Hundratals blåsta av "hälsotest" – nu vill Lars varna andra
Efter två hjärtoperationer ökade Lars Källströms intresse för den egna hälsan. Så när annonsen som erbjöd en hälsoundersökning dök upp i hans Facebook-flöde tyckte han att det lät intressant. Men efter att ha svarat på testet kom inget resultat – men däremot en räkning på 900 kronor. – Det var när jag började lusläsa det finstilta som var skrivet med ljusgul text på mörkgul bakgrund som jag förstod att det här kostade pengar. Men det var väldigt svårt att se, berättar Lars Källström. Bestrid för att undvika betalningsanmärkning TV4 Nyheterna har sökt sighten bedomahalsa.com men inte fått svar. Anmälningar till såväl ARN som Konsumentverket visar dock att Lars Källström inte är ensam om att drabbas. Enbart sedan i somras har drygt 220 personer vänt sig hit för att klaga på företaget som har sitt säte i Ungern. Och på Konsument Europa menar man att Lars Källström gjort rätt i att inte betala fakturan. – Ja, har man inte uppfattat att det kostar pengar eller om det inte funnits någon prisuppgift alls har man möjlighet att bestrida betalningskrav. Man ska helst kontakta företaget skriftligt så att det finns bevis, och meddela varför och att man inte tänker betala då riskerar man inte att få en betalningsanmärkning. Detsamma gäller om kravet går vidare till inkassobolag eller Kronofogden, säger Henric Jonsson, juridisk rådgivare Konsument Europa. Priset ska framgå tydligt Enligt prisinformationslagen ska priset framgå tydligt, oavsett om det handlar om en vara i en butik eller till exempel i sociala medier. Något som de som hört av sig till Konsumentverket inte ansett att företaget levt upp till. – De har tycket att det varit antingen för otydligt, för litet, svårläsligt eller inte framgått alls, säger Henric Jonsson. Lars Källström kommer efter händelsen vara mer på sin vakt innan han klickar på ett test igen. – Ja, jag kommer att läsa det finstilta, säger han och fortsätter: – Jag brukar göra det i vanliga fall, men den här gången missade jag det.
Efter två hjärtoperationer ökade Lars Källströms intresse för den egna hälsan. Så när annonsen som erbjöd en hälsoundersökning dök upp i hans Facebook-flöde tyckte han att det lät intressant. Men efter att ha svarat på testet kom inget resultat – men däremot en räkning på 900 kronor. – Det var när jag började lusläsa det finstilta som var skrivet med ljusgul text på mörkgul bakgrund som jag förstod att det här kostade pengar. Men det var väldigt svårt att se, berättar Lars Källström. Bestrid för att undvika betalningsanmärkning TV4 Nyheterna har sökt sighten bedomahalsa.com men inte fått svar. Anmälningar till såväl ARN som Konsumentverket visar dock att Lars Källström inte är ensam om att drabbas. Enbart sedan i somras har drygt 220 personer vänt sig hit för att klaga på företaget som har sitt säte i Ungern. Och på Konsument Europa menar man att Lars Källström gjort rätt i att inte betala fakturan. – Ja, har man inte uppfattat att det kostar pengar eller om det inte funnits någon prisuppgift alls har man möjlighet att bestrida betalningskrav. Man ska helst kontakta företaget skriftligt så att det finns bevis, och meddela varför och att man inte tänker betala då riskerar man inte att få en betalningsanmärkning. Detsamma gäller om kravet går vidare till inkassobolag eller Kronofogden, säger Henric Jonsson, juridisk rådgivare Konsument Europa. Priset ska framgå tydligt Enligt prisinformationslagen ska priset framgå tydligt, oavsett om det handlar om en vara i en butik eller till exempel i sociala medier. Något som de som hört av sig till Konsumentverket inte ansett att företaget levt upp till. – De har tycket att det varit antingen för otydligt, för litet, svårläsligt eller inte framgått alls, säger Henric Jonsson. Lars Källström kommer efter händelsen vara mer på sin vakt innan han klickar på ett test igen. – Ja, jag kommer att läsa det finstilta, säger han och fortsätter: – Jag brukar göra det i vanliga fall, men den här gången missade jag det.