Ingrid och Sverker fast på Arlanda efter it-kaoset: "Det är sanslöst"
De världsomfattande it-problemen har fått stora konsekvenser för flera branscher. Flera hemsidor har legat nere och problemen har spridit sig till både buss- och flygtrafik. Flera flygavgångar är nu inställda eller uppskjutna och några av dem som väntar på Arlanda flygplats är Ingrid Timle och Sverker Sten. – Vi steg upp fem i morse för att komma hit, säger Ingrid Timle. Planen var att flyga till Istanbul och därifrån vidare till Kirgizistan, men nu har den första resan till Istanbul blivit inställd. – Det var en niodagars resa med uppgjort schema för alla dagarna så vad det blir av det här fattar vi inte, säger Ingrid Timle. Och att allt orsakades av en mjukvaruuppdatering som nu gett it-problem över hela världen, är hon kritisk till. – Det är sanslöst tycker jag. Men det är inget ovanligt vid mjukvaruuppdatering att det inte fungerar sen. Jag tänker vår son som skriver program, testar ju i liten skala innan han skickar ut programmet. Men det kan de inte ha gjort här, säger Ingrid Timle. ”Nu är vi offren” En annan som väntar på Arlanda är Dominic Diezi som varit på semester i Stockholm. – Flyget är försenat med tjugo minuter men just nu är det inte möjligt att landa i Zürich så vi vet inte om vi kan åka tillbaka i dag, säger han. Nu väntar Dominic Diezi tillsammans med sin familj på ett besked om när de kan få komma hem. – Mina barn är inte så glada. De vill verkligen åka hem så det är inte så lätt för oss, säger han. Och att allt detta kunde orsakas av en uppdatering väcker tankar. – Nu är vi offren och vi kan inte göra något. Du måste vänta och se, kan du flyga hem eller inte, säger Dominic Diezi. Också på Landvetter flygplats hopar sig köerna och bland alla som väntar, står Kamel Nigem. Han skulle resa till London i fyra dagar. – Jag skulle gå på en kricket-match imorgon. Något som jag planerat de senaste månaderna, men på grund av förseningar måste jag nu vänta på flygplanet. Passagerare saknar information För Kamel Nigem har det blivit en lång tids köande. – Jag har stått här i kön i mer än två timmar nu. Jag förstår att it-problem kan hända, men jag är frustrerad över att jag skickats fram och tillbaka fyra gånger i köer. Från en kö till en annan kö. Nu sprider sig förvirringen bland alla som väntar. – Folk vet inte vad som ska hända. Passagerare pratar med varandra istället för med personalen. Och orsaken är bristen på information, menar Kamel Nigem. – Vi måste vara förberedda för att sådana här saker kan hända. Jag tror inte att flygplatsen var förberedd. Det fanns ingen nyhetsflash någonstans på flygplatsen. Ingen skylt där de säger att det pågår ett problem. Inget uttalande sedan morgonen.
De världsomfattande it-problemen har fått stora konsekvenser för flera branscher. Flera hemsidor har legat nere och problemen har spridit sig till både buss- och flygtrafik. Flera flygavgångar är nu inställda eller uppskjutna och några av dem som väntar på Arlanda flygplats är Ingrid Timle och Sverker Sten. – Vi steg upp fem i morse för att komma hit, säger Ingrid Timle. Planen var att flyga till Istanbul och därifrån vidare till Kirgizistan, men nu har den första resan till Istanbul blivit inställd. – Det var en niodagars resa med uppgjort schema för alla dagarna så vad det blir av det här fattar vi inte, säger Ingrid Timle. Och att allt orsakades av en mjukvaruuppdatering som nu gett it-problem över hela världen, är hon kritisk till. – Det är sanslöst tycker jag. Men det är inget ovanligt vid mjukvaruuppdatering att det inte fungerar sen. Jag tänker vår son som skriver program, testar ju i liten skala innan han skickar ut programmet. Men det kan de inte ha gjort här, säger Ingrid Timle. ”Nu är vi offren” En annan som väntar på Arlanda är Dominic Diezi som varit på semester i Stockholm. – Flyget är försenat med tjugo minuter men just nu är det inte möjligt att landa i Zürich så vi vet inte om vi kan åka tillbaka i dag, säger han. Nu väntar Dominic Diezi tillsammans med sin familj på ett besked om när de kan få komma hem. – Mina barn är inte så glada. De vill verkligen åka hem så det är inte så lätt för oss, säger han. Och att allt detta kunde orsakas av en uppdatering väcker tankar. – Nu är vi offren och vi kan inte göra något. Du måste vänta och se, kan du flyga hem eller inte, säger Dominic Diezi. Också på Landvetter flygplats hopar sig köerna och bland alla som väntar, står Kamel Nigem. Han skulle resa till London i fyra dagar. – Jag skulle gå på en kricket-match imorgon. Något som jag planerat de senaste månaderna, men på grund av förseningar måste jag nu vänta på flygplanet. Passagerare saknar information För Kamel Nigem har det blivit en lång tids köande. – Jag har stått här i kön i mer än två timmar nu. Jag förstår att it-problem kan hända, men jag är frustrerad över att jag skickats fram och tillbaka fyra gånger i köer. Från en kö till en annan kö. Nu sprider sig förvirringen bland alla som väntar. – Folk vet inte vad som ska hända. Passagerare pratar med varandra istället för med personalen. Och orsaken är bristen på information, menar Kamel Nigem. – Vi måste vara förberedda för att sådana här saker kan hända. Jag tror inte att flygplatsen var förberedd. Det fanns ingen nyhetsflash någonstans på flygplatsen. Ingen skylt där de säger att det pågår ett problem. Inget uttalande sedan morgonen.