Kvinna larmade om en trasig hiss – fick räkning på över 80 000 kronor
Hissarna i hyreshuset som kvinnan bor i har haft återkommande problem. Strax före jul stannade den plötsligt. Kvinnan, som Hem & Hyra kallar Sonja, satt fast tillsammans med bland annat en höggravid kvinna och en liten pojke – och ringde på hjälp. – Jag tryckte på nödtelefonen och berättade för den som svarade att vi stod stilla. Personen frågade efter mitt namn, vilket jag sade, och bad oss därefter att vänta. Hjälp skulle komma, säger hon till tidningen. Hon berättar att flera blev oroliga och började skrika. Hjälpen dröjde, men efter att ha suttit fast i en timme öppnades hissdörren till slut utifrån. – En man hjälpte oss ut. Jag vet inte vem det var, men förmodligen någon som hade hört ropen, säger hon. ”Ett svindlande belopp” Några månader senare damp plötsligt en faktura från Ikano Bostad, som äger hyreshuset, ner hemma hos Sonja. Hon skulle betala nästan 80 000 kronor för ”skadegörelse”. När hon ringde hyresvärden och förklarade att det inte var hon som orsakat skadan. ”Vem skulle det annars ha varit?”, blev svaret. – Men det vet inte jag, annat än att det inte var jag, säger hon. Jens Waldenström, jurist på Hyresgästföreningen i Region Stockholm, har bett Sonja att bestrida fakturan och ytterligare 4 000 kronor i form av ett inkassokrav. ”Jag har aldrig tidigare varit med om att en hyresgäst som fastnat i en hiss fått en faktura i efterhand. Jag tycker det är anmärkningsvärt att man helt utan kommunikation väljer att fakturera en hyresgäst som suttit fast i en hiss över 80 000 kr, ett svindlande belopp för de flesta”, skriver han i ett mejl till TV4 Nyheterna. Hyresvärdens svar Han betonar att varken han eller Sonja fått en förklaring till vad som hänt och varför Ikano Bostad ansåg sig ha rätt till ersättning. ”Det är anmärkningsvärt att hyresgästen faktureras för skador helt utan att hyresvärden ens styrker sitt påstående med någon form av underlag. Vi vet inte ens vilka skador som görs gällande”. Ikano Bostad skriver i ett mejl till Hem & Hyra att de alltid genomför en utredning av skadans orsak. ”Vår bedömning är att hyresgästen är ansvarig för skadan, och därför har vi skickat ett formellt krav samt informerat hyresgästen om att vända sig till sitt hemförsäkringsbolag. Om hyresgästen har en hemförsäkring betraktar vi ärendet som ett rent försäkringsärende”, skriver de.
Hissarna i hyreshuset som kvinnan bor i har haft återkommande problem. Strax före jul stannade den plötsligt. Kvinnan, som Hem & Hyra kallar Sonja, satt fast tillsammans med bland annat en höggravid kvinna och en liten pojke – och ringde på hjälp. – Jag tryckte på nödtelefonen och berättade för den som svarade att vi stod stilla. Personen frågade efter mitt namn, vilket jag sade, och bad oss därefter att vänta. Hjälp skulle komma, säger hon till tidningen. Hon berättar att flera blev oroliga och började skrika. Hjälpen dröjde, men efter att ha suttit fast i en timme öppnades hissdörren till slut utifrån. – En man hjälpte oss ut. Jag vet inte vem det var, men förmodligen någon som hade hört ropen, säger hon. ”Ett svindlande belopp” Några månader senare damp plötsligt en faktura från Ikano Bostad, som äger hyreshuset, ner hemma hos Sonja. Hon skulle betala nästan 80 000 kronor för ”skadegörelse”. När hon ringde hyresvärden och förklarade att det inte var hon som orsakat skadan. ”Vem skulle det annars ha varit?”, blev svaret. – Men det vet inte jag, annat än att det inte var jag, säger hon. Jens Waldenström, jurist på Hyresgästföreningen i Region Stockholm, har bett Sonja att bestrida fakturan och ytterligare 4 000 kronor i form av ett inkassokrav. ”Jag har aldrig tidigare varit med om att en hyresgäst som fastnat i en hiss fått en faktura i efterhand. Jag tycker det är anmärkningsvärt att man helt utan kommunikation väljer att fakturera en hyresgäst som suttit fast i en hiss över 80 000 kr, ett svindlande belopp för de flesta”, skriver han i ett mejl till TV4 Nyheterna. Hyresvärdens svar Han betonar att varken han eller Sonja fått en förklaring till vad som hänt och varför Ikano Bostad ansåg sig ha rätt till ersättning. ”Det är anmärkningsvärt att hyresgästen faktureras för skador helt utan att hyresvärden ens styrker sitt påstående med någon form av underlag. Vi vet inte ens vilka skador som görs gällande”. Ikano Bostad skriver i ett mejl till Hem & Hyra att de alltid genomför en utredning av skadans orsak. ”Vår bedömning är att hyresgästen är ansvarig för skadan, och därför har vi skickat ett formellt krav samt informerat hyresgästen om att vända sig till sitt hemförsäkringsbolag. Om hyresgästen har en hemförsäkring betraktar vi ärendet som ett rent försäkringsärende”, skriver de.