Då är dina vinterdäck olagliga – det här innebär nya lagen
Från den första december blir det olagligt att köra dubbfria vinterdäck utan den nya märkningen i Sverige. Om du blir stoppad av polisen kan det innebära böter. Det gäller dock inte för dubbdäck. – Är det odubbade däck så är de olagliga att köra med utan den här märkningen. På 200 personer är det en som kör med sommardäck. Det kanske inte låter så mycket, men de kan ställa till en otrolig skada i trafiken. Det här är ett sätt att komma åt det, säger Jonas Roupé, vd för Däckspecialisternas riksförbund. ”Skillnad på liv och död” Lagen kom egentligen den 1 juni 2019. Alla däck som kommit ut på marknaden efter det ska vara märkta på det nya sättet. Och från och med den 1 december i år måste märket finnas på alla vinterdäck som rullar på våra vägar. Har du dubbfria vinterdäck som är äldre än så kan de alltså vara olagliga. Som bilägare kan det vara svårt att veta vilka vinterdäck man ska välja. – Det är den mest komplicerade produkten som finns på bilen. Välj inte däck på 15 sekunder, gå till en däckspecialist. Se till att få råd så att du får de däcken som passar dina behov. Det är skillnad mellan liv och död att du väljer rätt däck, säger Jonas Roupé i Nyhetsmorgon. ”Vintern längre än lagen säger” Var i Sverige man bor spelar stor roll för valet. – Dubbdäck regerar när det gäller is. Men många som bor i södra Sverige, i Malmötrakten, kan välja mellaneuropeiska däck, för de är bra på våt och kall asfalt som inte är isig, säger Jonas Roupé. Men även om man bor i södra eller mellersta Sverige och det finns bra snöröjning kanske en del tar en bilresa till fjällen på vintern. – Vi har det mest avlånga landet i Norden. Nästa år infaller påsken efter att lagen säger att sommaren har inträtt och då är det ju förbjudet att åka med dubbdäck – men inte om vägarna är isiga. Så det kan ställa till problem när vintern är längre än lagen säger, menar Jonas Roupé.
Från den första december blir det olagligt att köra dubbfria vinterdäck utan den nya märkningen i Sverige. Om du blir stoppad av polisen kan det innebära böter. Det gäller dock inte för dubbdäck. – Är det odubbade däck så är de olagliga att köra med utan den här märkningen. På 200 personer är det en som kör med sommardäck. Det kanske inte låter så mycket, men de kan ställa till en otrolig skada i trafiken. Det här är ett sätt att komma åt det, säger Jonas Roupé, vd för Däckspecialisternas riksförbund. ”Skillnad på liv och död” Lagen kom egentligen den 1 juni 2019. Alla däck som kommit ut på marknaden efter det ska vara märkta på det nya sättet. Och från och med den 1 december i år måste märket finnas på alla vinterdäck som rullar på våra vägar. Har du dubbfria vinterdäck som är äldre än så kan de alltså vara olagliga. Som bilägare kan det vara svårt att veta vilka vinterdäck man ska välja. – Det är den mest komplicerade produkten som finns på bilen. Välj inte däck på 15 sekunder, gå till en däckspecialist. Se till att få råd så att du får de däcken som passar dina behov. Det är skillnad mellan liv och död att du väljer rätt däck, säger Jonas Roupé i Nyhetsmorgon. ”Vintern längre än lagen säger” Var i Sverige man bor spelar stor roll för valet. – Dubbdäck regerar när det gäller is. Men många som bor i södra Sverige, i Malmötrakten, kan välja mellaneuropeiska däck, för de är bra på våt och kall asfalt som inte är isig, säger Jonas Roupé. Men även om man bor i södra eller mellersta Sverige och det finns bra snöröjning kanske en del tar en bilresa till fjällen på vintern. – Vi har det mest avlånga landet i Norden. Nästa år infaller påsken efter att lagen säger att sommaren har inträtt och då är det ju förbjudet att åka med dubbdäck – men inte om vägarna är isiga. Så det kan ställa till problem när vintern är längre än lagen säger, menar Jonas Roupé.