Ny rapport: Sverige måste investera 100 miljarder – för att integreras i Nato
Utredningen har utförts av konsultföretaget WSP på uppdrag av Stockholms Handelskammare. WSP har utrett vilka satsningar som behöver göras inom den svenska transportinfrastrukturen och vilka samhällsekonomiska effekter investeringarna kan få. Försvarsberedningen och säkerhetspolitiska experter har pekat ut sex specifika transportstråk som är centrala för att integrera Sverige i Natos försvarsplanering. – Våra uppskattningar visar att det handlar om investeringar i storleksordningen 111 miljarder kronor, säger Stockholms Handelskammares chefekonom Carl Bergkvist till TV4 Nyheterna. ”Prestigeprojekt behöver tas bort” Det handlar bland annat om att rusta upp väg- och järnvägsförbindelser mellan Stockholm och Oslo för uppåt 57 miljarder kronor. Man behöver också elektrifiera Inlandsbanan, som löper mellan Kristinehamn och Gällivare, för drygt 31 miljarder. Även Malmbanan, som löper mellan Luleå och Narvik, behöver rustas upp för nästan 7 miljarder. Handelskammaren bedömer dessutom att E22 mellan Malmö och Norrköping samt väg- och järnväg mellan Trondheim och Sundsvall behöver rustas upp. Handelskammarens rapport kommer inför en infrastrukturproposition på nästan 1 200 miljarder som ska läggas på riksdagens bord – den största på 15 år enligt regeringen. Men enligt Carl Bergkvist täcker pengarna bara redan beslutade investeringar. – Det finns inget utrymme för nya satsningar. Det finns absolut skryt- och prestigeprojekt som behöver tas bort. De tillför ingen nytta för samhället, säger Carl Bergkvist. Stor samhällsekonomisk nytta Insatserna som Stockholm Handelskammare nu förordar skulle inte bara hjälpa Sverige att integreras i Natos försvarsplanering. De skulle även generera nya arbetstillfällen och stora vinster för Sverige som bedöms uppgå till 129 miljarder kronor. – Det skulle vara en vinstaffär för samhället att gå fram med många av de Natoinvesteringar som nu krävs, säger Carl Bergkvist. Var i ligger vinsten? – De ligger i samhällsekonomisk nytta. Det handlar om allt från kortare restider till lägre utsläpp och högre trafiksäkerhet med mera.
Utredningen har utförts av konsultföretaget WSP på uppdrag av Stockholms Handelskammare. WSP har utrett vilka satsningar som behöver göras inom den svenska transportinfrastrukturen och vilka samhällsekonomiska effekter investeringarna kan få. Försvarsberedningen och säkerhetspolitiska experter har pekat ut sex specifika transportstråk som är centrala för att integrera Sverige i Natos försvarsplanering. – Våra uppskattningar visar att det handlar om investeringar i storleksordningen 111 miljarder kronor, säger Stockholms Handelskammares chefekonom Carl Bergkvist till TV4 Nyheterna. ”Prestigeprojekt behöver tas bort” Det handlar bland annat om att rusta upp väg- och järnvägsförbindelser mellan Stockholm och Oslo för uppåt 57 miljarder kronor. Man behöver också elektrifiera Inlandsbanan, som löper mellan Kristinehamn och Gällivare, för drygt 31 miljarder. Även Malmbanan, som löper mellan Luleå och Narvik, behöver rustas upp för nästan 7 miljarder. Handelskammaren bedömer dessutom att E22 mellan Malmö och Norrköping samt väg- och järnväg mellan Trondheim och Sundsvall behöver rustas upp. Handelskammarens rapport kommer inför en infrastrukturproposition på nästan 1 200 miljarder som ska läggas på riksdagens bord – den största på 15 år enligt regeringen. Men enligt Carl Bergkvist täcker pengarna bara redan beslutade investeringar. – Det finns inget utrymme för nya satsningar. Det finns absolut skryt- och prestigeprojekt som behöver tas bort. De tillför ingen nytta för samhället, säger Carl Bergkvist. Stor samhällsekonomisk nytta Insatserna som Stockholm Handelskammare nu förordar skulle inte bara hjälpa Sverige att integreras i Natos försvarsplanering. De skulle även generera nya arbetstillfällen och stora vinster för Sverige som bedöms uppgå till 129 miljarder kronor. – Det skulle vara en vinstaffär för samhället att gå fram med många av de Natoinvesteringar som nu krävs, säger Carl Bergkvist. Var i ligger vinsten? – De ligger i samhällsekonomisk nytta. Det handlar om allt från kortare restider till lägre utsläpp och högre trafiksäkerhet med mera.