Änglavakt gör knappt det som hände Arne Cesar i maj rättvisa. Han kom körandes på en landsväg i Småland sent på kvällen. Han såg inte älgen som kom ut ur skogen innan hans bil och djuret kolliderade och kroppen for rätt in genom vindrutan. Men ändå lämnade Arne olycksplatsen utan en skråma.
– Bärgaren som kom ut sa att han jobbat i massor med år men aldrig sett en sån stor smäll där någon klarar sig helskinnad. Antingen dör man eller så får man allvarliga skador. Men jag hade ingenting, berättar Arne Cesar. Rekordmånga olyckor Antalet viltolyckor har ökat över tid och 2023 registrerades fler än 64 000 olyckor, den högsta noteringen sedan statistik började föras. Tittar man på perioden januari till september i år har redan 4000 fler olyckor registrerats jämfört med samma tidsspann i fjol, och då ligger ändå de mest intensiva månaderna för olyckor framför oss.
– Framför allt är det så att trafiken ökar, antalet bilar ökar. Viltstammarna ökar också, även om det är mer lokalt. Sen kör vi inte särskilt bra. Vi kör för fort, vi tittar inte så mycket runtom i trafiken. Vi borde ha mer uppmärksamhet, anpassa hastigheten efter väglag, mörker och annat, säger Annika Mazetti, verksamhetsledare på Älgskadefondsföreningen. Älg farligast Rådjur är det djur som är involverat i allra flest viltolyckor, men det är farligare att kollidera med älg. En vuxen älg kan väga över ett halvt ton och de långa benen gör att kroppen ofta slungas upp på motorhuven och in genom vindrutan, där den kan orsaka stor skada på både bil och förare.
Arne Cesar har efter sin krasch till viss del ändrat hur han kör bil. Han undviker de tider då djuren är som mest aktiva och han uppmanar människor att läsa på om hur man minimerar risken för att vara med om en olycka.
– Människor som är ute och kör, ta det väldigt försiktigt. För i skymning och morgon är det jättefarligt. Jag fick en andra chans i livet, säger Arne Cesar.