Lördagsgodiset hotat – av stora intresset utomlands: "Smärtsamt"

Lördagsgodiset hotat – av stora intresset utomlands: "Smärtsamt"

Flera svenska godisproducenter märker av ett kraftigt ökat intresse för export till utlandet. På kort tid har exporten ökat med nästan 50 procent och nu har vissa fabriker tvingats dra i nödbromsen att säkra leveransen på hemmaplan. – Det är klart att det är smärtsamt, vi vill ju sälja mer godis och få andra länder och nationaliteter att smaka vårt godis. Det är inte bra någonstans, men vi gör vad vi kan för att kunna tillgodose det framåt, säger Niclas Arnelin, affärsområdeschef konfektyr på Orkla. Trenden på sociala medier och hashtaggen "swedish candy" tros ha bidragit till det amerikanska intresset och sedan en tid tillbaka säger fabriken, som är verksam i Jönköping, nej till utomnordiska förfrågningar. Exporten till USA har ökat med 255 procent Totalt har exporten ökat hela 255 procent i USA. Även i våra grannländer Norge och Danmark har exporten ökat markant, med 33 respektive 74 procent. Niclas Arnelin hoppas att de snart kan tillgodose USA:s ökade efterfrågan. Inom tre till fem månader säger han att man räknar med att kunna ta emot utomnordiska beställningar igen. – Just nu finns en väldigt stor efterfrågan. Vi har en lång tradition av att tillverka högkvalitativt godis i Sverige i generella termer och att använda bra råvaror med bra och stark smaksättning. Det tror jag är grunden till det hela, Niclas Arnelin.