Det blir årets julklapp: "Ett nyväckt intresse"
För 37:e året i rad presenteras årets julklapp av HUI Research, vilken ska representera konsumtionstrender och konsumtionsmönster. Samtidigt menar man att den sätter guldkant på vardagen. Nyväckt intresse för dofter Unisexdoften motiveras genom att den representerar vår tid, kommer i flera prisklasser och utföranden och att det finns ett nyväckt intresse för hur dofter påverkar hur vi mår. – Vi ser hur mode- och kosmetikbranschen rör sig bort från det typiskt manliga och kvinnliga till mer genusneutrala dofter med fokus på att förstärka det individuella uttrycket, säger Emma Hernell vd på HUI Research Något man unnar sig – trots lågkonjunktur Efter flera tuffa år lyfts den även fram som något som folk fortfarande unnar sig. – Vi har haft flera tuffa ekonomiska år bakom oss. När vi måste välja bort större investeringar och inköp unnar vi oss fortfarande vardagslyx. Parfymen har alltid varit en uppskattad julklapp men nu finns ett nyväckt intresse för doftens funktion när det kommer till avslappning och välmående, säger Emma Hernell. Samtidigt menar HUI Research att unisexdoften utmanar de traditionella könsnormerna och lyfter fram individens utryck – inte minst bland unga. Under flera år har HUI Research sett ett skifte inom skönhetsbranschen, där man går från typiskt kvinnligt och manligt till det mer genusneutrala – vilket reflekterar ett nytt sätt att se på identitet med mer genusöverskridande produkter.
För 37:e året i rad presenteras årets julklapp av HUI Research, vilken ska representera konsumtionstrender och konsumtionsmönster. Samtidigt menar man att den sätter guldkant på vardagen. Nyväckt intresse för dofter Unisexdoften motiveras genom att den representerar vår tid, kommer i flera prisklasser och utföranden och att det finns ett nyväckt intresse för hur dofter påverkar hur vi mår. – Vi ser hur mode- och kosmetikbranschen rör sig bort från det typiskt manliga och kvinnliga till mer genusneutrala dofter med fokus på att förstärka det individuella uttrycket, säger Emma Hernell vd på HUI Research Något man unnar sig – trots lågkonjunktur Efter flera tuffa år lyfts den även fram som något som folk fortfarande unnar sig. – Vi har haft flera tuffa ekonomiska år bakom oss. När vi måste välja bort större investeringar och inköp unnar vi oss fortfarande vardagslyx. Parfymen har alltid varit en uppskattad julklapp men nu finns ett nyväckt intresse för doftens funktion när det kommer till avslappning och välmående, säger Emma Hernell. Samtidigt menar HUI Research att unisexdoften utmanar de traditionella könsnormerna och lyfter fram individens utryck – inte minst bland unga. Under flera år har HUI Research sett ett skifte inom skönhetsbranschen, där man går från typiskt kvinnligt och manligt till det mer genusneutrala – vilket reflekterar ett nytt sätt att se på identitet med mer genusöverskridande produkter.