Höstens uppdatering av den svarta listan innehåller 235 företag som valt att inte göra rätt för sig mot sina kunder. Förra året kom 32 303 ärenden in till Allmänna reklamationsnämnden, Arn. Det är en ökning med 6 262 ärenden jämfört med året före, skriver Råd & Rön. Tesla pekas ut Motorbranschen har flest företag, 71 stycken, i den uppdaterade listan. – Problem med köp och begagnade bilar är oftast det som konsumenter har problem med. Det är ofta små företag det handlar om och det är en svår bransch, säger Daniel Kjellberg, chefredaktör Råd & Rön, till Nyhetsmorgon. Tesla i Upplands Väsby är ett av företagen. Råd & Rön skriver att en kund köpt en Tesla med felmonterade dörrar, vilket fick grus från vägbanan att virvla upp och skada lacken på bilen. ARN har ansett att bilen inte håller den kvalitet som kunden kunde förvänta sig, men trots det fick kunden avslag när han försökte åberopa garanti på Teslas verkstad i Uppsala. De har flest ärenden 60 nya hantverkarföretag finns nu med på svarta listan. 27 flygbolag finns med på den uppdaterade listan, däribland British Airways, Turkish Airlines, Lufthansa och Ryanair. Värst, med flest ärenden hos ARN totalt, är Turkish Airlines med 13 ärenden följt av Ryanair med tolv. – Det är mycket flygbolag här. Stora flygbolag som gång efter gång väljer att inte följa besluten från ARN. Ryanair brukar ofta finnas med på värstinglistan. Det handlar om inställda flyg, förseningar och så vidare där bolagens resenärer inte får den ersättning som reklamationsnämnden har konstaterat att de har rätt till, säger Daniel Kjellberg. Uppmaningen från Råd & Rön är att ta sig tid att söka information om företagen innan man köper något. – Gör research så du får bra koll på företaget du ska göra affärer med. Välj gärna företag som är anslutna till en branschorganisation, där de ofta har gemensamma riktlinjer.