Kalles fyller 70 år – han är ansiktet på tuben: "Gratis kaviar hela livet"
Historien om Kalles startar på 50-talet. Det var då som företaget Abba köpte receptet på rökt kaviar och startade produktionen. Tidiga provsmakningar visade att barn var speciellt förtjusta i den, lite mildare, kaviar-smaken. Företagets reklambyrå föreslår därför att ett barn ska pryda omslaget på tuben. Vd för Abba vid tillfället är Carl Almens pappa, och det är alltså historien om hur en 6-årig Carl Almen hamnade på omslaget. – Din son är ju jättesöt, han har guldigt hår och blåa ögon. Herregud, vi sätter honom på tuben, berättar Carl. Ett fotografi taget på en strand av hans mamma används som motiv. ”Ibland är det lite märkligt” I år har Carl alltså prytt tuben i 70 år och han erkänner att det ibland kan kännas lite märkligt att se sitt ansikte så pass ofta. – Samtidigt är jag van. Jag tycker det är väldigt, väldigt roligt. Varje dag man öppnar kylskåpet ligger han ju där och ler mot en, det är väl trevligt? En Sverige-symbol Han säger att Kalles är en produkt som nästan alltid ses som något positivt. – Man kan tycka eller inte tycka om kaviar. Men man har alltid en trevlig och positiv uppfattning om den här lilla Sverige-symbolen, säger han. Totalt har det sålts över en halv miljard tuber under dessa 70 år men trots att det är hans ansikte på kaviartuben har Carl aldrig fått några pengar för det. Däremot har han tillgång till gratis kaviar – resten av livet. – Men det hade varit något. Då hade jag varit i klass med Elon Musk, säger han.
Historien om Kalles startar på 50-talet. Det var då som företaget Abba köpte receptet på rökt kaviar och startade produktionen. Tidiga provsmakningar visade att barn var speciellt förtjusta i den, lite mildare, kaviar-smaken. Företagets reklambyrå föreslår därför att ett barn ska pryda omslaget på tuben. Vd för Abba vid tillfället är Carl Almens pappa, och det är alltså historien om hur en 6-årig Carl Almen hamnade på omslaget. – Din son är ju jättesöt, han har guldigt hår och blåa ögon. Herregud, vi sätter honom på tuben, berättar Carl. Ett fotografi taget på en strand av hans mamma används som motiv. ”Ibland är det lite märkligt” I år har Carl alltså prytt tuben i 70 år och han erkänner att det ibland kan kännas lite märkligt att se sitt ansikte så pass ofta. – Samtidigt är jag van. Jag tycker det är väldigt, väldigt roligt. Varje dag man öppnar kylskåpet ligger han ju där och ler mot en, det är väl trevligt? En Sverige-symbol Han säger att Kalles är en produkt som nästan alltid ses som något positivt. – Man kan tycka eller inte tycka om kaviar. Men man har alltid en trevlig och positiv uppfattning om den här lilla Sverige-symbolen, säger han. Totalt har det sålts över en halv miljard tuber under dessa 70 år men trots att det är hans ansikte på kaviartuben har Carl aldrig fått några pengar för det. Däremot har han tillgång till gratis kaviar – resten av livet. – Men det hade varit något. Då hade jag varit i klass med Elon Musk, säger han.