"Erika" har väntat på skuldsanering – i över ett år
Problemen började när Erika separerade från sin förra sambo. Hon hade tagit lån för saker de köpt tillsammans, men när de separerade stod hon inte bara ensam med barnen, utan även med avbetalningarna. – Man tänker givetvis att den före detta kommer hjälpa till eftersom det var gemensamt från början. Men så var det inte. Jag fick betala allting själv och till sist gick det inte när räntan höjdes. Det var nästan 12 000 kronor att betala varje månad själv. Det löser man inte som ensamstående mamma, säger Erika. JO kritiserar Kronofogdemyndigheten Erika, som egentligen heter något annat, ansökte om skuldsanering hos Kronofogden i maj förra året. Ett ärende inleddes, men sjutton månader senare har hon fortfarande inte fått ett slutgiltigt besked och vet inte om hon får någon skuldsanering. – Man blir orolig. Det kan lika gärna vara så att de plötsligt säger att jag inte får skuldsaneringen, säger Erika. I september riktade Justitieombudsmannen kritik mot Kronofogden för de långa handläggningstiderna, i ett ärende där en person fått vänta fem månader på ett första besked. Allt längre väntetider Men problemen har förvärrats sedan dess. Den genomsnittliga väntetiden är nu sju månader innan man får veta om Kronofogden går vidare med ens ansökan, och tio månader innan slutgiltigt besked om huruvida man får en skuldsanering. – Vi har fått in väldigt många ärenden och vi har inte en verksamhet som är bemannad för att ta emot det. Vi räknar med 35 000 ärenden in och tror att vi kommer kunna hantera ungefär 25 000. Och det här kommer hålla i sig över tid tror vi, säger Kristin Alm, direktör skuldsättningsavdelningen, Kronofogden. Skuldrådgivning märker skillnad Det finns ett förslag om ökade anslag till Kronofogden nästa år, men under tiden är handläggningstiderna fortsatt långa. Skuldrådgivare märker också av ett ökat tryck och att nya typer av klienter behöver hjälp med ekonomin. – Vi ser väldigt mycket att det är familjer som får gå från sina hus och så vidare, sådana klienter som vi inte haft tidigare i samma utsträckning, säger Maria Vindahl, budget- och skuldrådgivare Jönköpings kommun. För Erika vore en skuldsanering ett viktigt steg. – Det skulle underlätta stort. Veta att man är skuldfri om fem år, att man kan börja om från början och slippa tänka att man måste vrida och vända på varje krona liksom, säger hon.
Problemen började när Erika separerade från sin förra sambo. Hon hade tagit lån för saker de köpt tillsammans, men när de separerade stod hon inte bara ensam med barnen, utan även med avbetalningarna. – Man tänker givetvis att den före detta kommer hjälpa till eftersom det var gemensamt från början. Men så var det inte. Jag fick betala allting själv och till sist gick det inte när räntan höjdes. Det var nästan 12 000 kronor att betala varje månad själv. Det löser man inte som ensamstående mamma, säger Erika. JO kritiserar Kronofogdemyndigheten Erika, som egentligen heter något annat, ansökte om skuldsanering hos Kronofogden i maj förra året. Ett ärende inleddes, men sjutton månader senare har hon fortfarande inte fått ett slutgiltigt besked och vet inte om hon får någon skuldsanering. – Man blir orolig. Det kan lika gärna vara så att de plötsligt säger att jag inte får skuldsaneringen, säger Erika. I september riktade Justitieombudsmannen kritik mot Kronofogden för de långa handläggningstiderna, i ett ärende där en person fått vänta fem månader på ett första besked. Allt längre väntetider Men problemen har förvärrats sedan dess. Den genomsnittliga väntetiden är nu sju månader innan man får veta om Kronofogden går vidare med ens ansökan, och tio månader innan slutgiltigt besked om huruvida man får en skuldsanering. – Vi har fått in väldigt många ärenden och vi har inte en verksamhet som är bemannad för att ta emot det. Vi räknar med 35 000 ärenden in och tror att vi kommer kunna hantera ungefär 25 000. Och det här kommer hålla i sig över tid tror vi, säger Kristin Alm, direktör skuldsättningsavdelningen, Kronofogden. Skuldrådgivning märker skillnad Det finns ett förslag om ökade anslag till Kronofogden nästa år, men under tiden är handläggningstiderna fortsatt långa. Skuldrådgivare märker också av ett ökat tryck och att nya typer av klienter behöver hjälp med ekonomin. – Vi ser väldigt mycket att det är familjer som får gå från sina hus och så vidare, sådana klienter som vi inte haft tidigare i samma utsträckning, säger Maria Vindahl, budget- och skuldrådgivare Jönköpings kommun. För Erika vore en skuldsanering ett viktigt steg. – Det skulle underlätta stort. Veta att man är skuldfri om fem år, att man kan börja om från början och slippa tänka att man måste vrida och vända på varje krona liksom, säger hon.