bildkälla: Christine Olsson/TT Bild I juni 2020 sålde Bianca och Vanessa nämligen stora delar av sitt ägande i CAIA, och på kuppen blev Bianca ekonomiskt oberoende.
Efter framgången med CAIA har Bianca fortsatt på banan som entreprenör, bland annat har hon smyckesmärket ANI Jewels tillsammans med vännen Lovisa Worge.
Sedan sitt genombrott som influencer har Bianca synts i flera samarbeten med modemärken. Ett av de mest uppmärksammade var Biancas samarbete med Gina Tricot.
Bianca Ingrosso för Gina Tricot. Märket mötte stark kritik för samarbetet. Bildkälla: Gina Tricot Hösten 2022 möttes det samarbetet av hård kritik, och flera kunder manade till bojkott. I kommentarsfältet hos Gina Tricot vällde kommentarerna in från missnöjda kunder, som tyckte att det var fel att Gina Tricot jobbade med Bianca då hon är sjuk i en ätstörning.
Mer om de starka reaktionerna som riktades mot Gina Tricot då kan du läsa om här.
Bianca Ingrosso, Vanessa Lindblad och Victor Appelqvist grundade ÀVORA Våren 2023 startade Bianca ett eget klädmärke. Ombord på tåget var återigen Vanessa Lindblad samt Victor Appelqvist som dessutom sitter i styrelsen för just Gina Tricot.
Trion lanserade i april klädmärket ÀVORA. På Instagram skrev Vanessa att märket ska "andas kvinnlighet" och att de vill "skapa ikoniska silhuetter".
Bianca Ingrosso. Bildkälla: Stella Pictures. Bianca Ingrosso anmäld till Konsumentverket efter reklamen för ÀVORA
På Instagram har Bianca Ingrosso över 1,3 miljoner följare, och där lägger hon ofta upp reklam för sina märken så som ANI Jewels, CAIA och ÀVORA.
Den 8 september 2023 la Bianca ut en serie bilder och filmer där hon gjorde reklam för ÀVORA. Det hon skrev för att marknadsföra kläderna har nu fått en privatperson att anmäla Bianca Ingrosso till Konsumentverket. Detta då anmälaren menar att det är Biancas skönhetsingrepp som förändrat hennes utseende – inte kläderna.
Bianca Ingrosso har varit öppen med att hon har gjort en bröstförstoring. Från vänster: Bianca Ingrosso år 2020, Bianca år 2019 och längst till höger Bianca Ingrosso sommaren 2023. Bildkälla: Stella Pictures, Henrik Montgomery/TT Bild, Stella Pictures. Bianca Ingrosso har även varit berättat att hon gör fillers och Botox. Från vänster Bianca Ingrosso år 2016, även bilden bredvid är från 2016. Längst till höger Bianca Ingrosso hösten 2023. Bildkälla: Jessica Gow/TT Bild, Henrik Montgomery/TT Bild, Stella Pictures. Bianca Ingrosso 2023. Bildkälla: Stella Pictures. Bianca Ingrosso skrev att kläderna får kunden att se "så vältränad ut att det är galet"
På den första bilden i reklamen för ÀVORA visar Bianca en urringad jeansväst, och skriver "Literally make the ladies look...", följt av emojis som bland annat visar ett tecken som går att likställa med ungefär "toppen". "Ladies" är slang för bröst.
Den andra bilden som har anmälts visar hur Bianca är klädd i en jeanskjol och en korsett. Kjolen är av modellen Mirella och kostar 1200 kronor, medan korsetten – som också hör till Mirella-kollektionen – kostar 900 kronor.
"This skirt makes your body look so well trained it's literally insane!!!", skrev Bianca. Det går att översättas till "Den här kjolen får din kropp att se så vältränad ut att det är helt galet!!!".
På den tredje bilden poserar Bianca Ingrosso i jeanskjolen, och som text har hon skrivit "Trust me" (Lita på mig), och på länken har hon skrivit "Kjol som ger dig den där..." följt av en persikoemoji som i sammanhanget kan betyda rumpa.
Bianca Ingrosso skrev att brösten blir snygga och att kroppen ser vältränad ut i kläderna från ÀVORA. Bildkälla: Konsumentverket Nyheter24 har tagit del av anmälan till Konsumentverket, och där skriver den person som anmält så här:
"Hon skriver till exempel att om man köper kjolen hon har på sig kommer ens kropp att se vältränad ut. Även att toppen hon har på sig kommer göra att ens bröst kommer att se bra ut, och att kjolen kommer göra att ens rumpa ser bra ut. Samtidigt som hon skriver detta är hon väldigt transparent med att hon gör diverse olika skönhetsingrepp, hon har till exempel gjort en bröstförstoring och injicerat både botox och fillers på olika ställen i kroppen. Ovanpå detta är hon transparent med att hon lider av en ätstörning", skriver anmälaren, och hänvisar även till flera olika källor där Bianca Ingrosso själv har berättat om sina ingrepp och den ätstörning hon lider av.
"Sammantaget ser jag detta som att marknadsföringen av kjolen och toppen i fråga sker på falska grunder, eftersom det uppenbarligen inte är kjolen eller toppen som får hennes kropp att se ut som den gör. Denna felaktiga och vilseledande marknadsföring vill jag anmäla till Konsumentverket", avslutar anmälaren. Bianca Ingrosso anmäld till Konsumentverket. Bildkälla: Konsumentverket Bianca Ingrosso anmäld flera gånger till Konsumentverket Det här är inte första gången Bianca Ingrosso anmäls till Konsumentverket. Tidigare har Nyheter24 skrivit om hur Bianca la ut flera reklaminlägg för CAIA Cosmetics som var dold reklam. I november 2021 kunde Nyheter24 även avslöja att CAIA:s julkalender massanmäldes till Konsumentverket. Detta då flera kunder rasade över de små förpackningarna i kalendern, och en del anmälare menade att värdet av produkterna i kalendern inte uppgick till det värde som CAIA utlovat i sin reklam. Nyheter24 har sökt Vanessa Lindblad som inte har återkommit.
Det första bolaget Bianca Ingrosso, 28, grundade var sminkmärket CAIA Cosmetics. Året var 2018 och det blev genast en stor succé. Tillsammans med parhästen och medgrundaren Vanessa Lindblad så kunde Bianca verkligen skörda frukten av framgångarna.
Bianca Ingrosso och Vanessa Lindblad. Bildkälla: Christine Olsson/TT Bild I juni 2020 sålde Bianca och Vanessa nämligen stora delar av sitt ägande i CAIA, och på kuppen blev Bianca ekonomiskt oberoende.
Efter framgången med CAIA har Bianca fortsatt på banan som entreprenör, bland annat har hon smyckesmärket ANI Jewels tillsammans med vännen Lovisa Worge.
Sedan sitt genombrott som influencer har Bianca synts i flera samarbeten med modemärken. Ett av de mest uppmärksammade var Biancas samarbete med Gina Tricot.
Bianca Ingrosso för Gina Tricot. Märket mötte stark kritik för samarbetet. Bildkälla: Gina Tricot Hösten 2022 möttes det samarbetet av hård kritik, och flera kunder manade till bojkott. I kommentarsfältet hos Gina Tricot vällde kommentarerna in från missnöjda kunder, som tyckte att det var fel att Gina Tricot jobbade med Bianca då hon är sjuk i en ätstörning.
Mer om de starka reaktionerna som riktades mot Gina Tricot då kan du läsa om här.
Bianca Ingrosso, Vanessa Lindblad och Victor Appelqvist grundade ÀVORA Våren 2023 startade Bianca ett eget klädmärke. Ombord på tåget var återigen Vanessa Lindblad samt Victor Appelqvist som dessutom sitter i styrelsen för just Gina Tricot.
Trion lanserade i april klädmärket ÀVORA. På Instagram skrev Vanessa att märket ska "andas kvinnlighet" och att de vill "skapa ikoniska silhuetter".
Bianca Ingrosso. Bildkälla: Stella Pictures. Bianca Ingrosso anmäld till Konsumentverket efter reklamen för ÀVORA
På Instagram har Bianca Ingrosso över 1,3 miljoner följare, och där lägger hon ofta upp reklam för sina märken så som ANI Jewels, CAIA och ÀVORA.
Den 8 september 2023 la Bianca ut en serie bilder och filmer där hon gjorde reklam för ÀVORA. Det hon skrev för att marknadsföra kläderna har nu fått en privatperson att anmäla Bianca Ingrosso till Konsumentverket. Detta då anmälaren menar att det är Biancas skönhetsingrepp som förändrat hennes utseende – inte kläderna.
Bianca Ingrosso har varit öppen med att hon har gjort en bröstförstoring. Från vänster: Bianca Ingrosso år 2020, Bianca år 2019 och längst till höger Bianca Ingrosso sommaren 2023. Bildkälla: Stella Pictures, Henrik Montgomery/TT Bild, Stella Pictures. Bianca Ingrosso har även varit berättat att hon gör fillers och Botox. Från vänster Bianca Ingrosso år 2016, även bilden bredvid är från 2016. Längst till höger Bianca Ingrosso hösten 2023. Bildkälla: Jessica Gow/TT Bild, Henrik Montgomery/TT Bild, Stella Pictures. Bianca Ingrosso 2023. Bildkälla: Stella Pictures. Bianca Ingrosso skrev att kläderna får kunden att se "så vältränad ut att det är galet"
På den första bilden i reklamen för ÀVORA visar Bianca en urringad jeansväst, och skriver "Literally make the ladies look...", följt av emojis som bland annat visar ett tecken som går att likställa med ungefär "toppen". "Ladies" är slang för bröst.
Den andra bilden som har anmälts visar hur Bianca är klädd i en jeanskjol och en korsett. Kjolen är av modellen Mirella och kostar 1200 kronor, medan korsetten – som också hör till Mirella-kollektionen – kostar 900 kronor.
"This skirt makes your body look so well trained it's literally insane!!!", skrev Bianca. Det går att översättas till "Den här kjolen får din kropp att se så vältränad ut att det är helt galet!!!".
På den tredje bilden poserar Bianca Ingrosso i jeanskjolen, och som text har hon skrivit "Trust me" (Lita på mig), och på länken har hon skrivit "Kjol som ger dig den där..." följt av en persikoemoji som i sammanhanget kan betyda rumpa.
Bianca Ingrosso skrev att brösten blir snygga och att kroppen ser vältränad ut i kläderna från ÀVORA. Bildkälla: Konsumentverket Nyheter24 har tagit del av anmälan till Konsumentverket, och där skriver den person som anmält så här:
"Hon skriver till exempel att om man köper kjolen hon har på sig kommer ens kropp att se vältränad ut. Även att toppen hon har på sig kommer göra att ens bröst kommer att se bra ut, och att kjolen kommer göra att ens rumpa ser bra ut. Samtidigt som hon skriver detta är hon väldigt transparent med att hon gör diverse olika skönhetsingrepp, hon har till exempel gjort en bröstförstoring och injicerat både botox och fillers på olika ställen i kroppen. Ovanpå detta är hon transparent med att hon lider av en ätstörning", skriver anmälaren, och hänvisar även till flera olika källor där Bianca Ingrosso själv har berättat om sina ingrepp och den ätstörning hon lider av.
"Sammantaget ser jag detta som att marknadsföringen av kjolen och toppen i fråga sker på falska grunder, eftersom det uppenbarligen inte är kjolen eller toppen som får hennes kropp att se ut som den gör. Denna felaktiga och vilseledande marknadsföring vill jag anmäla till Konsumentverket", avslutar anmälaren. Bianca Ingrosso anmäld till Konsumentverket. Bildkälla: Konsumentverket Bianca Ingrosso anmäld flera gånger till Konsumentverket Det här är inte första gången Bianca Ingrosso anmäls till Konsumentverket. Tidigare har Nyheter24 skrivit om hur Bianca la ut flera reklaminlägg för CAIA Cosmetics som var dold reklam. I november 2021 kunde Nyheter24 även avslöja att CAIA:s julkalender massanmäldes till Konsumentverket. Detta då flera kunder rasade över de små förpackningarna i kalendern, och en del anmälare menade att värdet av produkterna i kalendern inte uppgick till det värde som CAIA utlovat i sin reklam. Nyheter24 har sökt Vanessa Lindblad som inte har återkommit.