Här är uppstickaren till de heliga chokladaskarna: "Är lite kaxigt"
Det börjar närma sig jul och i många hem återfinns då de heliga chokladaskarna ”Aladdin” och ”Paradis” som Marabou står bakom. Men nu kommer en uppstickare som vill vara med och utmana. Det är godisjätten Fazer som lanserar julasken ”Fazer klassiker”. Sofia Ulver, docent i konsumtionsvetenskap vid Lunds universitet, tycker att det är ett kaxigt tilltag som hon hyllar. – Jag tyckte att det var fascinerande och lite vågat. ”Aladdin” och ”Paradis” fyller någon slags folkhemsnostalgisk funktion i svensk kultur. Det är så uppenbart och bra gjort tycker jag, det är klart att de ska göra det. Varför har ingen tänkt på det här innan?, säger hon. Tror att Rysslandskopplingen har betydelse I den nylanserade asken finns sju olika smaker med totalt 32 praliner. Sofia Ulver tror att Fazers juldrag kan bli lyckat då Marabous ägare, Mondelez, har fått mycket kritik för kopplingen till Ryssland. – De här pralinerna är väldigt stora i Sverige. Fazer använder Marabous jättekända utformning och formspråk för att tacka in deras plats. Om Rysslandskopplingen är som den var och om folk känner till den så är det här jättebetydelsefullt. Om de på något sätt kan sprida kunskapen igen och aktualisera deras skumma position till Ryssland så är de i ett guldläge att ta över den här folkhemskartongen med sin ask, säger hon. ”Roligt och kaxigt” Hon tror att Fazer kan ta marknadsandelar till jul och kanske befästa sin position mot Marabou. – Det är lite roligt och kaxigt. Det hade det inte varit om det varit någon annan godisgrej, men denna är helig, säger Sofia Ulver.
Det börjar närma sig jul och i många hem återfinns då de heliga chokladaskarna ”Aladdin” och ”Paradis” som Marabou står bakom. Men nu kommer en uppstickare som vill vara med och utmana. Det är godisjätten Fazer som lanserar julasken ”Fazer klassiker”. Sofia Ulver, docent i konsumtionsvetenskap vid Lunds universitet, tycker att det är ett kaxigt tilltag som hon hyllar. – Jag tyckte att det var fascinerande och lite vågat. ”Aladdin” och ”Paradis” fyller någon slags folkhemsnostalgisk funktion i svensk kultur. Det är så uppenbart och bra gjort tycker jag, det är klart att de ska göra det. Varför har ingen tänkt på det här innan?, säger hon. Tror att Rysslandskopplingen har betydelse I den nylanserade asken finns sju olika smaker med totalt 32 praliner. Sofia Ulver tror att Fazers juldrag kan bli lyckat då Marabous ägare, Mondelez, har fått mycket kritik för kopplingen till Ryssland. – De här pralinerna är väldigt stora i Sverige. Fazer använder Marabous jättekända utformning och formspråk för att tacka in deras plats. Om Rysslandskopplingen är som den var och om folk känner till den så är det här jättebetydelsefullt. Om de på något sätt kan sprida kunskapen igen och aktualisera deras skumma position till Ryssland så är de i ett guldläge att ta över den här folkhemskartongen med sin ask, säger hon. ”Roligt och kaxigt” Hon tror att Fazer kan ta marknadsandelar till jul och kanske befästa sin position mot Marabou. – Det är lite roligt och kaxigt. Det hade det inte varit om det varit någon annan godisgrej, men denna är helig, säger Sofia Ulver.