De flesta av de största i Sverige vad gäller räckvidd och engagemang på sociala medier återkommer år efter år i Maktbarometern, som publiceras av Medieakademin. Förutom JLC och SD så är Joakim och Jonna Lundell etta respektive tvåa på Instagram. – Det är inte bara hur många som har tittat på det, utan också hur många som har interagerat. Det skapar ett slags band där, som är mer att likna vid ett vänskapsband – inte minst när det handlar om familjen Lundell och JLC, säger Emanuel Karlsten i Nyhetsmorgon. Influencers på Instagram På X är det Hanif Bali som är störst, men X har blivit kraftigt högerpolitiskt, menar Karlsten. På Tiktok är det Aftonbladet som når allra flest svenska användare. – Det är väldigt många influencers på Instagram, Youtube och Tiktok. Men vi ser att Aftonbladet har slagits in i toppen på Tiktok, följt av Expressen lite längre ner. Det hänger också ihop med Tiktoks profil, man vill gärna vara plattformen där man kan ta till sig information. Det har varit så mycket diskussion om att Kina påverkar och förstör generationer, säger Emanuel Karlsten. Facebook mer aktivistiskt Efter TV4:s avslöjande om Sverigedemokraternas trollkonton har deras största konto på Tiktok stängts ned. Dock har deras officiella konto på plattformen, som startades efter avslöjandet, fått många följare. På Facebook har engagemanget minskat. SD var störst på Facebook i fjol, men har i år fått se sig omsprungna av kontot Kattjouren. – Den stora förändringen är att Facebook blivit mer politiskt och aktivistiskt, men också hur den här plattformen har krympt. Men framför allt ser vi de här kattsidorna som försöker rädda katter – och katter har alltid fungerat rätt bra på internet, säger Emanuel Karlsten.