Larmar om bluff-sms och fejkade hemsidor – bedragarnas listiga knep
Postnord uppmanar svenskarna att vara extra försiktiga när de handlar på nätet eftersom antalet bedragare ökar inför Black Friday- och julhandeln. Postnords säkerhetschef Alexis Larsson trycker på vikten av att granska hemsidan först och kolla av så att ingenting ser konstigt ut innan man gör sin beställning. – Kolla så att den ser legitim ut, att produkten överensstämmer med den man söker efter och att det inte finns några felaktiga översättningar. Jag tycker också att man ska kolla upp om det finns några kontaktuppgifter till företaget, om det har en svensk adress, och om man kan läsa recensioner om webbshopen, säger han i Nyhetsmorgon. Då ska man akta sig Ett annat problem är blufföretag som kontaktar folk och utger sig för att vara exempelvis Postnord. Ytterligare ett är att blufföretagen skickar orderbekräftelser och ber att få se ens betalningsuppgifter. – Den första frågan man ska ställa sig är om man beställt varan överhuvudtaget. Är man osäker ska man vara försiktig och i synnerhet om den påstådda avsändaren vill att du ska lämna ut känslig information, som till exempel betalningsuppgifter. Är man det minsta tveksam tycker jag att man ska kontakta företagets kundservice, säger Alexis Larsson på Postnord och kommer med ett par avslutande råd: – Man ska inte vara godtrogen. Man ska istället vara försiktig och medveten i sitt beslut och undvika att skynda igenom någonting.
Postnord uppmanar svenskarna att vara extra försiktiga när de handlar på nätet eftersom antalet bedragare ökar inför Black Friday- och julhandeln. Postnords säkerhetschef Alexis Larsson trycker på vikten av att granska hemsidan först och kolla av så att ingenting ser konstigt ut innan man gör sin beställning. – Kolla så att den ser legitim ut, att produkten överensstämmer med den man söker efter och att det inte finns några felaktiga översättningar. Jag tycker också att man ska kolla upp om det finns några kontaktuppgifter till företaget, om det har en svensk adress, och om man kan läsa recensioner om webbshopen, säger han i Nyhetsmorgon. Då ska man akta sig Ett annat problem är blufföretag som kontaktar folk och utger sig för att vara exempelvis Postnord. Ytterligare ett är att blufföretagen skickar orderbekräftelser och ber att få se ens betalningsuppgifter. – Den första frågan man ska ställa sig är om man beställt varan överhuvudtaget. Är man osäker ska man vara försiktig och i synnerhet om den påstådda avsändaren vill att du ska lämna ut känslig information, som till exempel betalningsuppgifter. Är man det minsta tveksam tycker jag att man ska kontakta företagets kundservice, säger Alexis Larsson på Postnord och kommer med ett par avslutande råd: – Man ska inte vara godtrogen. Man ska istället vara försiktig och medveten i sitt beslut och undvika att skynda igenom någonting.