Stort ketchuptest: Favoriten petad från prispallen – här är bottennappen

Stort ketchuptest: Favoriten petad från prispallen – här är bottennappen

Vi svenskar älskar ketchup. Näst efter irländarna äter vi mest ketchup i världen – hela 3,2 kilo per svensk och år, enligt marknadsundersökningsföretaget Euromonitor. – Vi äter mycket ketchup. Det ser man ju när man går i svenska livsmedelsbutiker – det ju många hyllmeter av ketchup, säger Anna Edberg, ansvarig för livsmedelstester på tidningen Råd & rön. Lite tomat – lågt betyg Den stora ingrediensen i tomatketchup är förstås tomat. Det är också där de olika produkterna skiljer sig mest åt innehållsmässigt. Testvinnaren innehåller 89 procent tomatpuré, medan förloraren bara innehåller 42 procent tomatpuré. Råd & röns smakpanel föredrog de produkter med högst tomatinnehåll. Testet avslöjar två riktiga bottennapp, nämligen Eldorados och Coop Extras ketchup, som båda innehåller mindre än 50 procent tomatpuré. Även Kania från Lidl hamnar i botten. – De har tomat som första ingrediens, men sen har de vatten och förtjockningsmedel och det märks verkligen på konsistens och smak, säger Anna Edberg. Dyrast bäst i test Storsäljaren och många barns favorit Heinz ketchup hamnar utanför prispallen på femte plats, med endast 61 procent tomatpuré. Smakpanelen tyckte att dess konsistens var ”aningen lös”. För ovanlighetens skull var dyrast alltså bäst i detta test. – Det är värt att betala lite extra. Och de ekologiska produkterna ligger i topp, de är helt fria från bekämpningsmedelsrester, säger Anna Edberg. Många föräldrar stressar över att barn gärna äter mycket ketchup, men såsen har oförtjänt dåligt rykte, menar man på Råd och rön. Faktum är att tillagad tomat innehåller mer av det nyttiga ämnet lykopen än färsk och det finns ketchup med lägre halt socker och salt i hyllorna. Se testvinnarna i klippet nedan.