Handels och Enable inleder samarbete – ska hitta nytt kapital
Utifrån sett kan det framstå som två ytterligheter. Å ena sidan elitskolan Handels i Stockholm som i 115 år fostrat ekonomer och kapitalister på jakt efter avkastning och på andra sidan det nu permanentade projektet Enable som är sprunget ur den svenska supporterrörelsen och som jobbat hårt för att med kunskap och forskning utbilda kring läktarkultur och föreningsdemokrati. Och nu ska de jobba ihop. – Syftet med samarbetet är att bygga kunskap. Både vi och Enable tror att det är viktigt med kunskap men även med debatt och diskussion. Det hoppas vi kunna bidra med. Framför allt om hur vi ska finansiera svensk fotboll och att hitta balansen mellan det kommersiella och det ideella, säger Martin Carlsson-Wall, professor och ansvarig för Center for Sports and Business vid Handelshögskolan i Stockholm. – Den svenska 51-procentsregeln är något unikt som både vi och Enable vill bevara, men vi ser att för att kunna vara konkurrenskraftig behöver man fundera mer på alternativa finansieringsbaser. Vill skydda föreningsdemokratin I en tid när kapital väller in i den internationella idrotten från riskkapitalistbolag, auktoritära stater och miljardärer står svensk idrott för en helt annan modell. I slutet av 1990-talet införde Riksidrottsförbundet 51-procentsregeln och skrev in den i sina stadgar. Det innebär att i den svenska idrottsvärlden har alltid den ideella föreningens medlemmar makten. Fortfarande finns det en klar majoritet för att behålla den modellen och när Enable och Handels inleder ett samarbete bygger det på att skydda 51-procentsmodellen och föreningsdemokratin samtidigt som man vill försöka hitta nya pengar till den svenska idrottsrörelsen. – Det är rätt vanligt att man ställer den här demokratiska modellen mot den kommersiella modellen. Vi menar med det här samarbetet att det finns ett mellanting, en hybrid. Det går att kombinera en 51-procentsmodell, en föreningsdemokratisk modell, som vi tror skulle kunna bli en internationell förebild, med en kommersiell utveckling, säger Filip Lundberg Verendel från Enable. – Enable är födda ur fotbollsrörelsen och brinner för att vi ska ha en medlemsdemokrati, vi ska lokalt förankrade fotbollsklubbar och idrottsföreningar och vi vill ha en levande läktarkultur. Ska vi orka stå emot det yttre trycket men även det inre trycket och ha en välmående fotboll och idrott måste vi investera i modellen. Då måste vi hitta nya resurser i rent krasst mer pengar, men också mer kunskap. Tror fotbollen kan engagera näringslivet Martin Carlsson-Wall är hoppfull att samarbetet ska ge upphov till ännu mer intresse för svensk idrott från företag som ser en väg att nå ut via föreningar och idrottare. – Största trenden i dag är hållbarhet och alla företag, små som stora, måste fundera på hur man förblir relevant på det lokala och internationella planet. Här tror vi att fotbollen och idrotten i stort har stora möjligheter att engagera näringslivet. Var ska pengarna komma ifrån? – Jag tror att de kommer från många olika källor. Till och börja med så skulle jag gärna se att svenska börsnoterade företag engageras. Historiskt så har många börsnoterade bolag varit stora sponsorer till svensk idrott, men på senare år ser vi kanske att deras sponsorinslag går någon annanstans. Här hoppas jag att en proaktiv och progressiv debatt ska göra att de kommer tillbaka.
Utifrån sett kan det framstå som två ytterligheter. Å ena sidan elitskolan Handels i Stockholm som i 115 år fostrat ekonomer och kapitalister på jakt efter avkastning och på andra sidan det nu permanentade projektet Enable som är sprunget ur den svenska supporterrörelsen och som jobbat hårt för att med kunskap och forskning utbilda kring läktarkultur och föreningsdemokrati. Och nu ska de jobba ihop. – Syftet med samarbetet är att bygga kunskap. Både vi och Enable tror att det är viktigt med kunskap men även med debatt och diskussion. Det hoppas vi kunna bidra med. Framför allt om hur vi ska finansiera svensk fotboll och att hitta balansen mellan det kommersiella och det ideella, säger Martin Carlsson-Wall, professor och ansvarig för Center for Sports and Business vid Handelshögskolan i Stockholm. – Den svenska 51-procentsregeln är något unikt som både vi och Enable vill bevara, men vi ser att för att kunna vara konkurrenskraftig behöver man fundera mer på alternativa finansieringsbaser. Vill skydda föreningsdemokratin I en tid när kapital väller in i den internationella idrotten från riskkapitalistbolag, auktoritära stater och miljardärer står svensk idrott för en helt annan modell. I slutet av 1990-talet införde Riksidrottsförbundet 51-procentsregeln och skrev in den i sina stadgar. Det innebär att i den svenska idrottsvärlden har alltid den ideella föreningens medlemmar makten. Fortfarande finns det en klar majoritet för att behålla den modellen och när Enable och Handels inleder ett samarbete bygger det på att skydda 51-procentsmodellen och föreningsdemokratin samtidigt som man vill försöka hitta nya pengar till den svenska idrottsrörelsen. – Det är rätt vanligt att man ställer den här demokratiska modellen mot den kommersiella modellen. Vi menar med det här samarbetet att det finns ett mellanting, en hybrid. Det går att kombinera en 51-procentsmodell, en föreningsdemokratisk modell, som vi tror skulle kunna bli en internationell förebild, med en kommersiell utveckling, säger Filip Lundberg Verendel från Enable. – Enable är födda ur fotbollsrörelsen och brinner för att vi ska ha en medlemsdemokrati, vi ska lokalt förankrade fotbollsklubbar och idrottsföreningar och vi vill ha en levande läktarkultur. Ska vi orka stå emot det yttre trycket men även det inre trycket och ha en välmående fotboll och idrott måste vi investera i modellen. Då måste vi hitta nya resurser i rent krasst mer pengar, men också mer kunskap. Tror fotbollen kan engagera näringslivet Martin Carlsson-Wall är hoppfull att samarbetet ska ge upphov till ännu mer intresse för svensk idrott från företag som ser en väg att nå ut via föreningar och idrottare. – Största trenden i dag är hållbarhet och alla företag, små som stora, måste fundera på hur man förblir relevant på det lokala och internationella planet. Här tror vi att fotbollen och idrotten i stort har stora möjligheter att engagera näringslivet. Var ska pengarna komma ifrån? – Jag tror att de kommer från många olika källor. Till och börja med så skulle jag gärna se att svenska börsnoterade företag engageras. Historiskt så har många börsnoterade bolag varit stora sponsorer till svensk idrott, men på senare år ser vi kanske att deras sponsorinslag går någon annanstans. Här hoppas jag att en proaktiv och progressiv debatt ska göra att de kommer tillbaka.