Reduktionsplikten höjs – och bränsleskatten sänks
Reduktionsplikten kommer att höjas, bekräftar Tidöpartierna. Samtidigt sänks skatten på bränsle ytterligare. – På så sätt beräknas vi nå våra klimatmål till 2030 utan att det blir dyrare att vara svensk, säger energi- och näringsminister tillika vice statsminister Ebba Busch (KD). Finansminister Elisabeth Svantesson (M) säger att det är en stor utmaning att få ner utsläppen, samtidigt som det inte ska bli dyrare för konsumenten. ”Rättvis klimatomställning” Klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari beskriver beslutet som en ”gyllene lösning”. – Det är så här man i praktiken genomför en effektiv och rättvis klimatomställning. Regeringen uppger att det är en ny typ av reduktionsplikt som lanseras, där även el för elbilar inkluderas. – Drivmedelsleverantörerna får nu inkludera el i publika laddstationer i sina utsläppsreduktioner, säger Busch. Viktigast vallöfte Sänkningen av reduktionsplikten var ett av Tidöpartiernas viktigaste vallöften – något som de också genomförde. Från och med den 1 januari i år sänktes den till 6 procent för både bensin och diesel. Innan årsskiftet låg den på 7,8 procent för bensin och 30,5 procent för diesel. Nu vill regeringen höja den till 10 procent nästa år. – Den beräknas sänka utsläppen kraftigt på kort sikt, med en utsläppsminskning på drygt 2,5 miljoner ton fram till år 2030, säger Romina Pourmokhtari.
Reduktionsplikten kommer att höjas, bekräftar Tidöpartierna. Samtidigt sänks skatten på bränsle ytterligare. – På så sätt beräknas vi nå våra klimatmål till 2030 utan att det blir dyrare att vara svensk, säger energi- och näringsminister tillika vice statsminister Ebba Busch (KD). Finansminister Elisabeth Svantesson (M) säger att det är en stor utmaning att få ner utsläppen, samtidigt som det inte ska bli dyrare för konsumenten. ”Rättvis klimatomställning” Klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari beskriver beslutet som en ”gyllene lösning”. – Det är så här man i praktiken genomför en effektiv och rättvis klimatomställning. Regeringen uppger att det är en ny typ av reduktionsplikt som lanseras, där även el för elbilar inkluderas. – Drivmedelsleverantörerna får nu inkludera el i publika laddstationer i sina utsläppsreduktioner, säger Busch. Viktigast vallöfte Sänkningen av reduktionsplikten var ett av Tidöpartiernas viktigaste vallöften – något som de också genomförde. Från och med den 1 januari i år sänktes den till 6 procent för både bensin och diesel. Innan årsskiftet låg den på 7,8 procent för bensin och 30,5 procent för diesel. Nu vill regeringen höja den till 10 procent nästa år. – Den beräknas sänka utsläppen kraftigt på kort sikt, med en utsläppsminskning på drygt 2,5 miljoner ton fram till år 2030, säger Romina Pourmokhtari.