Under måndagskvällen delades Ballon d'Or ut i Paris. En av de som var nominerade till priset var Manchester Citys målmaskin Erling Haaland, 24 – men han syntes inte till. Norrmannen var istället på plats när Malmö FF ställdes mot IFK Göteborg och följde dramatiken när Skånelaget tog sitt 24:e SM-guld. Haaland hade på sig MFF-souvenirer och lade upp flera Instagram-bilder i samband med matchen, inför sina drygt 40 miljoner följare. Det oväntade besöket bidrog till ökad exponering för MFF. Det i sig behöver inte betyda långsiktiga vinster för klubben, menar varumärkesexperten Niklas Turner Olovzon, men kan ändå föra något positivt med sig. – Varumärken i dag byggs allt mer utifrån individer och stjärnor, som på ett sätt har tagit över statusen från klubbmärken. Det finns många supportrar som följer stjärnor istället för klubbar, säger han. Yngre målgrupp Via Haalands sociala medier sätts MFF på kartan för en yngre målgrupp. – Hur man börjar hålla på en klubb kan ske väldigt slumpmässigt. Nu är det mer stjärnor och individer som lockar och det här är en fixstjärna som drar blickar till sig, säger Niklas Turner Olovzon. – Det kan leda till att någon ung person som inte har valt ett favoritlag i Sverige, och som följer Manchester City och Haaland, möjligen kan skapa supporterskap till Malmö, fortsätter experten. Det samma gäller förmodligen inte bland britter eller andra fotbollssupportrar utanför Sverige. – Då hade han nog fått göra något inhopp. Det är viktigaste faktorn Experten förklarar vidare att alla kommunikativa byggstenar är viktiga för en klubbs varumärke men att framgång är den enskilt den viktigaste faktorn. – Det skulle vara intressant om MFF försöker bygga vidare på det här och bygga relation med honom. Använda humor i föreningen och bygga på mytbildningen att han en dag skulle kunna spela för Malmö, säger Niklas Turner Olovzon. Erling Haaland var främst på plats för att stötta sin nära vän Erik Botheim, som spelar i MFF.