Här avslöjas SD:s trollfabrik – reportern jobbade undercover
I flera år har Sverigedemokraterna förnekat uppgifter om att partiet driver anonyma konton på sociala medier. Inför valet 2018 fick SD:s kommunikationschef Joakim Wallerstein frågan från både Aftonbladet och Dagens Nyheter. Och fyra år senare rapporterade ETC, med hänvisning till anonyma källor, att det ska ha funnits en hemlig trollarmé i Sverigedemokraterna. – Jag har inte sett någon trollverksamhet och jag har heller inte sett något bevis för någonting, sa Joakim Wallerstein nyligen i en intervju med TV4. Källor bekräftar Men tre av varandra oberoende personer som Kalla fakta pratat med, som har eller har haft insyn i verksamheten, hävdar motsatsen. – Det här med trollfabriken kommer upp inför valen ofta, och det har sjösatts då. Det är väldigt aktuellt att man går in och äger forumen. Det är det som har varit SD:s starka sida när det gäller kommunikation på Facebook och andra sociala plattformar, säger en av dem till Kalla fakta.
En analys Kalla fakta gjorde av data från sociala medier visade också tecken på att det fortfarande pågår. För att ta reda på om det verkligen finns en trollfabrik valde då Kalla faktas reporter att söka jobb hos SD. Jobbade undercover hos SD Under sammanlagt fem månader wallraffade Kalla faktas reporter som anställd inom SD. Först som reporter på YouTube-kanalen Riks och sedan som kommunikatör på partiets kommunikationsavdelning.
Med dold kamera avslöjas hur YouTube-kanalen och partiet är tätt sammankopplade. Och att medarbetare på kommunikationsavdelningen har i uppdrag att hantera ett stort antal anonyma konton. Kallar det själva för ”trollfabrik” Internt kallas de för "nätkrigare" eller " troll", och den verksamhet de är en del av kallas av de själva för "trollfabrik". Där används ett stort antal konton för att sprida innehåll som gynnar partiet och misskrediterar dess motståndare utan att någon vet vem som ligger bakom. Från insidan har Kalla fakta kunnat identifiera tre personer som på uppdrag av kommunikationschefen Joakim Wallerstein och ledda av arbetsledaren Mikael Stålbrandt driver de här kontona. Riks och partiet tätt sammankopplade En betydande del av det material som partiets trollkonton sprider kommer från YouTube-kanalen Riks, som startades av partiet för fyra år sedan. Kanalen såldes förra sommaren, och utåt har de gett bilden av att Riks är helt frikopplade. Men Kalla faktas granskning visar hur tät kopplingen mellan Riks och kommunikationsavdelningen är. De sitter i samma lokaler, använder samma personal och har tillgång till varandras material. SD är kanalens största finansiär och dagliga möten sker mellan Riks ägare Jacob Hagnell och Sverigedemokraternas kommunikationschef Joakim Wallerstein. Det nära samarbetet visar att Riks är en viktig del i Sverigedemokraternas trollfabrik – ett ord som partiet vill distansera sig från då de menar att de inte sprider någon desinformation. Efter att de fått kännedom om Kalla faktas granskning erkänner dock Joakim Wallerstein att de jobbar med dolda konton. Kritik från forskare Enligt Ola Svenonius, forskare på Totalförsvarets forskningsinstitut, är en trollfabrik en organiserad verksamhet som syftar till att påverka samhällsdebatten med hjälp av anonyma konton. Eftersom mängden konton skapar en illusion av att det finns ett större engagemang för en fråga än det faktiskt finns skapas samtidigt en typ av desinformation, och han säger därför att problemet med trollfabriker framför allt finns inbyggt i hur de är uppbyggda. – Om någon på ett organiserat sätt påverkar mig mot min vilja eller utan mitt medgivande så är det ett problem för den demokratiska åsiktsbildningen. För den ska vara fri. Det kallas fri åsiktsbildning och det är en grundsten i det demokratiska systemet. Där har vi problemet, säger Ola Svenonius. SD förnekar uppgifterna När Kalla fakta ringer upp Jacob Hagnell vill han inte ställa upp på en intervju, men säger att han alltid har varit öppen och transparent med kopplingen till partiet och att han inte känner till att Riks skulle vara en del av trollfabrikens maskineri. Joakim Wallerstein, som ställer upp på en telefonintervju, förnekar att han skulle driva en trollfabrik och menar att hans anställda kallar verksamheten får "trollfabrik" för att media har kallat den det under så lång tid. – Jag tycker inte att jag har drivit så kallade trollsidor av det enkla skälet att jag inte har spridit information som varit felaktig, säger Joakim Wallerstein. – Om min personal i tio års tid har fått höra att de driver en trollfabrik och att de skämtar om det internt sedan, det ser jag inga konstigheter i.
Hela intervjun med Joakim Wallerstein går att ta del av här.
I flera år har Sverigedemokraterna förnekat uppgifter om att partiet driver anonyma konton på sociala medier. Inför valet 2018 fick SD:s kommunikationschef Joakim Wallerstein frågan från både Aftonbladet och Dagens Nyheter. Och fyra år senare rapporterade ETC, med hänvisning till anonyma källor, att det ska ha funnits en hemlig trollarmé i Sverigedemokraterna. – Jag har inte sett någon trollverksamhet och jag har heller inte sett något bevis för någonting, sa Joakim Wallerstein nyligen i en intervju med TV4. Källor bekräftar Men tre av varandra oberoende personer som Kalla fakta pratat med, som har eller har haft insyn i verksamheten, hävdar motsatsen. – Det här med trollfabriken kommer upp inför valen ofta, och det har sjösatts då. Det är väldigt aktuellt att man går in och äger forumen. Det är det som har varit SD:s starka sida när det gäller kommunikation på Facebook och andra sociala plattformar, säger en av dem till Kalla fakta.
En analys Kalla fakta gjorde av data från sociala medier visade också tecken på att det fortfarande pågår. För att ta reda på om det verkligen finns en trollfabrik valde då Kalla faktas reporter att söka jobb hos SD. Jobbade undercover hos SD Under sammanlagt fem månader wallraffade Kalla faktas reporter som anställd inom SD. Först som reporter på YouTube-kanalen Riks och sedan som kommunikatör på partiets kommunikationsavdelning.
Med dold kamera avslöjas hur YouTube-kanalen och partiet är tätt sammankopplade. Och att medarbetare på kommunikationsavdelningen har i uppdrag att hantera ett stort antal anonyma konton. Kallar det själva för ”trollfabrik” Internt kallas de för "nätkrigare" eller " troll", och den verksamhet de är en del av kallas av de själva för "trollfabrik". Där används ett stort antal konton för att sprida innehåll som gynnar partiet och misskrediterar dess motståndare utan att någon vet vem som ligger bakom. Från insidan har Kalla fakta kunnat identifiera tre personer som på uppdrag av kommunikationschefen Joakim Wallerstein och ledda av arbetsledaren Mikael Stålbrandt driver de här kontona. Riks och partiet tätt sammankopplade En betydande del av det material som partiets trollkonton sprider kommer från YouTube-kanalen Riks, som startades av partiet för fyra år sedan. Kanalen såldes förra sommaren, och utåt har de gett bilden av att Riks är helt frikopplade. Men Kalla faktas granskning visar hur tät kopplingen mellan Riks och kommunikationsavdelningen är. De sitter i samma lokaler, använder samma personal och har tillgång till varandras material. SD är kanalens största finansiär och dagliga möten sker mellan Riks ägare Jacob Hagnell och Sverigedemokraternas kommunikationschef Joakim Wallerstein. Det nära samarbetet visar att Riks är en viktig del i Sverigedemokraternas trollfabrik – ett ord som partiet vill distansera sig från då de menar att de inte sprider någon desinformation. Efter att de fått kännedom om Kalla faktas granskning erkänner dock Joakim Wallerstein att de jobbar med dolda konton. Kritik från forskare Enligt Ola Svenonius, forskare på Totalförsvarets forskningsinstitut, är en trollfabrik en organiserad verksamhet som syftar till att påverka samhällsdebatten med hjälp av anonyma konton. Eftersom mängden konton skapar en illusion av att det finns ett större engagemang för en fråga än det faktiskt finns skapas samtidigt en typ av desinformation, och han säger därför att problemet med trollfabriker framför allt finns inbyggt i hur de är uppbyggda. – Om någon på ett organiserat sätt påverkar mig mot min vilja eller utan mitt medgivande så är det ett problem för den demokratiska åsiktsbildningen. För den ska vara fri. Det kallas fri åsiktsbildning och det är en grundsten i det demokratiska systemet. Där har vi problemet, säger Ola Svenonius. SD förnekar uppgifterna När Kalla fakta ringer upp Jacob Hagnell vill han inte ställa upp på en intervju, men säger att han alltid har varit öppen och transparent med kopplingen till partiet och att han inte känner till att Riks skulle vara en del av trollfabrikens maskineri. Joakim Wallerstein, som ställer upp på en telefonintervju, förnekar att han skulle driva en trollfabrik och menar att hans anställda kallar verksamheten får "trollfabrik" för att media har kallat den det under så lång tid. – Jag tycker inte att jag har drivit så kallade trollsidor av det enkla skälet att jag inte har spridit information som varit felaktig, säger Joakim Wallerstein. – Om min personal i tio års tid har fått höra att de driver en trollfabrik och att de skämtar om det internt sedan, det ser jag inga konstigheter i.
Hela intervjun med Joakim Wallerstein går att ta del av här.