Dubbelsiffrigt rapportrus och tapp för dagligvarujätten

Dubbelsiffrigt rapportrus och tapp för dagligvarujätten

Fastighetsbolagen blev några av veckans vinnare efter en intensiv rapportvecka. Mest rusade dock teknikhandelskoncernen Addtechs aktie, medan Arjo och Axfood blev två förlorare under den näst starkaste veckan för Stockholmsbörsen i år.

Skatten slopas – då väntas ökat sug efter plastpåsar

Skatten slopas – då väntas ökat sug efter plastpåsar

Punktskatten på plastpåsar infördes den 1 maj 2020 och försäljningen av påsarna störtdök. En dryg månad senare uppgav Ica och Coop att deras försäljning av plastkassar halverats medan försäljningen hos Axfood-kedjorna minskat med 70 procent. Nu räknar kedjorna med att försäljningen ökar igen, men inte till samma nivåer som tidigare. Andra sätt "Många har hittat andra, mer hållbara sätt att bära hem sina varor", skriver Kristina Hermansson, kommunikationschef på Lindex där man tagit betalt för plastpåsar sedan 2017 för att bidra till minskad konsumtion. "Kundbeteendet har ändrats, det finns fler som har kommit in i vanan att ta med sig flergångskassar till butiken. Och det finns säkert många kunder som av bara farten kommer att fortsätta att välja papperskassen", skriver Willys kommunikationschef Johanna Eurén i ett mejlsvar. Ändrade kundbeteenden till trots förbereder sig de flesta ändå på att fler kunder kommer att välja plastkassar. Åhléns kommer att återinföra sin minsta plastpåse, i A4-storlek, som tidigare tagits bort då den ansågs bli för dyr med plastskatten. Inte billigare Vad priset för en plastpåse blir efter att skatten tagits bort är inte riktigt klart. De flesta uppger att de kommer att sänka priset motsvarande skattens sänkning, men plastpåsen blir inte nödvändigtvis mycket billigare än en papperskasse. På Willys innebär det att priset kommer att sänkas från 6,90 kronor till 3,90 – samma pris som en papperspåse. Även andra kedjor har papperskassar som ligger på ungefär samma pris som de i plast. Sedan punktskatten på plastpåsar infördes har många kedjor tagit fram flergångsalternativ, och det är något de kommer att fortsätta erbjuda. Clas Ohlson inför ett nytt sortiment av bärkassar där kunden kan välja mellan återvunnen plast, papper och flergångspåsar. Lidl lyfter fram att man har en flergångskasse av återvunnet material som bara är 40 öre dyrare än plastkassen som med skatt kostar 6,50 kronor. "Vår förhoppning är att tiden med plastpåseskatten har förändrat beteenden och att flergångskassar eller papperskassar är kundernas förstahandsval", skriver Robert Stekovic, inköps- och marknadsdirektör på Lidl Sverige.

Ägg återkallas – risk för salmonella

Ägg återkallas – risk för salmonella

Flera butiker återkallar ägg. Det efter att producenten av äggen har upptäckt salmonella i stallmiljön där de värpts. ”Inga ägg har bekräftats smittade men vi har beslutat att återkalla de ägg som kommer därifrån och där en misstanke om smitta därmed kan finnas”, skriver Ica i ett pressmeddelande. Återkallelsen gäller produkter med bäst före-datum från och med 19-07-2024 till och med 13-08-2024. Även Axfood och Lidl återkallar ägg.

S: Så ska maten bli billigare

S: Så ska maten bli billigare

Veckohandlingen för en tvåbarnsfamilj är tiotusentals kronor dyrare nu än för några år sedan, enligt Socialdemokraternas finanspolitiske talesperson Mikael Damberg. – I dag betalar en barnfamilj 30 000 kronor mer per år än 2021, säger Mikael Damberg (S). Fem förslag på sänkta priser En orsak till prishöjningarna är bristande konkurrens, enligt S. De tre största aktörerna Ica, Axfood och Coop står i dag för 90 procent av marknaden. Partiet föreslår fem förslag för sänkta matpriser, där problemen är större på landsbygden. – Det ska vara lättare att starta lokala butiker. När det kommer en lågprisbutik i en bostadsområde eller i en stad då sjunker också befintliga priser, säger Damberg. Partiet vill även se ökad konkurrens mellan de tre dominerande kedjorna, som äger varsin egen grossist. – Vi vill se skärpta krav på butikskedjor att sälja varor till konkurrenter eller begränsa inlåsande avtal, säger Mikael Damberg (S). Märkning av rabatter Om myndigheter och politiker ser var höjningarna uppstår kommer konkurrensen att hårdna och priserna sänkas, enligt partiet. Socialdemokraterna vill se en tydligare märkning av rabatter så att till exempel priset på en vara över den senaste månaden visas. – Det ska kunna göras tydligare uppföljning av "skenhöjningar" eller bluffhöjningar, där priserna har höjts innan rea, säger Mikael Damberg (S).

Axfood på YouTube

Intervju med Axfood - Ett av Sveriges största bolag inom dagligvaruhandeln

Vi intervjuar Alexander Bergendorf som berättar om Axfood, samt hur marknadsläget ser ut för dagligvaruhandeln i Sverige!

Daglig Utdelning på YouTube

Analytikern om Axfoods köp av City Gross

Dagens stora börsnyhet är att Axfood köper City Gross för två miljarder kronor. Affären kommenteras av Nicklas Skogman, ...

EFN Ekonomikanalen på YouTube

Historien innan Axfood – med Antonia Ax:son Johnson och Göran Ennerfelt.

Del 1 i filmserien om Axfoods 20 år som bolag. Grundarna och ägarna Antonia Ax:son Johnson och Göran Ennerfelt berättar om ...

Axfood på YouTube

Innovation i matbranschen – möt Axfoods möjliggörare

Med data och smarta modeller kan vi skapa en bättre köpupplevelse för våra kunder. Det hjälper oss även att stärka vårt ...

Axfood på YouTube

#96 - Axfood köper Citygross - Vad betyder det?

I dagens avsnitt så tittar jag på att Axfood planerar att köpa upp Citygross, jag jämför sedan med Europris och Ahold. Som alltid ...

Portföljracet på YouTube

Axfood i poddar

Axfood

Axfoodkoncernen består av olika varumärken med bla butikskedjorna Willys och Hemköp, liksom Tempo, Handlar’n och Matöppet. Grossistförsäljning sker genom Snabbgross och Dagab. I Axfood ingår även Middagsfrid och Urban Deli samt delägda Apohem, Eurocash, City Gross och Mathem. Huvudägare är Axel Johnson AB med 50,1 procent av aktierna och över 13 000 medarbetare. Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

Kinesiska stimulanser lyfter börshumöret – Axfoods resultat över förväntan

Hongkongbörsen stiger efter oväntade stimulanser från Kina. SEB, Axfood och Billerud rapporterar för tredje kvartalet. Lyssna på Di Morgonkoll med Sophie Gräsberg. 

Axfood söker en Löneadministratör

Nu söker Axfood en löneadministratör. Lyssna på intervjun med Maria Ammunet och Susanne Lindmark där de berättar mer om Axfood och rollen som löneadministratör. Ansök om tjänsten på addpeople.nu. Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

14. Anders Lexmon - Axfood

Anders Lexmon har ägnat nästan hela sin karriär åt dagligvaruhandeln. Med omtänksamhet och personalomsorg som fundament har Anders drivit utvecklingen av Axfoods ekonomiorganisation med fokus på ordning och reda i processerna, framåtanda och teknologi. I avsnittet får vi bland annat höra Anders syn på att styra en ekonomiorganisation i en bransch med små marginaler och höga volymer, sammanhållning av flera solitära ekonomiorganisationer samt tankar om matmarknadens framtid. Toppskiktet är Elin Rickhamre & Niklas Jogsten Producent och ljudmix: Niki Yrla Projektledare: Johan Wahlfors

Axfood söker en Löneadministratör

Nu söker Axfood en löneadministratör. Lyssna på intervjun med Maria Ammunet och Susanne Lindmark där de berättar mer om Axfood och rollen som löneadministratör. Ansök om tjänsten på addpeople.nu. Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

Axfood • Välkommen till en familj av möjligheter

Våra olikheter inom Axfoodfamiljen bygger ett starkt lag och ger oss möjlighet att påverka både vardag och morgondag. Genom våra många matkoncept, verksamheter, kompetenser och bakgrunder kan vi tillsammans göra skillnad. Lyssna på stjärnorna Annika, Elena och David för att få en inblick i hur det är att arbeta på Axfood!Lär dig mer på Axfoods karriärsida: https://bit.ly/311I15L Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

Axfood IT • Nytänkande och smarta lösningar i matbranschen

Axfood har en av matbranschens största IT-avdelningar med drygt 300 medarbetare. På Axfood IT får medarbetarna möjlighet att påverka hur 4,5 miljoner människor handlar mat, varje vecka. Karin, Ellinor och Johan berättar om livet på IT, Axfoods digitaliseringsresa och karriärmöjligheter inom koncernen.Läs mer på Axfoods karriärsida: https://bit.ly/311I15L Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

Axfood IT • Integrationsarkitekt SAP

Lyssna på Stina och Andreas som berättar mer om varför det är så spännande att jobba med SAP och systemintegration på Axfood IT. Läs mer på Axfoods karriärsida: https://bit.ly/311I15L Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

Rekryteringspodden #71 Intervju med Ellen Andersen, Axfood

I detta avsnitt intervjuas Ellen Andersen, HR specialist rekrytering på Axfood av Josefin Malmer. Hur lyckas man med rekrytering i en så stor organisation, med så många olika roller? Det och mycket annat berättar Ellen om. Om du vill komma i kontakt med oss på HOME of Recruitment når du oss enkelt via info@homeofr.se. På vår hemsida hittar du mer intervjuer, tips och information - www.homeofrecruitment.se

”Folk tror att Ica, Coop och Axfood skor sig på inflationen – det stämmer inte”

I veckans Market Headlines: Skenande matpriser sätter press på branschen – dags för Ica, Coop och Axfood att förklara sig. Hetaste trenderna och snackisarna direkt från D-congress. Och influencer-eliten som tjänar allt mer pengar på sina detaljhandelsbolag.Läs mer: https://www.market.se/retailtrender/trender/trendchefens-spaning-om-framtidens-fysiska-butik-en-ment...Läs mer: https://www.market.se/alla-nyheter/kartlaggning/extrem-tillvaxt-for-influencer-elitens-retailsatsnin...Läs mer på Dagligvarunytt.se: https://www.dagligvarunytt.se/alla-nyheter/nyheter/butiker-och-branschtoppar-ger-riksbankschefen-och...