Frustration inom fjällturismen – tågstrul ger färre besökare
Omfattande banarbeten, sena biljettsläpp och ett nytt bokningssystem precis innan sommarruschen drog igång ligger bakom problemenen med tågtrafiken i Norra Sverige som påverkar fjällturismen. – Jag har ju läst på Facebook och i många vandringsgrupper att det är många som har fått problem. De har ju varit väldigt kort tid inpå biljettsläppen så det har varit ganska svårt att planera, berättar Emil Nylander som reser från Malmö till Sarek, när TV4 träffar honom på tågstationen i Boden. Stort tapp i juni STF:s anläggningar i norr har tappat 12 procent av gästerna i juni jämfört med i fjol. Turistanläggningarna i Abisko och Kebnekaise har haft så mycket som 19 procent färre gästnätter. – Det är frustrerande. Vi tappar ju stora intäkter i en sån här situation. Vi behöver ställa in arrangemang som har varit planerade sedan länge. Vi har svårt att få upp säsongspersonal till de här platserna och vi har behövt avboka både mycket individuella gäster men också stora grupper som haft resor inplanerade sedan länge, säger Ulrika Nordgren, marknadschef vid Svenska Turistföreningen. Vy beklagar Vy, som kör nattåg från Södra Sverige till fjällen i norr, beklagar de många störningarna som de menar beror på Trafikverkets banarbeten och att bytet av bokningssystemet egentligen inte skulle ha skett innan sommarens högsäsong. – När branschen skulle byta system och hade planerat att byta det förra hösten så kom det komplikationer i det bytet som gjorde att man valde att behöva senarelägga och det har lett till att vi tyvärr har fått släppa det här systemet för hela branschen nu i i början av sommaren, förklarar Petter Östmar, affärschef Vy nattåg Norrland. Stabilitet önskas Samarbete mellan Trafikverket, turistanläggningarna och tågoperatören ger förhoppningar om förbättringar. – Men långsiktigt som är det viktigaste så behöver vi en mer stabil tågtrafik. Vi behöver tidigare biljettsläpp och vi tror också på en utbyggnad av malmbanan så att den klarar av både persontrafiken och godstrafiken på ett bra sätt, avslutar säger Ulrika Nordgren, marknadschef vid Svenska Turistföreningen.
Omfattande banarbeten, sena biljettsläpp och ett nytt bokningssystem precis innan sommarruschen drog igång ligger bakom problemenen med tågtrafiken i Norra Sverige som påverkar fjällturismen. – Jag har ju läst på Facebook och i många vandringsgrupper att det är många som har fått problem. De har ju varit väldigt kort tid inpå biljettsläppen så det har varit ganska svårt att planera, berättar Emil Nylander som reser från Malmö till Sarek, när TV4 träffar honom på tågstationen i Boden. Stort tapp i juni STF:s anläggningar i norr har tappat 12 procent av gästerna i juni jämfört med i fjol. Turistanläggningarna i Abisko och Kebnekaise har haft så mycket som 19 procent färre gästnätter. – Det är frustrerande. Vi tappar ju stora intäkter i en sån här situation. Vi behöver ställa in arrangemang som har varit planerade sedan länge. Vi har svårt att få upp säsongspersonal till de här platserna och vi har behövt avboka både mycket individuella gäster men också stora grupper som haft resor inplanerade sedan länge, säger Ulrika Nordgren, marknadschef vid Svenska Turistföreningen. Vy beklagar Vy, som kör nattåg från Södra Sverige till fjällen i norr, beklagar de många störningarna som de menar beror på Trafikverkets banarbeten och att bytet av bokningssystemet egentligen inte skulle ha skett innan sommarens högsäsong. – När branschen skulle byta system och hade planerat att byta det förra hösten så kom det komplikationer i det bytet som gjorde att man valde att behöva senarelägga och det har lett till att vi tyvärr har fått släppa det här systemet för hela branschen nu i i början av sommaren, förklarar Petter Östmar, affärschef Vy nattåg Norrland. Stabilitet önskas Samarbete mellan Trafikverket, turistanläggningarna och tågoperatören ger förhoppningar om förbättringar. – Men långsiktigt som är det viktigaste så behöver vi en mer stabil tågtrafik. Vi behöver tidigare biljettsläpp och vi tror också på en utbyggnad av malmbanan så att den klarar av både persontrafiken och godstrafiken på ett bra sätt, avslutar säger Ulrika Nordgren, marknadschef vid Svenska Turistföreningen.