Cloetta förstör 850 ton choklad efter farlig palmolja

Cloetta förstör 850 ton choklad efter farlig palmolja

Cloetta kommer att behöva förstöra 850 ton choklad till följd av den förorenade palmolja som för en månad sedan orsakade kurstapp och hundratals ton godis stoppades på godisbolagets lager. Mängden utgör strax under en procent av årsproduktionen.

850 ton choklad ska förstöras

850 ton choklad ska förstöras

Kexchoklad, Sportlunch och Polly är några av sorterna som berörs. Företaget ska ha fått informationen om palmoljan innan deras produkter kom ut till försäljning. Cloetta utreder nu hur chokladen ska förstöras. – Det är stora mängder så det går ju inte att ta hand om det direkt. Vi kommer att ha en fortsatt dialog med företaget, säger Arvid Nordlund på miljöförvaltningen i Malmö till SVT. Uppgifter om förorenad palmolja har förekommit tidigare och i april infördes försäljningsstopp på hundratals ton av Cloettas produkter.

Pressbyrån och 7-Eleven vill sluta sälja cigaretter

Pressbyrån och 7-Eleven vill sluta sälja cigaretter

Utfasningen innebär att Reitan Convenience, som är franchisegivare för Pressbyrån, 7-Eleven och den senaste kiosksatsningen PBX, kommer sluta att ta in fler cigarettprodukter eller -varumärken från och med 2026. Målet är att helt sluta med försäljningen av cigaretter, enligt Reitans Sverige-vd Anna Wallenberg. Riskerna med tobaksrökning är väl kända, både när det kommer till hälsorisker men även miljöpåverkan och arbetsförhållanden i produktionen. Vi ser även att det finns vissa länder som inför olika former för förbud mot rökning, till exempel progressiva åldersförbud, säger hon. Bland annat Storbritannien och Nya Zeeland har velat införa lagar som innebär förbud för unga att få köpa tobaksprodukter. Kan leda till reaktioner 54 procent av kedjornas tobaksförsäljning kommer i dag från cigaretter, resten kommer från snus, nikotin och andra rökfria alternativ. Enligt Anna Wallenberg har försäljningen av cigaretter gått ner stadigt de senaste åren. Men hon tror ändå att beskedet kan leda till reaktioner bland kunderna. Visst kan det bli det men på sikt kommer det nog att uppfattas som något positivt, säger hon. Framåt kommer konsumtionen att gå ner och vi vill gärna verka för att produkterna försvinner från marknaden. Produkter med palmolja ska bort Förutom utfasningen av cigaretter kommer även produkter som innehåller palmolja att försvinna från kioskerna från och med 2027. Palmolja finns i en mängd produkter som återfinns på butikshyllorna, bland annat i choklad, chips och kakor. Marabou och Cloetta använder fortfarande palmolja i vissa av sina produkter. Om vissa leverantörer inte byter ut palmoljan i sina produkter kan det innebära att de försvinner ur Pressbyråns och 7-Elevens sortiment, enligt Anna Wallenberg. Vilka produkter det kan röra sig om är för tidigt att säga. Vi har en nära dialog med våra leverantörer om hur man kan fasa ut palmoljan.

Cloetta på YouTube

Cloetta godisbutik i Ljungsbro

Cloettas godis outlet med svenska godisklassiker som Ahlgrens bilar, Kexchoklad, Gott & Blandat och Polly. Det perfekta ...

By Cloetta på YouTube

Cloetta

2016 was a strong year for Cloetta. Cloetta produced 120000 tonnes of confectionary and sales were up 3.1 per cent.

Cloetta Corporate på YouTube

Cloetta förstör kexchoklad

Godisjätten Cloetta har tagit beslut om att förstöra 850 ton choklad, rapporterar Svt Skåne. Det efter larmet om att palmolja som ...

Aftonbladet på YouTube

Cloetta tar det rätta

Tack vare smart logistik i en het region i Sverige lyckas Cloetta förse svenskarna med allt gott de kan önska sig – speciellt kring ...

PostNord på YouTube

Vi besöker CLOETTAS GODISBUTIK!

En mysig 50-talsinspirerade snabbköpsbutik med fullspäckat sortiment av Cloettas produkter.

Adeteg på YouTube

Cloetta i poddar

Bonusepisod - Godisbolaget Cloetta

De flesta har en relation till konfektyrbolaget Cloetta men i detta avsnitt lär vi känna bolaget bättre och det gör vi tillsammans med informationschefen Jacob Broberg som är en inventarie i bolaget. Vi går igenom vilka länder bolaget är verksamt i, vilka varumärken som är störst, hur man jobbar med line extensions, de finansiella målen, hur de ska nå god omsättningstillväxt, förvärvet av Candyking, branden vid en produktionslinje i Belgien, påverkan av sockerskatter, storägaren Malfors Promotor och mycket mer! Trevlig lyssning, Nicklas