SL förbjuder elsparkcyklar i tunnelbanan – på grund av brandrisk
Större elsparkcyklar är sedan tidigare förbjudna att ha med sig på tunnelbanan. Nu ska även de mindre och hopfällbara åkdonen förbjudas. – När litiumbatterier börjar brinna går förloppet snabbt, och bränderna är svåra att släcka. Det är en särskilt svår situation i tunnelbanan, där så mycket av trafiken går i tunnlar och stationerna i hög grad är inomhus, säger Pelle Rytterlund, säkerhetsdirektör på trafikförvaltningen, i pressmeddelandet. Tillåtet på pendeltågen Men förbudet kommer inte att gälla för pendeltågsresenärerna. – Många pendeltågspendlare har både behov och vana av att ta med elsparkcykel ombord, eftersom möjligheterna att ta med olika sorters cyklar är mer generösa i pendeltågstrafiken. Därför gör vi i nuläget en annan bedömning för pendeltågen, säger Pelle Rytterlund. Brandrisken bedöms vara som störst när batterierna laddar. Därför kommer det vara förbjudet att ladda dem under färd på samtliga fordon i SL-trafiken. Laddbara produkter orsakar mer än var tionde elrelaterad brand i bostäder och på fem år har antalet bränder som orsakas av batterier eller laddare dubblerats.
Större elsparkcyklar är sedan tidigare förbjudna att ha med sig på tunnelbanan. Nu ska även de mindre och hopfällbara åkdonen förbjudas. – När litiumbatterier börjar brinna går förloppet snabbt, och bränderna är svåra att släcka. Det är en särskilt svår situation i tunnelbanan, där så mycket av trafiken går i tunnlar och stationerna i hög grad är inomhus, säger Pelle Rytterlund, säkerhetsdirektör på trafikförvaltningen, i pressmeddelandet. Tillåtet på pendeltågen Men förbudet kommer inte att gälla för pendeltågsresenärerna. – Många pendeltågspendlare har både behov och vana av att ta med elsparkcykel ombord, eftersom möjligheterna att ta med olika sorters cyklar är mer generösa i pendeltågstrafiken. Därför gör vi i nuläget en annan bedömning för pendeltågen, säger Pelle Rytterlund. Brandrisken bedöms vara som störst när batterierna laddar. Därför kommer det vara förbjudet att ladda dem under färd på samtliga fordon i SL-trafiken. Laddbara produkter orsakar mer än var tionde elrelaterad brand i bostäder och på fem år har antalet bränder som orsakas av batterier eller laddare dubblerats.