Forskare: Mängdrabatter driver på matsvinnet – Ica värst i klassen
Mängdrabatter i matvaruaffärer ökar matsvinnet, visar en ny sammanställning från Matpriskollen. Nu riktar forskare kritik mot hur butikerna använder mängdrabatterna och menar att de måste börja ta större ansvar. – Vi har vetat i 15 års tid att konsumenterna slänger för mycket mat. Att då öka de erbjudarna där du köper mer får du rabatt tycker jag inte att det rimmar väl med den här omställningen till en mer hållbar utveckling, Helén Williams, docent i miljö- och energisystem. Ica har flest mängdrabatter – enligt ny sammanställning Enligt en sammanställningen som Matpriskollen har gjort sticker Ica ut som den kedjan med störst andel multierbjudanden. Förra året var 44 procent av Ica Nära:s kampanjer mängdrabatter, vilket i år har ökat till 54 procent. Även Coop:s erbjudanden ökar något, medan övriga kedjors minskar. – Det är väldigt onödigt, för nu jobbar man med hållbarhet, matsvinnet ska ner. När folk då måste köpa två liter yoghurt eller tre crème fraiche för att få rabatten är det många som lockas till det, fast man kanske inte behöver det, säger Matpriskollens vd Ulf Mazur. Sedan januari 2022 har matpriserna ökat med 25 procent och matsvinnet drivs på av mängdrabatter då man uppmanas köpa mer än man hinner äta upp. Det finns två miljoner singelhushåll i Sverige och 40 procent av alla svenskar bor själva, vilket gör att mängdrabatter för varor som inte är stapelvaror bidrar till ökningen av matsvinnet.
Mängdrabatter i matvaruaffärer ökar matsvinnet, visar en ny sammanställning från Matpriskollen. Nu riktar forskare kritik mot hur butikerna använder mängdrabatterna och menar att de måste börja ta större ansvar. – Vi har vetat i 15 års tid att konsumenterna slänger för mycket mat. Att då öka de erbjudarna där du köper mer får du rabatt tycker jag inte att det rimmar väl med den här omställningen till en mer hållbar utveckling, Helén Williams, docent i miljö- och energisystem. Ica har flest mängdrabatter – enligt ny sammanställning Enligt en sammanställningen som Matpriskollen har gjort sticker Ica ut som den kedjan med störst andel multierbjudanden. Förra året var 44 procent av Ica Nära:s kampanjer mängdrabatter, vilket i år har ökat till 54 procent. Även Coop:s erbjudanden ökar något, medan övriga kedjors minskar. – Det är väldigt onödigt, för nu jobbar man med hållbarhet, matsvinnet ska ner. När folk då måste köpa två liter yoghurt eller tre crème fraiche för att få rabatten är det många som lockas till det, fast man kanske inte behöver det, säger Matpriskollens vd Ulf Mazur. Sedan januari 2022 har matpriserna ökat med 25 procent och matsvinnet drivs på av mängdrabatter då man uppmanas köpa mer än man hinner äta upp. Det finns två miljoner singelhushåll i Sverige och 40 procent av alla svenskar bor själva, vilket gör att mängdrabatter för varor som inte är stapelvaror bidrar till ökningen av matsvinnet.