Mats pengar "försvann" från banken – fick ställa in resa med barnbarnet
Det var i helgen när Mats Henriksson, 60, från Löddeköpinge i Skåne skulle gå in och kolla sina bankkonton som han upptäckte att något inte stämde. Han brukar alltid föra över pengar till fonder varje månad den 28:e, men den här gången hade mer pengar försvunnit än vanligt. Närmare bestämt 2 800 kr för mycket. Mats ringde till kundtjänsten och fick höra att fler kunder drabbats. – Jag är ansluten till Sparbanken Skåne som har samma datasystem som Swedbank. Så gjorde de en uppdatering natten till den 28 juni och då drog man ex antal extra pengar från kunder som har regelbundet sparande, säger han. Kundtjänsten sa att det berodde på ett tekniskt fel, men att Mats skulle få tillbaka sina pengar. – Jag fick ett svar från kundtjänsten, pengarna finns och du kan föra över dem själv. Jag vet inte hur man gör, jag är 60 år. Kunde inte åka till Danmark med barnbarnet När Mats inte kunde komma åt sina pengar, fick utflykten till Tivoli med barnbarnet ställas in. – Det har varit ett åskmoln i mitt sinne. Jag kunde inte åka till Danmark med mitt barnbarn, säger han. Och oron för att ännu mer pengar skulle försvinna växte. – De säger att man ska vara observant mot bedragare. Jag har varit orolig hela helgen, säger Mats. Efter att inte ha kunnat få någon mer hjälp från kundtjänsten, valde Mats att själv åka till bankkontoret. – I dag har jag tagit ledigt från mitt jobb för att kunna besöka banken. Annars kan man inte mötas ansikte mot ansikte. Man vet inte hur det fungerar. Då är man rätt så såld när man är äldre, säger han. Det lokalkontor som Mats Henriksson gick till kände inte till det tekniska felet, men till sist kunde han få hjälp att lokalisera pengarna och föra tillbaka dem till sitt vanliga konto. Berodde på teknisk störning Hannes Mård är pressansvarig på Swedbank och känner till problemet, men han kan inte säga exakt hur många kunder som drabbades. – På fredagen så upptäckte vi att ett antal kunder haft problem med att deras automatiska månadssparande dragits mer än en gång. Där var det i vissa fall på väg att gå till fondköp men det stoppade vi, säger han. Problemet berodde på en teknisk störning, men orsaken till denna vill Hannes Mård inte gå in på. – Vi jobbade för att åtgärda detta under helgen och har gått ut med information till de kunder som varit berörda. För alla kunder som påverkades beklagar vi det här. Och även om Mats Henriksson fick tillbaka sina pengar till slut, känner han ändå att hans tillit till banken har minskat. – Banken kan göra hur de vill men som privatperson kan man inte glömma betalning på lån, då får man ränta eller prick direkt. Jag har skickat in skadeståndsanspråk så får vi se hur de behandlar det, säger Mats. Han fortsätter: – Hade jag inte legat på banken idag vet jag inte när pengarna kommit tillbaka. Jag tror inte jag fått tillbaka dem.
Det var i helgen när Mats Henriksson, 60, från Löddeköpinge i Skåne skulle gå in och kolla sina bankkonton som han upptäckte att något inte stämde. Han brukar alltid föra över pengar till fonder varje månad den 28:e, men den här gången hade mer pengar försvunnit än vanligt. Närmare bestämt 2 800 kr för mycket. Mats ringde till kundtjänsten och fick höra att fler kunder drabbats. – Jag är ansluten till Sparbanken Skåne som har samma datasystem som Swedbank. Så gjorde de en uppdatering natten till den 28 juni och då drog man ex antal extra pengar från kunder som har regelbundet sparande, säger han. Kundtjänsten sa att det berodde på ett tekniskt fel, men att Mats skulle få tillbaka sina pengar. – Jag fick ett svar från kundtjänsten, pengarna finns och du kan föra över dem själv. Jag vet inte hur man gör, jag är 60 år. Kunde inte åka till Danmark med barnbarnet När Mats inte kunde komma åt sina pengar, fick utflykten till Tivoli med barnbarnet ställas in. – Det har varit ett åskmoln i mitt sinne. Jag kunde inte åka till Danmark med mitt barnbarn, säger han. Och oron för att ännu mer pengar skulle försvinna växte. – De säger att man ska vara observant mot bedragare. Jag har varit orolig hela helgen, säger Mats. Efter att inte ha kunnat få någon mer hjälp från kundtjänsten, valde Mats att själv åka till bankkontoret. – I dag har jag tagit ledigt från mitt jobb för att kunna besöka banken. Annars kan man inte mötas ansikte mot ansikte. Man vet inte hur det fungerar. Då är man rätt så såld när man är äldre, säger han. Det lokalkontor som Mats Henriksson gick till kände inte till det tekniska felet, men till sist kunde han få hjälp att lokalisera pengarna och föra tillbaka dem till sitt vanliga konto. Berodde på teknisk störning Hannes Mård är pressansvarig på Swedbank och känner till problemet, men han kan inte säga exakt hur många kunder som drabbades. – På fredagen så upptäckte vi att ett antal kunder haft problem med att deras automatiska månadssparande dragits mer än en gång. Där var det i vissa fall på väg att gå till fondköp men det stoppade vi, säger han. Problemet berodde på en teknisk störning, men orsaken till denna vill Hannes Mård inte gå in på. – Vi jobbade för att åtgärda detta under helgen och har gått ut med information till de kunder som varit berörda. För alla kunder som påverkades beklagar vi det här. Och även om Mats Henriksson fick tillbaka sina pengar till slut, känner han ändå att hans tillit till banken har minskat. – Banken kan göra hur de vill men som privatperson kan man inte glömma betalning på lån, då får man ränta eller prick direkt. Jag har skickat in skadeståndsanspråk så får vi se hur de behandlar det, säger Mats. Han fortsätter: – Hade jag inte legat på banken idag vet jag inte när pengarna kommit tillbaka. Jag tror inte jag fått tillbaka dem.