Rekordmånga fällningar av reklam med smala modeller: "Vedervärdigt"

Rekordmånga fällningar av reklam med smala modeller: "Vedervärdigt"

I år har Reklamombudsmannen, RO, fällt fler reklamer för att ha med extremt smala modeller, något som P3 Nyheter var först med att rapportera om. Hittills i år har sju reklamer fällts för att modellerna sett för magra ut. RO skriver att reklamerna varit utformare ”utan vederbörlig känsla för socialt och yrkesmässigt ansvar”. Den siffran kan jämföras med tidigare år där mellan noll och tre reklamer fällts, sedan RO började föra statistik över detta år 2009. – Vi ser en tendens till att modebranschen använder allt smalare modeller, många gånger unga, vilket naturligtvis inte passar sig när de riktar sig till unga människor. Det är ett ideal som det är skadligt att sträva efter, med extremt smala kroppsideal, säger reklamombudsman Elisabeth Trotzig till TV4 Nyheterna. De företag som fällts i år är H&M, Zara, Nelly och L'oreal, där HM har fällts fyra av gångerna. ”Vedervärdigt” Kroppsaktivisten Karin Kajjan Andersson, 39, tycker att utvecklingen med allt smalare modeller är oroväckande och menar att klädföretagen bär ansvaret. – De vet om sitt ansvar och använder det på motsatt sätt. De vet om vilken påverkan de har, hur många de når och vet makten i bilder. Trots det så går man åt ett extremt smalt, ätstört ideal, säger Karin “Kajjan” Andersson till TV4 Nyheterna. – Man blir trött och förtvivlad, det är vedervärdigt, säger hon. Samtidigt uppmanar hon konsumenter att markera mot klädföretagen så att de väljer att marknadsföra sina produkter med en bred variation av hälsosamma kroppar. – Man får ju inte glömma att företagens mål är att tjäna pengar och de kommer göra det som vi som kunder signalerar, fortsätter hon. HM avböjer intervju men skriver i ett mejl till TV4 Nyheterna att de “tar till sig av feedback, har följt upp varje enskilt fall och strävar alltid efter att utvecklas och bli bättre.” Nelly.com avböjer intervju men skriver i ett mejl till TV4 Nyheterna om RO:s fällning att de “tar lärdomar från detta ärende.”