Efter kraven – försäljningen rasar: "Bryggan står tom"
Stark sol och svag vind samarbetar för att skapa perfekta förhållanden för vattenskotrar i en småbåtshamn i Göteborg. Men än så länge är Karl Rhedins skoter kvar på parkeringen. Innan han får använda den måste han ta ett förarbevis, och sittandes i bakluckan på sin bil fyller han i teoriprovet. – Jag tänker att det är jättebra. Det var inget hinder, utan det är bara roligt att komma hit, och man lär sig alltid något nytt, säger Karl Rhedin. Försäljare missnöjda Mindre nöjda är båtförsäljarna. Hos båthandlaren Edmund Jansen står skoterbryggorna tomma. – Vi har flytbryggor till fyra vattenskotrar där vi har demoskotrar som vi hyr ut. Den är helt tom nu, det är ingen idé att fylla upp den. Och vi får inte platserna uthyrda heller för folk har inte behov av det, säger Edmund Jansen. Han uppskattar att hans försäljning av vattenskotrar sjönk med 90 procent efter att lagen infördes och andra försäljare TV4 Nyheterna varit i kontakt med ger liknande siffror. 2021 fick polisen möjlighet att utfärda böter till personer som framfört vattenskoter på ett olämpligt sätt. Året efter, 2022, kom lagen om förarbevis och antalet böter som delades ut mer än halverades. Dåligt rykte I småbåtshamnen i Göteborg är Karl Rhedin klar med teorin och skotrarna är i vattnet. Vattenskoterinstruktören Arvid Karlingsjö ska utbilda Karl i hur man hanterar skotern. För instruktörerna har lagen inneburit ett inflöde av kunder, men de hoppas också att säkrare förare ska förbättra vattenskoterns rykte. – Vattenskoterförare har ganska dåligt rykte om sig. Om någon kör dåligt dras alla över samma kam. Men med förarbeviset finns det potential att ändra det här, säger Arvid Karlingsjö. Han säger också att många av deras kunder inte vill använda skotrarna till nöjesåkning, utan ser dem som ett färdmedel som är både smidigare och bränslesnålare än en större båt. – Det är viktigt att tänka på att vattenskoter egentligen är som en mindre båt, det är inte jobbigare på något sätt, säger Arvid Karlingsjö.
Stark sol och svag vind samarbetar för att skapa perfekta förhållanden för vattenskotrar i en småbåtshamn i Göteborg. Men än så länge är Karl Rhedins skoter kvar på parkeringen. Innan han får använda den måste han ta ett förarbevis, och sittandes i bakluckan på sin bil fyller han i teoriprovet. – Jag tänker att det är jättebra. Det var inget hinder, utan det är bara roligt att komma hit, och man lär sig alltid något nytt, säger Karl Rhedin. Försäljare missnöjda Mindre nöjda är båtförsäljarna. Hos båthandlaren Edmund Jansen står skoterbryggorna tomma. – Vi har flytbryggor till fyra vattenskotrar där vi har demoskotrar som vi hyr ut. Den är helt tom nu, det är ingen idé att fylla upp den. Och vi får inte platserna uthyrda heller för folk har inte behov av det, säger Edmund Jansen. Han uppskattar att hans försäljning av vattenskotrar sjönk med 90 procent efter att lagen infördes och andra försäljare TV4 Nyheterna varit i kontakt med ger liknande siffror. 2021 fick polisen möjlighet att utfärda böter till personer som framfört vattenskoter på ett olämpligt sätt. Året efter, 2022, kom lagen om förarbevis och antalet böter som delades ut mer än halverades. Dåligt rykte I småbåtshamnen i Göteborg är Karl Rhedin klar med teorin och skotrarna är i vattnet. Vattenskoterinstruktören Arvid Karlingsjö ska utbilda Karl i hur man hanterar skotern. För instruktörerna har lagen inneburit ett inflöde av kunder, men de hoppas också att säkrare förare ska förbättra vattenskoterns rykte. – Vattenskoterförare har ganska dåligt rykte om sig. Om någon kör dåligt dras alla över samma kam. Men med förarbeviset finns det potential att ändra det här, säger Arvid Karlingsjö. Han säger också att många av deras kunder inte vill använda skotrarna till nöjesåkning, utan ser dem som ett färdmedel som är både smidigare och bränslesnålare än en större båt. – Det är viktigt att tänka på att vattenskoter egentligen är som en mindre båt, det är inte jobbigare på något sätt, säger Arvid Karlingsjö.