Experten: Elbilen slår dieselbilen i extremkylan
Elbil eller inte? Det är frågan. Extrem kyla har dragit in över landet och den före detta skidskytten Björn Ferry har dragit igång en infekterad debatt om vilken bil som fungerar bäst i snö och kallt väder. Ferry är tydlig med vad han tycker. ”Tur att man kör elbil så att man kan vara säker på att den startar. -35 är ingen lek för en diesel. Många bekanta som blivit stående i dag”, skriver han på X. Inlägget skapade flera reaktioner. Ferry är en stor förespråkare för elbilen och har kört en sedan 2016 och han menar att debatten i sig inte är ny. – Det har varit så sedan starten, det här ifrågasättandet. Men en elbil startar alltid, det är en fördel om man jämför med till exempel dieselbilar. Sedan blir de djävulskt tokiga, alla de här gubbarna som aldrig har kört elbil och hatar all förändring i samhället, säger han till Expressen. Därför är elbilen bättre än en dieselbil Robert Granström, som arbetat med testning av bilar länge i Arjeplogsområdet, instämmer i att elbilen slår till exempel dieselbilarna i det kalla vädret som råder. – Det generella svaret är att elbilen är den bästa vinterbilen. Och det blev nog ännu tydligare i går, när vi fick strömavbrott i en halv dag här i Älvsbyn, med sin början på morgontimmarna. Vi hade 40 minusgrader. En fossilbil med en elektrisk motorvärmare har sannolikt noll kilometer i räckvidd den dagen. Elbilen startar ändå och man kan förvärma kupén med el från batteriet på 20 minuter, säger han till TV4 Nyheterna. Varför är elbilen bättre än till exempel diesel när det är extrem kyla? – En fossilmotor är en väldigt komplicerad maskin. Många ventiler, spjäll och filter som skall funka. Elmotorn har i princip en rörlig del. Värmen i elbilen är i princip en brödrost och en fläkt. Har du otur så kan dieseln paraffinera i dieselvärmarens filter och då får du frysa. Vilka bilar är sämst i klassen i extrem kyla? – En bil som inte servas regelbundet skulle jag vilja säga. Gäller även elbilar, men den är enklare att underhålla.
Elbil eller inte? Det är frågan. Extrem kyla har dragit in över landet och den före detta skidskytten Björn Ferry har dragit igång en infekterad debatt om vilken bil som fungerar bäst i snö och kallt väder. Ferry är tydlig med vad han tycker. ”Tur att man kör elbil så att man kan vara säker på att den startar. -35 är ingen lek för en diesel. Många bekanta som blivit stående i dag”, skriver han på X. Inlägget skapade flera reaktioner. Ferry är en stor förespråkare för elbilen och har kört en sedan 2016 och han menar att debatten i sig inte är ny. – Det har varit så sedan starten, det här ifrågasättandet. Men en elbil startar alltid, det är en fördel om man jämför med till exempel dieselbilar. Sedan blir de djävulskt tokiga, alla de här gubbarna som aldrig har kört elbil och hatar all förändring i samhället, säger han till Expressen. Därför är elbilen bättre än en dieselbil Robert Granström, som arbetat med testning av bilar länge i Arjeplogsområdet, instämmer i att elbilen slår till exempel dieselbilarna i det kalla vädret som råder. – Det generella svaret är att elbilen är den bästa vinterbilen. Och det blev nog ännu tydligare i går, när vi fick strömavbrott i en halv dag här i Älvsbyn, med sin början på morgontimmarna. Vi hade 40 minusgrader. En fossilbil med en elektrisk motorvärmare har sannolikt noll kilometer i räckvidd den dagen. Elbilen startar ändå och man kan förvärma kupén med el från batteriet på 20 minuter, säger han till TV4 Nyheterna. Varför är elbilen bättre än till exempel diesel när det är extrem kyla? – En fossilmotor är en väldigt komplicerad maskin. Många ventiler, spjäll och filter som skall funka. Elmotorn har i princip en rörlig del. Värmen i elbilen är i princip en brödrost och en fläkt. Har du otur så kan dieseln paraffinera i dieselvärmarens filter och då får du frysa. Vilka bilar är sämst i klassen i extrem kyla? – En bil som inte servas regelbundet skulle jag vilja säga. Gäller även elbilar, men den är enklare att underhålla.