Så ofta spårar svenska spårvagnar ur: "Ett komplext system"
I Göteborg som har störst spårvagnsnät i Sverige har man inte vidtagit några åtgärder efter olyckan i Oslo. – Vi avvaktar den utredningen som man gör i Oslo och kommer givetvis att ta del av den och analysera om det finns något i den utredningen som vi behöver titta på här hos oss, säger Linda Rudenwall. Kan en olycka likt den i Oslo i veckan inträffa i Göteborg? – Vår bedömning är att det inte är en särskilt stor risk att det kan hända, då hastigheterna i Göteborg inte är så höga, inom vallgraven är hastighetsbegränsningen 10 km/h, säger Linda Rudenwall, vd på Göteborgs Spårvägar. Det var i centrala Oslo som en spårvagn den 29 oktober spårade ur och kraschade rakt in i en byggnad. Ett 20-tal personer befann sig ombord på spårvagnen när den spårade ur. Fyra personer, däribland föraren skadades i samband med kraschen. Ingen av personerna ska vara livshotande skadade. – Det var väldigt tråkigt att se, man började själv att spekulera i vad det kan bero på, säger Linda Rudenwall. Fyra svenskar städer har spårvagnar Den norska polisen har inlett en utredning av olyckan. I onsdags skrev man i ett pressmeddelande att spårvagnsföraren har åtalats för brott mot vägtrafiklagen. I Sverige finns det fyra städer med spårvagnstrafik. Under de senaste fem åren har det skett totalt 37 urspårningar. I Lund har en urspårning inträffat, i Norrköping nio, i Stockholm en, och i Göteborg har det skett 26 urspårningar, varav sex stycken har inträffat det senaste året. – Jag ser inte att det är ett jättestort problem, vi har en del urspårningar men de är inte av någon allvarlig karaktär, säger Rudenwall. Ingen enhetlig orsak till urspårningar Enligt Linda Rudenwall har man inte märkt att det finns några mönster i varför spårvagnar spårar ur. Varken olika spårvagnsmodeller eller olika platser runt om i staden går att peka ut som problemet. – Alla urspårningar är tråkiga, ofta beror det på någonting, det är ett komplext system, antingen att det ligger något föremål i spåret eller så är det fel med en växel. Hur jobbar ni med säkerheten med spårvagnstrafiken? – Vi underhåller det varje dag, spolar rent och även ibland byter ut spåren på banan. Det andra vi gör är att vi har hastighetsbegränsningar på olika platser, men vi utbildar även våra förare för att de ska ha så bra körstil som möjligt, säger Linda Rudenwall.
I Göteborg som har störst spårvagnsnät i Sverige har man inte vidtagit några åtgärder efter olyckan i Oslo. – Vi avvaktar den utredningen som man gör i Oslo och kommer givetvis att ta del av den och analysera om det finns något i den utredningen som vi behöver titta på här hos oss, säger Linda Rudenwall. Kan en olycka likt den i Oslo i veckan inträffa i Göteborg? – Vår bedömning är att det inte är en särskilt stor risk att det kan hända, då hastigheterna i Göteborg inte är så höga, inom vallgraven är hastighetsbegränsningen 10 km/h, säger Linda Rudenwall, vd på Göteborgs Spårvägar. Det var i centrala Oslo som en spårvagn den 29 oktober spårade ur och kraschade rakt in i en byggnad. Ett 20-tal personer befann sig ombord på spårvagnen när den spårade ur. Fyra personer, däribland föraren skadades i samband med kraschen. Ingen av personerna ska vara livshotande skadade. – Det var väldigt tråkigt att se, man började själv att spekulera i vad det kan bero på, säger Linda Rudenwall. Fyra svenskar städer har spårvagnar Den norska polisen har inlett en utredning av olyckan. I onsdags skrev man i ett pressmeddelande att spårvagnsföraren har åtalats för brott mot vägtrafiklagen. I Sverige finns det fyra städer med spårvagnstrafik. Under de senaste fem åren har det skett totalt 37 urspårningar. I Lund har en urspårning inträffat, i Norrköping nio, i Stockholm en, och i Göteborg har det skett 26 urspårningar, varav sex stycken har inträffat det senaste året. – Jag ser inte att det är ett jättestort problem, vi har en del urspårningar men de är inte av någon allvarlig karaktär, säger Rudenwall. Ingen enhetlig orsak till urspårningar Enligt Linda Rudenwall har man inte märkt att det finns några mönster i varför spårvagnar spårar ur. Varken olika spårvagnsmodeller eller olika platser runt om i staden går att peka ut som problemet. – Alla urspårningar är tråkiga, ofta beror det på någonting, det är ett komplext system, antingen att det ligger något föremål i spåret eller så är det fel med en växel. Hur jobbar ni med säkerheten med spårvagnstrafiken? – Vi underhåller det varje dag, spolar rent och även ibland byter ut spåren på banan. Det andra vi gör är att vi har hastighetsbegränsningar på olika platser, men vi utbildar även våra förare för att de ska ha så bra körstil som möjligt, säger Linda Rudenwall.