"Kissjeans" nya trenden – sålde slut direkt
Det är den brittisk-italienska designerduon Jordanluca som visade upp ”kissjeansen” på catwalken för höstens mode. Reaktionerna har varit spridda. Byxorna hånades av många på sociala medier – men sålde ändå slut direkt, trots prislappen på 8000 kronor. Modeexperten Emilia de Poret berättar mer om varumärket som ligger bakom det virala jeansen. – Det här är ett varumärke som jobbar med kink, de jobbar med gimmicks, det är en del av deras signum, så de vill ju få den här uppståndelsen och de är jäkligt grymma på att göra bra PR och på att sälja, säger hon i ”Efter fem”. ”Anti finansiell kapitalism” Det finns också, enligt varumärket själva, en djupare mening bakom ”kissbyxorna”. – De säger att de här jeansen är anti finansiell kapitalism och att det går så snabbt i samhället, så vi har inte ens tid att gå och kissa på toaletten, så vi kissar på oss i byxorna istället, säger Emilia de Poret. Idén kan anses motsägelsefull med tanke på att varumärket vill sälja och att ett par kostar 8 000 kronor. – Jag vet inte riktigt. Jag köper inte riktigt det här om jag ska vara helt ärlig. ”En helt ny nivå” Emilia de Poret lyfter några exempel där jeans har designats med vad som ska likna fläckar. Som när Gucci gjorde ett par byxor med ”gräsfläckar” och Acne ett par med ”smuts”. – Men kiss på byxorna, det är en helt ny nivå, säger hon.
Det är den brittisk-italienska designerduon Jordanluca som visade upp ”kissjeansen” på catwalken för höstens mode. Reaktionerna har varit spridda. Byxorna hånades av många på sociala medier – men sålde ändå slut direkt, trots prislappen på 8000 kronor. Modeexperten Emilia de Poret berättar mer om varumärket som ligger bakom det virala jeansen. – Det här är ett varumärke som jobbar med kink, de jobbar med gimmicks, det är en del av deras signum, så de vill ju få den här uppståndelsen och de är jäkligt grymma på att göra bra PR och på att sälja, säger hon i ”Efter fem”. ”Anti finansiell kapitalism” Det finns också, enligt varumärket själva, en djupare mening bakom ”kissbyxorna”. – De säger att de här jeansen är anti finansiell kapitalism och att det går så snabbt i samhället, så vi har inte ens tid att gå och kissa på toaletten, så vi kissar på oss i byxorna istället, säger Emilia de Poret. Idén kan anses motsägelsefull med tanke på att varumärket vill sälja och att ett par kostar 8 000 kronor. – Jag vet inte riktigt. Jag köper inte riktigt det här om jag ska vara helt ärlig. ”En helt ny nivå” Emilia de Poret lyfter några exempel där jeans har designats med vad som ska likna fläckar. Som när Gucci gjorde ett par byxor med ”gräsfläckar” och Acne ett par med ”smuts”. – Men kiss på byxorna, det är en helt ny nivå, säger hon.