Fragbite Groups dotterbolag presenterar återkommande sponsorer och global plattformspartner

Fragbite Groups dotterbolag presenterar återkommande sponsorer och global plattformspartner

Fragbite Groups dotterbolag Fragbite inleder idag 2024 års upplaga av Svenska Cupen i Counter-Strike, en nationell e-sportturnering som under 2023 rönte stor framgång. Den globalt marknadsledande aktören Faceit har engagerats som plattformspartner medan Max Burgers, Tele2 och Spendrups alla återkommer som sponsorer tillsammans med Unibet som ansluter för första gången i år. Fler sponsorer och […]

Frågan alla ställer sig: Vad är skillnaden mellan Apotekarnes och Nygårda julmust?

Frågan alla ställer sig: Vad är skillnaden mellan Apotekarnes och Nygårda julmust?

En riktig klassiker som hör julen till är julmust. Varje vinter säljs tusentals liter av den klassiska drycken i butiker runt om i Sverige. Det finns dessutom flera märken av drycken säljer som smör, men frågan är vad som egentligen skiljer två riktiga klassiker åt? 

Nyheter24 har tagit en närmare titt på två storsäljare för att ta reda på vad som faktiskt är skillnaden... Vad är skillnaden mellan Trocadero och Pommac? Här är svaret. Apotekarnes julmust 

Apotekarnes julmust ägs sedan 1964 av bryggeriet och läsktillverkaren Carlsberg Sverige. 

Historien om den klassiska drycken tog sin början när flera apotekare i Stockholm gick ihop med Mineralvattens AB 1874 och direkt började man tillverka 37 olika vattensorter som såldes på apotek och i speciella vattenbutiker och kiosker. 

Det skulle dock komma att dröja innan musten såg dagens ljus då man först 1908 bestämde sig för att börja tillverka sockerdricka, ingefärsdricka och champagnedryck.

Julmusten fick vänta på sin tur och två år senare, 1910, lanserades den för första gången. Då var den tänkt att fungera som ett alternativ till öl på grund av likheterna med dåtidens öl.  Enligt Livsmedel i fokus stod Apotekarnes julmust för hela 70 procent av den totala försäljning av must i Sverige under 2021. Apotekarnes julmust – vad innehåller den?

Kolsyrat vatten Socker Färgämne Naturlig humlearom Maltarom Citronsyra Kryddextrakt Aromämnen Konserveringsmedel

Vad är egentligen skillnaden mellan Coca-Cola och Pepsi?

Nygårda julmust En annan klassiker är Nygårda julmust som ägs av Spendrups. Företagets historia tar sin början hela vägen tillbaka till 1735 då Mads Pedersen lämnade sin by Spentrup i Danmark för att flytta till Köpenhamn och satsa på att bli brännvinsbrännare.  1855 flyttade hans barnbarnsbarn Oscar Spendrup till Sverige och historien om bryggeriet kunde ta sin början på svensk mark.  Utöver att vara ett klassiskt inslag på mångas julbord har musten Nygårda även tagit klivet in på Systembolagets hyllor. Där säljs den som alkoholfritt alternativ lagrad på bland annat bourbonfat.  Julmusten tillverkas, enligt Spendrups, fortfarande på originalreceptet som svenskarna har kunnat avnjuta sedan 1910. Nygårda julmust – vad innehåller den?

Kolsyrat vatten Socker Färgämne Naturlig humlearom Maltarom Surhetsreglerande medel Citronsyra Kryddextrakt Aromämnen Konserveringsmedel

Här kan du läsa om flera skillnader mellan Löfbergs och Gevalias kaffe.

Vad är skillnaden mellan Apotekarnes och Nygårda julmust?  Sett till innehåll är det få saker som faktiskt skiljer de två musterna åt. Men det finns ett undantag då Nygårda innehåller surhetsreglerande medel, vilket inte återfinns i Apotekarnes julmust. Utöver detta är ingredienserna desamma. För att hitta fler skillnader behöver man se bortom innehållsförteckningen och titta närmare på bolagen bakom produkterna. Spendrups och Carlsberg är inte bara konkurrenter, de har även börjat leta sig in på andra marknader. Spendrups har lanserat sin produkt på Systembolaget där bland annat Nygårda julmust kan avnjutas med tonerna av bourbonfat, vilket inte Carlsberg gjort med sin Apotekarnes julmust. Istället kan ekfatslagrad julmust av märket Apotekarnes köpas i samma butik där den klassiska musten finns.

Frågan alla ställer sig – vad är skillnaden mellan Loka och Ramlösa?

Frågan alla ställer sig – vad är skillnaden mellan Loka och Ramlösa?

När det kommer till kolsyrat vatten är Loka och Ramlösa två riktiga klassiker i de svenska hushållen. Genom åren har båda varumärkena dessutom lanserat flera smaksättningar som blivit populära. 

Men vad är egentligen skillnaden på de två dryckerna, bortsett från historien bakom dem? Det har Nyheter24 tagit reda på.

Loka Naturell

Vattnet kommer från de naturliga källorna i Bergslagen där Loka Brunn är belägen. Platsen har rötter hela vägen tillbaka till 1720-talet. I dag ägs varumärket av Spendrups Bryggeri som tar vatten ur Loka Brunn för att tillverka sin dryck.

1987 kom den första smaksatta drycken då Loka Citron lanserades. Efter lanseringen har flera olika sorter av drycken lanserats med olika smaksammansättningar. 2014 lanserades Loka Crush som är en fruktdryck med naturliga ingredienser. 

Frågan alla ställer sig – vad är egentligen skillnaden mellan Coca-Cola och Pepsi?

Ingredienser Loka Naturell

Kolsyrat vatten Natriumvätekarbonat Kaliumvätekarbonat Magnesiumklorid Natriumsulfat

Ramlösa Original

Varumärket Ramlösa tillhör i dag Carlsberg Sverige AB och tillverkar mineralvatten från källorna i Ramlösa hälsobrunn, beläget i Helsingborg. Ramlösa hälsobrunn grundades 1707 av Johan Jacob Döbelius. 

1990 lanserades den första smaksatta drycken då Ramlösa Citrus kom ut på marknaden. Därefter har smaksatt vatten blivit populärt och flera smaker har lanserats.

Frågan alla ställer sig - vad är skillnaden mellan Center och Plopp?

Ingredienser Ramlösa Original

Kolsyrat vatten Vätekarbonat Natrium Klorid Sulfat Kalcium Fluorid Kalium  Magnesium

Skillnaden mellan Loka Naturell och Ramlösa Original

Bortsett från att båda dryckerna är av sorten kolsyrat vatten finns det en hel del som skiljer dem åt sett till innehållet. Ramlösa redovisar nämligen fler ingredienser än Loka där kalcium, fluorid, klorid, sulfat och vätekarbonat återfinns i drycken jämfört med Lokas ingredienser.

Utöver ingredienserna i de naturella smakerna redovisar Loka hela elva sorter av smaksatt vatten på sin hemsida, medan Ramlösa redovisar åtta smaker.

Källa: www.loka.nu & www.ramlosa.se

Frågan alla ställer sig – vad är egentligen skillnaden mellan Zingo och Fanta?

Så mycket tjänar Clean Drink-bröderna – imperiet omsätter 99 miljoner

Så mycket tjänar Clean Drink-bröderna – imperiet omsätter 99 miljoner

Året var 2015 när Clean Drink grundades av den tidigare elitbasketspelaren Sebastian Kvissberg och den före detta storbloggaren Hugo Rosas. 

Sedan funktionsdrycken, som kommer i en rad olika smaker, såg dagens ljus har succén minst sagt varit ett faktum. Clean Drink har inte minst blivit en spelare att räkna med på Tiktok där följare belönats med två flak dryck om deras videos, där de visar någon av företagets produkter, får mer än 5 000 likes.

– Ungdomar i dag skapar otroligt mycket 'content'. När vi lanserade den senaste smaken fick vi in 25 000 tävlingsbidrag, en otrolig siffra utan någon som helst egentlig marknadsföringsbudget, har Sebastian Kvissberg tidigare sagt till Dagens Industri.

Svenska doldisens miljonlön – grundade Nocco och Barebells

Clean Drink omsätter mångmiljonbelopp

Under 2021 hade Clean Sverige AB en omsättning på 99,5 miljoner kronor, samtidigt som man hade en förlust på 13,5 miljoner kronor. Året därpå var ännu tuffare.

– Till 2022 fick vi vrida om det mesta men ändå tänka på att fortsätta vara ett tillväxtbolag. Vi når nu kanske 82,5 miljoner i omsättning och hoppas gå mot plus minus noll. Vi är nog inte riktigt där men hoppas kunna komma väldigt nära, sa Kvissberg till DN under våren.

Sebastian Kvissberg och Hugo Rosas löner

Men hur mycket tjänar då bröderna Sebastian Kvissberg och Hugo Rosas? Enligt uppgifter från Skatteverket som Nyheter24 tagit del av hade Kvissberg en fastställd förvärvsinkomst på 400 000 kronor under 2022. Samma år drog Rosas in 670 700 kronor samt hade ett överskott av kapital på 115 671 kronor.

Spendrup-bröderna driver miljardimperium – så mycket tjänar de

Spendrups på YouTube

Möt Spendrups bryggmästare Richard Bengtsson inför Ölets Dag

Inför Ölets Dag möter du fyra svenska bryggmästare som berättar om varför de är bryggmästare, vad som triggar dem, hur de ...

Sveriges Bryggerier på YouTube

Jens Spendrup svarar på kritiken i Nyhetsmorgon - Nyhetsmorgon (TV4)

Nyhetsmorgon i TV4 från 2014-02-12: Jens Spendrup, ordförande Svenskt Näringsliv gästar Nyhetsmorgon och svarar på den ...

Nyhetsmorgon på YouTube

Unboxing Review Smakprovning Spendrups Premium Gold 5,9% Köpt på Boardershop i Puttgarden

Provsmakar och säger vad vi tycker. https://www.bordershop.com/se/ol-cider/svensk-ol/spendrups-premium-gold-59-2031521 ...

MrProooosit på YouTube

#1544 Premium Gold Spendrups

No 1 i Hell Week. Nå ni som tjatat om test på denna, är den verkligen så bra?

Över Ett Glas på YouTube

Spendrups i poddar

72: Mjöd, Japan och Spendrups kommunism

Alex Ek besöker oss och berättar om mjöd. Helena längtar till Japan. Och Martin har en varumärkesstrategiidé till Spendrups. Olle berättar om språkförbistring och är väldigt nöjd meed ett namn. Fredrik visar sig mänsklig samtidigt som han förbjuder hantversbryggerier att hålla på med en viss sak. Vad? Patron blir du här: https://www.patreon.com/olpolen

50: Tjeckisk öl och det som räddade Spendrups

Vi tar oss in i den tjeckiska ölkulturen med hjälp av Jan-Erik Janko Svensson. Fredrik vet svaret på vilket öl som räddade Spendrups från konkurs. Olle uppmärksammar Ratmagnets upprop om sexism och övergrepp i ölbranschen. LÄS och TÄNK. Martin funderar på om han har börjat ruttna. Jagge har någonting att säga. Och Helena ställer världens bästa fråga, denna gång om ölnamn. Dessutom nämner vi några små saker om vår resa till Belgien. Inte mycket, men något. Den 21 augusti blir det fest med bl a livepodd där vi avhandlar hela resan. Vi provar Budvar och Pilsner Urquell när vi diskuterar tjeckisk öl. Ratmagnet hittar du här: https://www.instagram.com/ratmagnet/ Här hittar du Svensk Ölkulturs undersökning som ditt bryggeri bör svara på pronto: http://svenskolkultur.se/bryggeridata/

5. Henrik Åström - Marknadschef öl, Spendrups

I dagens avsnitt får vi besök av Henrik Åström, marknadschef öl på Spendrups. ”I en digitaliserad värld så spelar det fysiska mötet allt större  roll för oss. Det kan vara i form av stora events, mässor, möten mad  våra varumärken på krogen. Det är dem initiativ som spelar större roll  för oss än det gjorde för fem, sex år sedan.” Henrik Åström pratar om mördande konkurrens, ölexplosionen, att sluta  styra kommunikation utan jobba med ostyrd kommunikation.