Rekordmånga bilar exporteras – och begagnade blir allt dyrare
Erbjudanden från exportfirmor kan locka, men hos Lindströms Bil i Skövde vill man helst inte se att deras begagnade bilar försvinner ut ur landet.
– Det kan ju vara lockande i första läget att få en bil såld bara, men vi ser en större helhet i det. Vi ser mycket till relationen med kunden och vill gärna träffa kunden igen. Både i en ny bilaffär och på servicesidan, säger Jimmy Forsberg, försäljningsansvarig begagnade bilar, Lindströms Bil. Rekordexport 2023 Förra året exporterades det högsta antalet begagnade bilar någonsin – omkring 150 000 bilar lämnade landet. I år ser det ut att bli ännu fler. Redan i slutet av augusti har fler än 105 000 bilar exporterats. Jämför man perioden januari till augusti från tidigare år har mängden bilar som exporteras nästan tiodubblats sedan 2014. Marcin Stepman är fordonsanvarig på Blocket. På försäljningssidan ser man att priset på relativt nya begagnade bilar har stigit under året, en ovanlig prisutveckling för använda bilar. Marcin Stepman säger att det är den svenska kronkursen som gör bilarna attraktiva. – Så fort kronan blir svagare, den månaden eller månaden därpå så ökar exporten väldigt mycket. Så det finns en direkt korrelation mellan den svenska kronan och exporten som sker, säger han. Dyrare och sämre bilar När allt fler bilar försvinner ut ur landet påverkas också den svenska marknaden. – Vi får dyrare bilar som är äldre i och med att de som är yngre och har färre mil exporteras till andra marknader. Så vi kommer få betala mer för bilar som är äldre och med fler mil eftersom de som är bra har exporterats, säger Marcin Stepman. En del bilhandlare har nu gått så långt att de avböjer att sälja bilar om de misstänker att köparen är ett företag som ska exportera bilarna. – De försöker ju då vara kreativa från sin sida. De utger sig för att vara vilken privatperson som helst och blir som en bulvan mellan, för att två dagar senare släppa bilen vidare till en exportfirma som tar bilen vidare ut ur landet, säger Jimmy Forsberg.
Erbjudanden från exportfirmor kan locka, men hos Lindströms Bil i Skövde vill man helst inte se att deras begagnade bilar försvinner ut ur landet.
– Det kan ju vara lockande i första läget att få en bil såld bara, men vi ser en större helhet i det. Vi ser mycket till relationen med kunden och vill gärna träffa kunden igen. Både i en ny bilaffär och på servicesidan, säger Jimmy Forsberg, försäljningsansvarig begagnade bilar, Lindströms Bil. Rekordexport 2023 Förra året exporterades det högsta antalet begagnade bilar någonsin – omkring 150 000 bilar lämnade landet. I år ser det ut att bli ännu fler. Redan i slutet av augusti har fler än 105 000 bilar exporterats. Jämför man perioden januari till augusti från tidigare år har mängden bilar som exporteras nästan tiodubblats sedan 2014. Marcin Stepman är fordonsanvarig på Blocket. På försäljningssidan ser man att priset på relativt nya begagnade bilar har stigit under året, en ovanlig prisutveckling för använda bilar. Marcin Stepman säger att det är den svenska kronkursen som gör bilarna attraktiva. – Så fort kronan blir svagare, den månaden eller månaden därpå så ökar exporten väldigt mycket. Så det finns en direkt korrelation mellan den svenska kronan och exporten som sker, säger han. Dyrare och sämre bilar När allt fler bilar försvinner ut ur landet påverkas också den svenska marknaden. – Vi får dyrare bilar som är äldre i och med att de som är yngre och har färre mil exporteras till andra marknader. Så vi kommer få betala mer för bilar som är äldre och med fler mil eftersom de som är bra har exporterats, säger Marcin Stepman. En del bilhandlare har nu gått så långt att de avböjer att sälja bilar om de misstänker att köparen är ett företag som ska exportera bilarna. – De försöker ju då vara kreativa från sin sida. De utger sig för att vara vilken privatperson som helst och blir som en bulvan mellan, för att två dagar senare släppa bilen vidare till en exportfirma som tar bilen vidare ut ur landet, säger Jimmy Forsberg.