Larmar om bluff-sms och fejkade hemsidor – bedragarnas listiga knep

Larmar om bluff-sms och fejkade hemsidor – bedragarnas listiga knep

Postnord uppmanar svenskarna att vara extra försiktiga när de handlar på nätet eftersom antalet bedragare ökar inför Black Friday- och julhandeln. Postnords säkerhetschef Alexis Larsson trycker på vikten av att granska hemsidan först och kolla av så att ingenting ser konstigt ut innan man gör sin beställning. – Kolla så att den ser legitim ut, att produkten överensstämmer med den man söker efter och att det inte finns några felaktiga översättningar. Jag tycker också att man ska kolla upp om det finns några kontaktuppgifter till företaget, om det har en svensk adress, och om man kan läsa recensioner om webbshopen, säger han i Nyhetsmorgon. Då ska man akta sig Ett annat problem är blufföretag som kontaktar folk och utger sig för att vara exempelvis Postnord. Ytterligare ett är att blufföretagen skickar orderbekräftelser och ber att få se ens betalningsuppgifter. – Den första frågan man ska ställa sig är om man beställt varan överhuvudtaget. Är man osäker ska man vara försiktig och i synnerhet om den påstådda avsändaren vill att du ska lämna ut känslig information, som till exempel betalningsuppgifter. Är man det minsta tveksam tycker jag att man ska kontakta företagets kundservice, säger Alexis Larsson på Postnord och kommer med ett par avslutande råd: – Man ska inte vara godtrogen. Man ska istället vara försiktig och medveten i sitt beslut och undvika att skynda igenom någonting.

Hajpade läkemedelsbolaget i topp bland populäraste arbetsplatserna

Hajpade läkemedelsbolaget i topp bland populäraste arbetsplatserna

Ikea fortsätter vara en attraktiv arbetsplats när nästa generations arbetstagare får ranka arbetsplatser de helst skulle jobba på. I år hamnar möbelföretaget i topp och puttar därmed ned musiktjänsterna Spotify från förstaplatsen – som i år landar på nionde plats. Det visar den årliga undersökningen Young Professional Attraction Index från bemanningsföretaget Academic work där 4 700 studenter och nyutexade akademiker svarat på vilken arbetsgivare de helst skulle vilja jobba för och vad som gör en arbetsplats attraktiv. Läkemedelsbranschen populär Hälso- och läkemedelsbranschen sticker ut bland några av de mest populära arbetsgivarna hos den kommande generationen på arbetsmarknaden. Helt ny på listan är läkemedelsföretaget Novoi Nordisk som direkt tar sig upp på en andra plats. – Novo Nordisk rekordentré och att allt fler bolag inom hälso- och läkemedelsbranschen tar sig in på listan för första gången, eller klättrar ordentligt jämfört med tidigare år, är intressant, säger Academic works vd Louise Bagewitz i ett pressmeddelande. Hon menar att läkemedelsbolagen fick ett uppsving under pandemin och att bolagen fått en positiv bild i medierna vilket skulle kunna vara en förklaring till att unga ser de bolagen som en säker arbetsplats med goda karriärmöjligheter. Gamla favoriter och flera nykomlingar Apoteket är ny på listan och hamnar på plats 38 och läkemedelsföretaget Pfizer hamnar på plats 45 efter att inte funnits med på listan i flera år. Efter första- och andraplaceringen med nykomlingen Novo nordisk som god tvåa toppas listan av Google, Microsoft, Apple och Volvo Group, som även tidigare år rankats högt. – Att Ikea och Google fortsätter vara de stora favoriterna är föga förvånande. Det är globala giganter inom sina respektive fält som länge arbetat aktivt med sina arbetsgivarvarumärken, säger Louise Bagewitz och menar att morgondagens arbetskraft är medveten om att de företagen kan erbjuda goda utvecklingsmöjligheter. Postnord på plats 100 Med på topplistan finns också omtalade batterifabriken Northvolt som hamnar på plats 84. De sista tre platserna – på plats nummer 98, 99 och 100 kniper SAS, SJ respektive Postnord. Se hela listan längre ner i artikeln. Bra kollegor viktigast Det viktigaste för en attraktiv arbetsplats är bra kollegor och arbetsmiljö enligt undersökningen. Det tycker 66 procent av de tillfrågade. Tätt efter, med 60 procent av de svarande kommer lönen och på plats nummer tre, (45 procent) hamnar flexibilitet och balans mellan arbete och fritid.

Pensionären Thomas cyklade 120 mil – hann före Postnord

Pensionären Thomas cyklade 120 mil – hann före Postnord

Thomas Asplund kan numera skryta med titeln ”Snabbare än Postnord – på cykel”. Han var nämligen snabbare än fraktbolaget när han postade ett paket i Gävle – och sedan hann före det till Haparanda. Kom fram två dagar före paketet Thomas Asplund resa genom Sverige var på totalt nätta 120 mil. – Det var egentligen ingen utmaning mot Postnord, men det blev någon slags långdistansutmaning, säger Thomas i Sverigesvepet i Efter fem. Den nyblivne pensionären postade paketet den 14 augusti och gav sig iväg på cykelturen dagen efter. Thomas Asplund förväntade sig att paketet skulle hinna före honom, men icke. Den 21 augusti anlände cyklisten i Haparanda. Men när han kontaktade vännen han hade skickat paketet till så fanns det inte att hämta. – Jag har sett att paketet varit på en massa ställen i Sverige på sin resa till Haparanda, så det har nog gått fler mil än vad jag har gjort, säger Thomas Asplund. Två dagar efter Thomas Asplunds ankomst till Haparanda lyckades han hämta ut sitt paket. Postnord svarar Postnord har kommenterat händelsen till Efter fem via mejl: ”En vanlig arbetsdag hanterar vi mellan en halv och en miljon paket. I juli kom 96 % av paketen fram i tid, men ibland kan adresslappar falla av, trafikstörningar inträffa eller så kan rena handhavandefel göra att paket blir felstorterade. Om Thomas vänder sig till vår kundservice med koll-id kan de undersöka vad som ligger bakom och Thomas kan även reklamera den tjänst han har köpt om han så önskar.” Nu har Thomas Asplund fått erbjudanden från kompisar som har behövt få sina paket skickade både hit och dit. Men då får de betala priset, som vännen i Haparanda gjorde. – Jag hade bra medvind och hade blivit lovad en bra bastu och lite öl. Så det var bara att trampa på, då.

Postnord slutar tömma brevlådor varje dag

Postnord slutar tömma brevlådor varje dag

Från och med den 6 maj ska Postnord bara tömma merparten av sina brevlådor varannan arbetsdag i stället för som nu dagligen. Förändringen görs av såväl ekonomiska som miljömässiga skäl, skriver Postnord i ett pressmeddelande. "Trots kraftigt minskande brevvolymer har antalet brevlådor i Sverige sedan 2010 reducerats med endast 16 procent och det gör att många gånger är brevlådorna tomma när våra brevbärare åker för att tömma dem", säger Andreas Viefhaus, chef för affärsområdet brev i ett pressmeddelande.

1,5 miljon i månaden – här är statliga vd-lönerna

1,5 miljon i månaden – här är statliga vd-lönerna

Mest tjänar Anna Borg, vd för energijätten Vattenfall, med i snitt 1 450 000 kronor i månaden under 2023. Vattenfall är helägt av svenska staten. Sedan faller lönen till tvåan Postnord, som ägs gemensamt av Sverige och Danmark, vars vd Annemarie Gardshol tjänar 935 000 kronor i månaden. SJ:s vd Monica Lingegård och flygplatsoperatören Swedavias vd Jonas Abrahamsson har 512 000 respektive 480 000 kronor i månaden. Därefter följer Henrik Dahlin (godstransportbolaget Green Cargo), Joachim Hallengren (vägunderhållsbolaget Svevia), Åsa Sundberg (Teracom, som driver marknätet för radio och tv) och Stefan Gustavsson (järnvägsentrepenören Infranord) med 360 000–290 000 kronor i månadslön. Telia är börsnoterat, men har staten som största ägare genom Telia Company. Dess förra vd, Allison Kirkby, tjänade 1 530 000 kronor. Hon lämnade tjänsten i januari i år. För att få fram lönerna har Seko-Tidningen hämtat chefernas årslöner från bolagens årsredovisningar och delat med antalet arbetade månader. Pensionsavsättningar och förmåner är inte medräknade.

Postnord på YouTube

Här tas PostNord-kvinnan på bar gärning – stal paket för att bli uppsagd

I början av året genomförde en kvinnlig anställd på på Postnord i Västsverige fyra paketstölder. Kvinnan dömdes för fyra fall av ...

Aftonbladet på YouTube

Svenska nyheter (S03E07) - Hela klippet om Postnord

Ser mer Svenska Nyheter på SVT Play: ▶️ http://bit.ly/Svenska-nyheter-sasong-3Klippet är från sjunde avsnittet ur tredje ...

SVT Humor på YouTube

Traumatiserad av att arbeta på Postnord

För mer Standup sketch show välkommen till SVT Play: https://bit.ly/3iHNhEo Standup sketch show är en kombination av sketcher ...

SVT Humor på YouTube

PostNord tog pakettjuvliga på bar gärning

Stöld av gods är ett utbrett problem inom logistikbranschen och tjuvarna blir allt listigare. Men tack vare ett omfattande och ...

PostNord Sverige på YouTube

Här kastar Postnord paketet – julklappen går sönder

När Gustav Lindahl skulle ta emot leveransen av sonens julklapp under tisdagen blev han besviken. Julklappen hade nämligen ...

Aftonbladet på YouTube

Hur man hittar postnummer med Google Maps på bara 1 minut!

Så här hittar du ett postnummer för ditt hem eller din lägenhet i Europeiska unionen. Besök https://spicandspan.net för att boka ditt hem ...

SPIC AND SPAN. Home & Office Cleaning på YouTube

Postnord i poddar

Avsnitt 31: Postnord-stjärnan Jan Jakobsson minns e-handelsåret 2023 i säsongsavslutningen – och blickar in i snökulan: Tomtens renar ser piggare ut än på länge – God jul!

Ehandel Svepet går i mål för säsongen med inte mindre än 31 avsnitt! Julen står för dörren och bjällrorna ljuder i veckans avsnitt – som gästas av ännu en e-handelsstjärna: Postnords e-handelsexpert Jan Jakobsson som också är general och talesperson för den matiga rapporten E-barometern som med jämna mellanrum tar tempen på den svenska e-handelsbranschen. Jan summerar e-handelsåret 2023 – och blickar in i snökulan 2024. Paketvolymerna håller jämn takt, samtidigt lågpris hägrar. Leveranssätten ökar och blir mer och mer individualiserade – i takt med att svenskarna blir ”latare”. AI blir den nya stora scanning-maskinen av förstapartsdata, tror Jan. Och så kan 2024 bli en starkt lysande stjärna i det blå. Nu vänder det! Det och mycket mer får du marinera dig i årets sista avsnitt. Vi har haft roligare än roligare i studion – och vilar nu upp oss en stund. In och lyssna – sch så önskar vi er en riktigt God skön och vilsam e-handelsjul – och ett riktigt Gott nytt e-handelsår 2024. Puss, kram – hej för den här säsongen!

155. Fem i Topp-inspirerade kakor som klarar över 100 mil med Postnord

Kommer din favorit-Fem-i-Topp-inspirerade kaka som klarar över 100 mil med Postnord att finnas med på listan? Du kan stötta Fem i Topp!Det går att köpa Fem i Topp-grejer: https://www.podstore.se/podstore/fem-i-topp/Och det går att skicka en slant till vårt Swish-nummer: 123 500 69 52 Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

Alexis Larsson, Postnord

I podden Sveriges säkerhetschefer möter vi landets säkerhetschefer för att belysa yrkesrollen nu och framöver. Nu tar vi ett grepp om ett bolag, som ständigt är i rampljuset; Postnord. Där är Alexis Larsson säkerhetschef på en avdelning med 15 medarbetare.   Postnord hanterar 1,1 miljarder brev och 245 miljoner paket varje år och sedan 2018 heter säkerhetschefen Alexis Larsson. Med 20 000 medarbetare bara i Sverige och ett ständigt förändringsarbete finns det en lång rad risker men också glädjeämnen. I fjol kunde säkerhetsavdelningen till exempel stoppa en uppmärksammad miljonstöld i södra Sverige och i somras handlade det om att hantera giftiga spindlar   Alexis Larsson har varit Posten/Postnord trogen i 15 år och har haft olika positioner inom säkerhet genom årens gång. Sin nuvarande position, som säkerhetschef, har han haft i fem år.   Han var yrkesmilitär i många år men beslutade sig för att lämna försvaret när regementet skulle läggas ned. Han gick då en två år lång säkerhetsutbildning på Edith Cowan University i Australien och kom hem med en kandidatexamen. Efter ett kort gästpel på Banverket rekryterades han till dåvarande Posten Meddelande 2008.   Alexis blev säkerhetschef för Posten Brev 2011 och därefter säkerhetschef för brev, logistik och reklamationer i flera år. I dag tillhör han ledningsgruppen för kundsupport och säkerhet men rapporterar direkt till Postnords vd i säkerhetsskyddsfrågor.    Postnords säkerhetsavdelning består av 15 personer och uppdraget är bland annat att skydda medarbetare och besökare men framför allt handlar arbetat också om att skydda Postnords tillgångar och kundernas gods; brev, paket och pall. Säkerhetsavdelningen är också ansvarig för kris och kontinuitet. Enligt Alexis Larsson åtnjuter avdelningen ett stort internt förtroende men får hela tiden arbeta med att anpassa och effektivisera sin verksamhet, utifrån organisationsförändringar, nya krav och köpbeteenden.    Alexis identifierar sig i hög grad som säkerhetschef och ser arbetet som en stor del av sitt liv. Han försöker alltid vara sig själv och föregå med gott exempel.    Han anser bland annat att en säkerhetschef måste vara öppen, transparent och kommunikativ.   Podden Sveriges säkerhetschefer produceras av Företagsuniversitetet.