Modekedjorna ser guldläge när konjunkturen tinar upp

Modekedjorna ser guldläge när konjunkturen tinar upp

Efter månader av bakslag gror en optimism i delar av detaljhandeln. Klädkedjorna Newhouse, Lindex och Gina Tricot ser guldläge i att ta nya marknadsandelar.  ”Det är med skräckblandad förtjusning som vi gasar nu”, säger Antonia Buskas Häller, vd Newhouse.

Skatten slopas – då väntas ökat sug efter plastpåsar

Skatten slopas – då väntas ökat sug efter plastpåsar

Punktskatten på plastpåsar infördes den 1 maj 2020 och försäljningen av påsarna störtdök. En dryg månad senare uppgav Ica och Coop att deras försäljning av plastkassar halverats medan försäljningen hos Axfood-kedjorna minskat med 70 procent. Nu räknar kedjorna med att försäljningen ökar igen, men inte till samma nivåer som tidigare. Andra sätt "Många har hittat andra, mer hållbara sätt att bära hem sina varor", skriver Kristina Hermansson, kommunikationschef på Lindex där man tagit betalt för plastpåsar sedan 2017 för att bidra till minskad konsumtion. "Kundbeteendet har ändrats, det finns fler som har kommit in i vanan att ta med sig flergångskassar till butiken. Och det finns säkert många kunder som av bara farten kommer att fortsätta att välja papperskassen", skriver Willys kommunikationschef Johanna Eurén i ett mejlsvar. Ändrade kundbeteenden till trots förbereder sig de flesta ändå på att fler kunder kommer att välja plastkassar. Åhléns kommer att återinföra sin minsta plastpåse, i A4-storlek, som tidigare tagits bort då den ansågs bli för dyr med plastskatten. Inte billigare Vad priset för en plastpåse blir efter att skatten tagits bort är inte riktigt klart. De flesta uppger att de kommer att sänka priset motsvarande skattens sänkning, men plastpåsen blir inte nödvändigtvis mycket billigare än en papperskasse. På Willys innebär det att priset kommer att sänkas från 6,90 kronor till 3,90 – samma pris som en papperspåse. Även andra kedjor har papperskassar som ligger på ungefär samma pris som de i plast. Sedan punktskatten på plastpåsar infördes har många kedjor tagit fram flergångsalternativ, och det är något de kommer att fortsätta erbjuda. Clas Ohlson inför ett nytt sortiment av bärkassar där kunden kan välja mellan återvunnen plast, papper och flergångspåsar. Lidl lyfter fram att man har en flergångskasse av återvunnet material som bara är 40 öre dyrare än plastkassen som med skatt kostar 6,50 kronor. "Vår förhoppning är att tiden med plastpåseskatten har förändrat beteenden och att flergångskassar eller papperskassar är kundernas förstahandsval", skriver Robert Stekovic, inköps- och marknadsdirektör på Lidl Sverige.

Till försvar för boomerns mobil­användande

Till försvar för boomerns mobil­användande

Spridda garv hörs från den soldränkta terrassen. Redaktionen har kafferast och samtalsämnet är bekant: det skämtas om föräldragenerationens Iphone-användande. Alla bidrar med historier. Någon berättar om 40-talistpappan som bara sms:ar i versaler, vilket får till följd att omgivningen tror att han är konstant förbannad. En annan kollega kontrar med att hennes mamma raderar samtliga av sina sms, för att de inte ska ta upp för mycket minne. ”Och hon betraktar sina Facebook-events som privata tillställningar. Förra veckan skrev hon ett långt meddelande till Lindex och förklarade att hon tyvärr är i Flen när de har utförsäljning.” När en formgivare berättar om pappan som har Satisfaction som ringsignal, högsta volym på knappsatsen och alltid drar ut sladden till bredbandet efter att ha använt internet på sin stationära dator, ekar skratten över hustaken. Några dagar senare träffar jag en kompis som slutat använda sin smartphone. Sedan några månader kommunicerar han i stället via en antik liten Nokia. Det tar ungefär fem gånger så lång tid att författa ett sms och han kan varken åka Voi eller svischa, men han är överlycklig, påstår sig ha överlistat samtiden. – Jag är fri från teknologins bojor, säger han högtravande. Jag kan tänka klart en tanke från början till slut. Och jag läser tre gånger så många böcker, eftersom jag slutat sträcka mig efter mobilen var femte minut. I min generation pågår en mindre folkrörelse för att dämpa mobilberoendet, både hos oss själva och våra ungar, eftersom skärmstirrandet försämrar både koncentrationsförmågan och den mentala hälsan. Alla är rörande överens om att det är teknologins fel. Något jag däremot sällan hör är att vi saknar självdisciplin. Att det inte finns någon naturlag som stipulerar att man måste förslavas av sin smartphone. Lite mer självkritik hade varit sunt. För det finns en grupp som inte låtit dopaminlangarna från Silicon Valley kontrollera tillvaron; den äldre generationen. Min mamma har en likadan smartphone som jag, men är inte alls lika förslavad. Hon tar kanske en bild på hunden, googlar sändningstiden för Allsång på Skansen, skickar ett sms. I övrigt lever hon analogt. Kanske handlar det om att hon är tekniskt outvecklad, kanske har hon bättre självbehärskning. Orsaken är oväsentlig, resultatet är att hon är fri. Mina tips Kolla in: Nyöppnade boutiquehotellet Villa Dahlia i Tegnérlunden. Kolla på: Puttrigt trevliga Floridadeckaren Bad Monkey med Vince Vaughn. Och drick: Ett perfekt husvin från södra Rhônedalen.

Lindex börjar sälja klimakteriekläder – ska förbättra kvinnors hälsa

Lindex börjar sälja klimakteriekläder – ska förbättra kvinnors hälsa

Lindex är en klädkedja med butiker runt om i hela Sverige. För ett tag sedan så lanserade kedjan menstrosor och mammatrosor med absorptionsförmåga. Lindex släpper klimaktierekläder Lindex menar att 86 procent av alla kvinnor någon gång drabbas av vallningar under klimakteriet.

Därför har kedjan gjort kläder speciellt framtagna för kvinnor i klimakteriet med vallningar, vilket Göteborgs-Posten var för att rapportera om.

– Att utveckla klimakteriekläder är en naturlig utveckling för vårt femtech-varumärke Female Engineering. Dess huvudmål är att utveckla innovativa produkter som förbättrar kvinnors välbefinnande under livets olika faser, säger Lindex kommunikationschef Kristina Hermansson till Göteborgs-Posten. Kan hantera snabba temperaturväxlingar

Tanken med kläderna är att de ska kunna hantera den snabba växlingen mellan värme och kyla som uppstår i kroppen när kvinnor får vallningar. De ska även kunna släppa tillbaka värme under frossan som uppstår i kroppen efter en vallning, skriver Göteborgs-Posten.

Lindex på YouTube

NU MÅSTE NÅGON VAKNA? Lindex

Instagram:maddejohnsson Reklamlänkar till alla plagg, länkar i visningsordning: 1. https://c.klarna.com/al/A7UJ/ 2.

Madde Johnsson på YouTube

PR/EVENT-ANSVARIG PÅ LINDEX VÄLJER MINA OUTFITS S02E01

FÖLJ MIG PÅ INSTAGRAM: https://www.instagram.com/johannajohnson/?hl=sv FÖLJ MIN GOLFKANAL: ...

Johanna Johnson på YouTube

Lindex summer collection | Shopping Vlog | Lindex Sweden #batooljanvlogs

Lindex summer collection | Shopping Vlog | Lindex Sweden #batooljanvlogs #vlogs #clothes #shopping #shoppingvlog #viral ...

Batool Jan Vlogs på YouTube

Lindex - Made for play

We don't just design for kids, we think like them. With our clothes as their sidekicks, kids can take on adventures, big and small.

Lindex på YouTube

Lindex i poddar

Avsnitt 68 - Lindex först med Chat GPT-verktyg

Activating Data from the Lakehouse: Databricks Ventures Invests in Hightouchhttps://www.databricks.com/blog/activating-data-lakehouse-databricks-ventures-invests-hightouch?utm_source=linkedin&utm_medium=organic-socialWhat AI already does well in supply chain managementhttps://www.cio.com/article/651294/what-ai-already-does-well-in-supply-chain-management.htmlUppgraderade butiker och Chat GPT-verktyg när Lindex storsatsar digitalthttps://computersweden.idg.se/2.2683/1.779936/uppgraderade-butiker-och-chat-gpt-verktyg--lindex-storsatsar-digitalthttps://www.randomforest.se/data-podden/ Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.