Så stoppas bilisterna från att köra för fort – i Sveriges närmaste stad
Bilarna i projektet är utrustade med ett speciellt system som kan styra hastigheten. Simon Söderlund är chaufför på Småfrakt som levererar bland annat byggmaterial i Mälardalen. Och när hastighetsskyltarna visar 30 går hans bil automatiskt ner till den tillåtna hastigheten.
– Vi åker omkring i stora tunga bilar. Det är dålig reklam för firman om vi åker för fort förbi skolor och in i villaområden. Och om man skulle åka dit för fortkörning så blir man av med körkortet och då är man arbetslös i stället, säger han. Mindre del av Enköping är ”geofencat” Christian Howard är trafiksäkerhetsforskare vid VTI Statens väg- och transportforskningsinstitut, som ligger bakom forskningen i projektet. På en dator visar han försöksområdet, som är avgränsat elektroniskt, genom så kallad geofencing.
– En förare som kommer körande här kan överskrida hastighetsgränsen. Men så fort han når zonen kan inte hastighetsgränsen längre överskridas.
Förutom Småfrakt är det en del andra bolag som hakat på projektet. Alla fordon som tillhör Enköpings kommun är med. Det gäller även bussarna, men inga privata bilar.
– Det räcker med att en mindre andel av bilarna håller hastighetsgränsen. Då kommer även övrig trafik att påverkas och hålla ett lugnare tempo, säger Maurizio Freddo, trafikplanerare på Enköpings kommun. Hoppas på liknande system Christian Howard på VTI poängterar att det finns ett tydligt samband mellan en lägre hastighet på vägarna och att minska antalet dödade i trafiken. Han hoppas nu på liknande projekt även i andra städer.
– Jag tycker bilen är en ganska farlig konsumentprodukt, för att det är ganska lätt att göra fel och köra för fort. Jag skulle vilja se fler system som hjälper en att hålla hastigheten, säger han.
Bilarna i projektet är utrustade med ett speciellt system som kan styra hastigheten. Simon Söderlund är chaufför på Småfrakt som levererar bland annat byggmaterial i Mälardalen. Och när hastighetsskyltarna visar 30 går hans bil automatiskt ner till den tillåtna hastigheten.
– Vi åker omkring i stora tunga bilar. Det är dålig reklam för firman om vi åker för fort förbi skolor och in i villaområden. Och om man skulle åka dit för fortkörning så blir man av med körkortet och då är man arbetslös i stället, säger han. Mindre del av Enköping är ”geofencat” Christian Howard är trafiksäkerhetsforskare vid VTI Statens väg- och transportforskningsinstitut, som ligger bakom forskningen i projektet. På en dator visar han försöksområdet, som är avgränsat elektroniskt, genom så kallad geofencing.
– En förare som kommer körande här kan överskrida hastighetsgränsen. Men så fort han når zonen kan inte hastighetsgränsen längre överskridas.
Förutom Småfrakt är det en del andra bolag som hakat på projektet. Alla fordon som tillhör Enköpings kommun är med. Det gäller även bussarna, men inga privata bilar.
– Det räcker med att en mindre andel av bilarna håller hastighetsgränsen. Då kommer även övrig trafik att påverkas och hålla ett lugnare tempo, säger Maurizio Freddo, trafikplanerare på Enköpings kommun. Hoppas på liknande system Christian Howard på VTI poängterar att det finns ett tydligt samband mellan en lägre hastighet på vägarna och att minska antalet dödade i trafiken. Han hoppas nu på liknande projekt även i andra städer.
– Jag tycker bilen är en ganska farlig konsumentprodukt, för att det är ganska lätt att göra fel och köra för fort. Jag skulle vilja se fler system som hjälper en att hålla hastigheten, säger han.