Containerkaos hotar nu 36 hamnar längs USA:s ost- och golfkust efter att 45 000 hamnarbetare gått ut i strejk. Natten till i dag svensk tid löpte avtalet ut och parterna har inte kommit överens om de löne- och automatiseringsfrågor som lagts fram. Strejken är den största i USA:s hamnar sedan 1977. – Det är ju tämligen dramatiskt. Det betyder ju att hamnarna mer eller mindre står stilla och att man då inte hanterar något gods över huvud taget som kommer på containerfartyg, säger Daniel Harlid, kreditanalytiker på ratingbolaget Moody´s. Risk för stora konsekvenser på världshandeln Stridsåtgärderna har riktats särskilt mot containerfrakten där bland annat bilar och bildelar påverkas. I ett första skede kommer effekterna av strejken märkas som mest i USA, enligt Daniel Harlid. – Den största effekten är kännbar i USA. Containerskepp kommer inte att kunna lasta eller lossa gods och det betyder att varorna som ska komma in till USA inte kommer in. Påverkan tros inte bli lika stor som efter covid, som ledde till bland annat var brist på varor och högre priser. Men en långvarig strejk kan få stora konsekvenser på världshandeln – och så småningom även märkas av i Sverige. – Om vi pratar veckor kommer det att påverka containertrafiken globalt. Även i Europa och i Sverige. Containertrafiken är sammanlänkad och det kommer att få konsekvenser om det pågår väldigt lång tid, säger Daniel Harlid. ”Räcker med någon vecka” Hamnarbetarnas fackförbund, International Longshoremen's Association (ILA), kräver ett lönelyft på 77 procent över sex år, något som arbetsgivarna inte gått med på. Facket vill även se ett stopp av utvecklingen vad gäller automatisering. – Problemet här är att det går ganska fort från att det blir en strejk i USA till att det börjar bli överfulla containerhamnar i Asien. Fort är ju ett relativt begrepp, men det räcker med någon vecka eller så innan man ser det. Det gör ju att det blir förseningar ut från Asien också.