Enorma mängder bergkross från tunnelbanan – oro för ny skandal
Peter Swalén bor granne med en bergkross i Botkyrka där ett företag hanterar massor från tunnelbaneutbyggnaden i Stockholm. Ständigt hörs bullret från verksamheten i hans trädgård.
– Det brummar på morgnar och kvällar, man hör dunket hela tiden. Plus dammet. Man mår dåligt av det. Men grannarna är också bekymrade över vad som händer om sulfiden, som finns naturligt i berget, lakas ur. Den kan verka försurande på omgivningen och påverka natur och djurliv.
– Barn och djur och allting. Vad får djuren i sig när de dricker vatten i bäckar? Det är inte bra. Rädd för ny miljöskandal Bara ett stenkast från platsen där Think Pinks anklagas för att ha dumpat miljöfarligt avfall, och granne med en vattentäkt, har ett företag tagit emot 10 000 lastbilar fulla av bergkross från tunnelbaneutbyggnaden. Här mals bumlingarna till mindre stenar som kan användas som byggmaterial.
Kommunen är rädd för en ny miljöskandal och vill stoppa hanteringen.
– Vi har tagit beslut om att förbjuda verksamheten, säger Jelinka Hall, miljöchef i Botkyrka kommun.
Kommunen kräver noggrannare undersökning av vad bergmassorna innehåller. Hittills har dock inga tester visat på några föroreningar.
– Vi som tillsynsmyndighet behöver få in underlag för att se vad det är för massor och material som tas emot och vad syftet är, fortsätter hon. Region Stockholm, som bygger nya tunnelbanan, avfärdar oron.
– Vi ser ingen anledning till den oron. Berg i Stockholm har använts i över 100 år som byggmaterial. Det är det mest använda byggmaterialet. Och vi ser inte att det ska ha någon negativ påverkan, säger Niklas Bergman som är chef på Region Stockholms förvaltning för utbyggd tunnelbana.
När Botkyrka och andra kommuner i Stockholmsområdet vägrar att ta emot bergmassor tvingas de köras längre bort vilket enligt Region Stockholm har lett till kostnadsökningar i miljardklassen och stor miljöpåverkan. Ska avgöras i domstol Enligt Statens geologiska undersökning har försurning uppmätts på platser med bergmassor från tunnelbaneutbyggnaden på 1900-talet. Men många faktorer påverkar, och en ny vägledning som Naturvårdsverket tar fram ser över hur riskerna kan hanteras. Framtiden för bergmassorna i Botkyrka ska avgöras i domstol.
– Jag hoppas att de slutar med det här, säger Peter Swalén.
– Vi har haft ett problem förut med Think Pink så nu tycker jag att det räcker för Botkyrka kommun.
Peter Swalén bor granne med en bergkross i Botkyrka där ett företag hanterar massor från tunnelbaneutbyggnaden i Stockholm. Ständigt hörs bullret från verksamheten i hans trädgård.
– Det brummar på morgnar och kvällar, man hör dunket hela tiden. Plus dammet. Man mår dåligt av det. Men grannarna är också bekymrade över vad som händer om sulfiden, som finns naturligt i berget, lakas ur. Den kan verka försurande på omgivningen och påverka natur och djurliv.
– Barn och djur och allting. Vad får djuren i sig när de dricker vatten i bäckar? Det är inte bra. Rädd för ny miljöskandal Bara ett stenkast från platsen där Think Pinks anklagas för att ha dumpat miljöfarligt avfall, och granne med en vattentäkt, har ett företag tagit emot 10 000 lastbilar fulla av bergkross från tunnelbaneutbyggnaden. Här mals bumlingarna till mindre stenar som kan användas som byggmaterial.
Kommunen är rädd för en ny miljöskandal och vill stoppa hanteringen.
– Vi har tagit beslut om att förbjuda verksamheten, säger Jelinka Hall, miljöchef i Botkyrka kommun.
Kommunen kräver noggrannare undersökning av vad bergmassorna innehåller. Hittills har dock inga tester visat på några föroreningar.
– Vi som tillsynsmyndighet behöver få in underlag för att se vad det är för massor och material som tas emot och vad syftet är, fortsätter hon. Region Stockholm, som bygger nya tunnelbanan, avfärdar oron.
– Vi ser ingen anledning till den oron. Berg i Stockholm har använts i över 100 år som byggmaterial. Det är det mest använda byggmaterialet. Och vi ser inte att det ska ha någon negativ påverkan, säger Niklas Bergman som är chef på Region Stockholms förvaltning för utbyggd tunnelbana.
När Botkyrka och andra kommuner i Stockholmsområdet vägrar att ta emot bergmassor tvingas de köras längre bort vilket enligt Region Stockholm har lett till kostnadsökningar i miljardklassen och stor miljöpåverkan. Ska avgöras i domstol Enligt Statens geologiska undersökning har försurning uppmätts på platser med bergmassor från tunnelbaneutbyggnaden på 1900-talet. Men många faktorer påverkar, och en ny vägledning som Naturvårdsverket tar fram ser över hur riskerna kan hanteras. Framtiden för bergmassorna i Botkyrka ska avgöras i domstol.
– Jag hoppas att de slutar med det här, säger Peter Swalén.
– Vi har haft ett problem förut med Think Pink så nu tycker jag att det räcker för Botkyrka kommun.