Skönhetsklinik uppmanar kändisar till ingrepp – med presentkort
Det var inget skämt, tvärtom. Erbjudandet, som kommer från kirurgiska kliniken The Faculty i Stockholm, består av en värdecheck på 5000 kronor om mottagaren väljer att göra en skönhetsoperation eller ett ingrepp, rapporterar P3 och Veckorevyn. Och rabatten damp ner i brevlådan hos ett antal kändisar, utan att personerna bett om detta. – Det speglar en ganska mörk samtid, där folk då bevisligen ser operationer och ingrepp som så normaliserat att man kan skicka någonting sånt till en bunt människor med den implicita uppmaningen till operation! säger Clara Henry till Efter fem. Hetsar till operation Och dessutom måste man skynda sig, för erbjudandet om billiga skönhetsoperationer gäller bara till årsskiftet. –Först så skrattade jag, på nolltid så hetsas det öppet till operationer. Att det står innan december, man måste snabbt fatta ett beslut, det gör det hela värre såklart, säger programledaren Parisa Amiri, som också fått erbjudandet hemskickat. Grovt och kränkande Att helt ogenerat använda presentkort på skönhetsoperationer i marknadsföringssyfte är ett tecken i tiden. Det har normaliserats på kort tid, men det är egentligen både grovt och kränkande, menar Parisa Amiri. Om vuxna människor håller på så här, då är det inte så konstigt att dagens unga mår dåligt, anser hon. – Är det här vi är nu? Det är en sjuka. Man förstår att folk uppmuntras till självkritik och självhat, säger Parisa Amiri till Efter fem. Kliniken slår ifrån sig Kliniken The Faculty slår ifrån sig, och säger så här till Efter fem: ”I samband med vår öppning har vi under en begränsad tid ett öppningserbjudande som alla får ta del av. Det är därmed inget personligt erbjudande.” Men Christina Knight från Reklamombudsmannens opinionsnämnd, har reagerat på tillvägagångssättet från företaget. – Jag skulle inte ha rekommenderat det här. Att hetsa till riskfyllda kirurgiska ingrepp, och att utskicken dessutom har gått till så pass unga personer, det är inte att ta ett socialt ansvar, säger hon till Efter fem. Blev illa berörda Parisa Amiri är glad att Reklamombudsmannen fått upp ögonen för det här sättet att marknadsföra skönhetsoperationer. Att stressa till köp på det här viset är oetiskt menar hon: – Väldigt många kvinnor, skådespelerskor och artister, har skrivit till mig att de blev illa berörda av att få detta i brevlådan. Och även folk som ångrat sina ingrepp har hört av sig. Det är hemskt att ta del av, säger Parisa Amiri till Efter fem.
Det var inget skämt, tvärtom. Erbjudandet, som kommer från kirurgiska kliniken The Faculty i Stockholm, består av en värdecheck på 5000 kronor om mottagaren väljer att göra en skönhetsoperation eller ett ingrepp, rapporterar P3 och Veckorevyn. Och rabatten damp ner i brevlådan hos ett antal kändisar, utan att personerna bett om detta. – Det speglar en ganska mörk samtid, där folk då bevisligen ser operationer och ingrepp som så normaliserat att man kan skicka någonting sånt till en bunt människor med den implicita uppmaningen till operation! säger Clara Henry till Efter fem. Hetsar till operation Och dessutom måste man skynda sig, för erbjudandet om billiga skönhetsoperationer gäller bara till årsskiftet. –Först så skrattade jag, på nolltid så hetsas det öppet till operationer. Att det står innan december, man måste snabbt fatta ett beslut, det gör det hela värre såklart, säger programledaren Parisa Amiri, som också fått erbjudandet hemskickat. Grovt och kränkande Att helt ogenerat använda presentkort på skönhetsoperationer i marknadsföringssyfte är ett tecken i tiden. Det har normaliserats på kort tid, men det är egentligen både grovt och kränkande, menar Parisa Amiri. Om vuxna människor håller på så här, då är det inte så konstigt att dagens unga mår dåligt, anser hon. – Är det här vi är nu? Det är en sjuka. Man förstår att folk uppmuntras till självkritik och självhat, säger Parisa Amiri till Efter fem. Kliniken slår ifrån sig Kliniken The Faculty slår ifrån sig, och säger så här till Efter fem: ”I samband med vår öppning har vi under en begränsad tid ett öppningserbjudande som alla får ta del av. Det är därmed inget personligt erbjudande.” Men Christina Knight från Reklamombudsmannens opinionsnämnd, har reagerat på tillvägagångssättet från företaget. – Jag skulle inte ha rekommenderat det här. Att hetsa till riskfyllda kirurgiska ingrepp, och att utskicken dessutom har gått till så pass unga personer, det är inte att ta ett socialt ansvar, säger hon till Efter fem. Blev illa berörda Parisa Amiri är glad att Reklamombudsmannen fått upp ögonen för det här sättet att marknadsföra skönhetsoperationer. Att stressa till köp på det här viset är oetiskt menar hon: – Väldigt många kvinnor, skådespelerskor och artister, har skrivit till mig att de blev illa berörda av att få detta i brevlådan. Och även folk som ångrat sina ingrepp har hört av sig. Det är hemskt att ta del av, säger Parisa Amiri till Efter fem.