Brigadernas drag – försöker nå nya soldater med romantiska kampanjer
I våras trädde Ukrainas nya mobiliseringslag i kraft. Förhoppningen är att den nya lagen ska ge ett tillskott av soldater. Åldern för obligatorisk mobilisering sänktes från 27 till 25 och alla ukrainska män mellan 18 och 60 år blev tvungna att förse militären med sina personuppgifter. Ukrainare som befinner sig utomlands kan även komma att kallas in. Den nya lagen är dock inte det enda verktyg som används i Ukraina för att locka fler till militären. Ukrainare kan söka sig direkt till en specifik brigad, och behöver inte gå via något av de nationella rekryteringscentrumen. Det har lett till att några av landets över 130 brigader satsar både pengar och resurser på att försöka rekrytera nya soldater utanför rekryteringscentrumen. En av de brigader som själva försöker nå nya soldater är den tredje anfallsbrigaden, som bland annat uppmärksammades i samband med striderna om Bachmut. Brigaden har även en avdelning på runt 20 personer som arbetar med att skapa reklam och material för att locka nya rekryter, vilket även inspirerat andra att ta efter. – Detta är ett modernt krig som kräver att vi är mer öppna, säger Khrystyna Bondarenko, chef för den tredje anfallsbrigadens media avdelning till Washington Post. ”Romantiserar inte att döda fienden” På sociala medier, längs vägarna och inne i städer syns affischer med uppmaningar om att ansluta sig till brigaden. Deras marknadsföring har beskrivits som banbrytande i att försöka få ukrainska män att ansluta sig frivilligt. I en film som fått över 100 000 visningar på bara en vecka syns hur en man från brigaden rengör sitt vapen och åka runt med sin flickvän i ett militärt fordon. Tillsammans avfyrar de ett vapen, ihopklippt med flera intima scener. – Vi romantiserar inte att du kommer att döda fienden, vi romantiserar att du kommer att ha bra minnen efter kriget. Du kommer att ha vänskap, du kommer att ha kontakter, du kommer att ha mycket. Vi måste balansera det, säger brigadens artdirector Vlad Kulyk. Brigaderna har ett gemensamt mål De första kampanjen lanserades i mars och ska ha resulterat i runt 200 ansökningar, även i fall bara ett fåtal ledde till att soldater värvades till brigaden. – Du måste vara ute och marknadsföra. Du måste vara digital och rikta dig mot folk på sociala medier. Du måste nå bloggare och vloggare som de lyssnar på och du måste vara på Tiktok. Det finns många sätt, så egentligen skiljer det sig inte särskilt mycket från annan marknadsföring, säger Volodymyr Degtyarov pr-ansvarig för den 13:e anfallsbrigaden till AFP. Han beskriver hur brigaderna inte arbetar mot varandra, utan mot en gemensam fiende och att konkurrensen om nya rekryter kan vara bra för alla. – Den senaste kampanjen från den tredje anfallsbrigaden tycker jag är i närheten av gränsen. Ingen annan brigad har gjort något så modigt för att nå ut, säger Volodymyr Degtyarov.
I våras trädde Ukrainas nya mobiliseringslag i kraft. Förhoppningen är att den nya lagen ska ge ett tillskott av soldater. Åldern för obligatorisk mobilisering sänktes från 27 till 25 och alla ukrainska män mellan 18 och 60 år blev tvungna att förse militären med sina personuppgifter. Ukrainare som befinner sig utomlands kan även komma att kallas in. Den nya lagen är dock inte det enda verktyg som används i Ukraina för att locka fler till militären. Ukrainare kan söka sig direkt till en specifik brigad, och behöver inte gå via något av de nationella rekryteringscentrumen. Det har lett till att några av landets över 130 brigader satsar både pengar och resurser på att försöka rekrytera nya soldater utanför rekryteringscentrumen. En av de brigader som själva försöker nå nya soldater är den tredje anfallsbrigaden, som bland annat uppmärksammades i samband med striderna om Bachmut. Brigaden har även en avdelning på runt 20 personer som arbetar med att skapa reklam och material för att locka nya rekryter, vilket även inspirerat andra att ta efter. – Detta är ett modernt krig som kräver att vi är mer öppna, säger Khrystyna Bondarenko, chef för den tredje anfallsbrigadens media avdelning till Washington Post. ”Romantiserar inte att döda fienden” På sociala medier, längs vägarna och inne i städer syns affischer med uppmaningar om att ansluta sig till brigaden. Deras marknadsföring har beskrivits som banbrytande i att försöka få ukrainska män att ansluta sig frivilligt. I en film som fått över 100 000 visningar på bara en vecka syns hur en man från brigaden rengör sitt vapen och åka runt med sin flickvän i ett militärt fordon. Tillsammans avfyrar de ett vapen, ihopklippt med flera intima scener. – Vi romantiserar inte att du kommer att döda fienden, vi romantiserar att du kommer att ha bra minnen efter kriget. Du kommer att ha vänskap, du kommer att ha kontakter, du kommer att ha mycket. Vi måste balansera det, säger brigadens artdirector Vlad Kulyk. Brigaderna har ett gemensamt mål De första kampanjen lanserades i mars och ska ha resulterat i runt 200 ansökningar, även i fall bara ett fåtal ledde till att soldater värvades till brigaden. – Du måste vara ute och marknadsföra. Du måste vara digital och rikta dig mot folk på sociala medier. Du måste nå bloggare och vloggare som de lyssnar på och du måste vara på Tiktok. Det finns många sätt, så egentligen skiljer det sig inte särskilt mycket från annan marknadsföring, säger Volodymyr Degtyarov pr-ansvarig för den 13:e anfallsbrigaden till AFP. Han beskriver hur brigaderna inte arbetar mot varandra, utan mot en gemensam fiende och att konkurrensen om nya rekryter kan vara bra för alla. – Den senaste kampanjen från den tredje anfallsbrigaden tycker jag är i närheten av gränsen. Ingen annan brigad har gjort något så modigt för att nå ut, säger Volodymyr Degtyarov.