Kan bli svårt att få ersättning efter it-kraschen
Allting började med cybersäkerhetföretaget Crowdstrikes felaktiga mjukvaruuppdatering som påverkade Microsoft Windows. It-strulet drabbade företag över hela världen och många resenärer blev fast på flygplatser. Nu är det otydligt vem som ska stå för ersättningen, men det ser inte ut att bli Crowdstrike själva. Det skriver Sky News. Och orsakerna till det här är många. Först och främst är det svårt att fastställa den totala summan som it-haveriet kostat, framför allt så här kort efter kraschen. Dessutom kan det bli svårt för de företag och privatpersoner som drabbats av it-strulet att bevisa att deras förluster berott på Crowdstrikes mjukvaruuppdatering. Och Crowdstrike själva förväntas täckas av försäkringar. Oklara ersättningsregler för flygpassagerare Den bransch som drabbats allra hårdast är med största sannolikhet flygbranschen. Och om man som flygresenär vill begära ersättning kan det här bli svårt. Dels skiljer sig reglerna för ersättning mellan EU och USA. Dels är det oklart vem man som kund ska begära ersättning från. I vanliga fall kan kunder vända sig direkt till sitt flygbolag, men i det här fallet kan flygbolagen hävda att de inte behöver betala då det rört sig om "extraordinära omständigheter". Hemförsäkringen täcker inte Och inte heller de svenska försäkringsbolagen ser ut att kunna stå för någon ersättning. – Grundskyddet i hemförsäkringen ersätter kostnader om du blir sjuk eller skadar dig när du är på resa men täcker inte kostnader för den här typen av händelser. Det är researrangören som bedömer när och hur resenärer ska ersättas vid förseningar, säger Håkan Franzén, försäkringsexpert på Trygg-Hansa till DN. Men trots att Crowdstrikes uppdatering fått så stora ekonomiska konsekvenser världen över, ser företagen ut att klara sig rätt så bra. Deras aktie sjönk enbart med 11 procent under fredagen, något som enligt Sky News tyder på att investerarna känner sig säkra på att bolaget själva inte behöver betala för it-strulets följder.
Allting började med cybersäkerhetföretaget Crowdstrikes felaktiga mjukvaruuppdatering som påverkade Microsoft Windows. It-strulet drabbade företag över hela världen och många resenärer blev fast på flygplatser. Nu är det otydligt vem som ska stå för ersättningen, men det ser inte ut att bli Crowdstrike själva. Det skriver Sky News. Och orsakerna till det här är många. Först och främst är det svårt att fastställa den totala summan som it-haveriet kostat, framför allt så här kort efter kraschen. Dessutom kan det bli svårt för de företag och privatpersoner som drabbats av it-strulet att bevisa att deras förluster berott på Crowdstrikes mjukvaruuppdatering. Och Crowdstrike själva förväntas täckas av försäkringar. Oklara ersättningsregler för flygpassagerare Den bransch som drabbats allra hårdast är med största sannolikhet flygbranschen. Och om man som flygresenär vill begära ersättning kan det här bli svårt. Dels skiljer sig reglerna för ersättning mellan EU och USA. Dels är det oklart vem man som kund ska begära ersättning från. I vanliga fall kan kunder vända sig direkt till sitt flygbolag, men i det här fallet kan flygbolagen hävda att de inte behöver betala då det rört sig om "extraordinära omständigheter". Hemförsäkringen täcker inte Och inte heller de svenska försäkringsbolagen ser ut att kunna stå för någon ersättning. – Grundskyddet i hemförsäkringen ersätter kostnader om du blir sjuk eller skadar dig när du är på resa men täcker inte kostnader för den här typen av händelser. Det är researrangören som bedömer när och hur resenärer ska ersättas vid förseningar, säger Håkan Franzén, försäkringsexpert på Trygg-Hansa till DN. Men trots att Crowdstrikes uppdatering fått så stora ekonomiska konsekvenser världen över, ser företagen ut att klara sig rätt så bra. Deras aktie sjönk enbart med 11 procent under fredagen, något som enligt Sky News tyder på att investerarna känner sig säkra på att bolaget själva inte behöver betala för it-strulets följder.