Svensk dominans stärks när Rådström tar över Daimler Truck

Svensk dominans stärks när Rådström tar över Daimler Truck

Den svenska dominansen över den globala lastbilsindustrin ökar nu ytterligare. Detta efter att det står klart att Scaniaveteranen Karin Rådström kliver upp på den tyngsta posten i branschen – som vd på världens största lastbilstillverkare, Daimler Truck. ”Karin sticker ut – hon har ett jäkla pannben”, säger förre Scania-vd:n Henrik Henriksson.

Northvolt har betalat Skatteverket

Northvolt har betalat Skatteverket

Krisdrabbade Northvolt har gjort en betalning till Skatteverket uppger presschef Matti Kataja till nyhetsbyrån Bloomberg. ”Vi har redan betalat skatten, som vi sa förra veckan att vi skulle göra. Sedan är det ingen hemlighet att vi arbetar med en finansieringsrunda. Under de senaste veckorna har vi har sett betydande framsteg, och vi hoppas att vi kommer att kunna dela med oss av mer information som så snart som möjligt”, skriver han i ett sms till TT. Skatteskulden, som skulle in senast på måndag, uppgår till 287 miljoner kronor, enligt tidigare uppgifter. Annars hotade konkurs, rekonstruktion eller att styrelseledamöter blir personligt betalningsansvariga. De senaste dagarna har ägare och långivare diskuterat ny finansiering eftersom Northvolt befinner sig i en akut likviditetssituation. Kortsiktig lösning Enligt uppgifter till Dagens Industri är det långivare, aktieägare och även en av de största kunderna Scania som har gått samman för att betala den mest akuta skulden till Skatteverket på 287 miljoner kronor. Detta beskrivs som en högst kortsiktig lösning, eftersom den totala skulden ligger på omkring 60 miljarder kronor. – Krisen är med största sannolikhet inte över, sa Anders Hägerstrand, nyhetschef på DI, i fredags. – Det här handlar om 300 miljoner. Det var kritiskt kortsiktigt men Northvolt har skulder i runda slängar på 60 miljarder. Det är ett bolag som gör stora förluster och har en produktion som inte fungerar. Så problemen kommer att finnas kvar tills de dels har löst sin produktion, fortsatte han.

Ödesdag närmar sig för krisbolaget: "Väldigt mycket står på spel"

Ödesdag närmar sig för krisbolaget: "Väldigt mycket står på spel"

Northvolt kommer att betala in de 287 miljoner som ska in till Skatteverket senast måndag. Det bekräftar bolagets kommunikationsdirektör Matti Kataja för TV4 Nyheterna. Skulden innefattar bland annat moms, arbetsavgifter och avdragen skatt. Måndag beskrivs som en ödesdag för det krisande bolaget. – Skulle de inte ha kunnat betala den så hade styrelsen tvingats begära bolaget i konkurs, för annars hade styrelsen fått ett personligt ansvar för den här skulden, säger Anders Hägerstrand, nyhetschef på Dagens Industri. 60 miljarder i skuld Northvolt – med en total skuld på omkring 60 miljarder kronor – säger alltså att man ska betala i tid. Detta trots att bolaget på torsdagsmorgonen fortfarande inte visste om det skulle vara möjligt eller inte – Det är ju så här att Northvolt har försökt få in pengar under längre tid men misslyckats. Nu står väldigt mycket på spel här fram till måndag. För en konkurs hade gjort att grundarna och de stora aktieägarna hade förlorat allt, säger Hägerstrand och fortsätter: – Långivarna hade också förlorat en betydande del eller kanske stora delar av det de har lånat ut. Så nu, under torsdagen här, så verkar de ha tagit sig samman. Så ska skulden betalas Enligt uppgifter till Dagens industri är det långivare, aktieägare och även en av de största kunderna Scania som har gått samman för att betala den mest akuta skulden till Skatteverket på 287 miljoner kronor. Detta beskrivs som en högst kortsiktig lösning. – Krisen är med största sannolikhet inte över, säger Anders Hägerstrand. – Det här handlar om 300 miljoner. Det var kritiskt kortsiktigt men Northvolt har skulder i runda slängar på 60 miljarder. Det är ett bolag som gör stora förluster och har en produktion som inte fungerar. Så problemen kommer att finnas kvar tills de dels har löst sin produktion, fortsätter han.

Scania på YouTube

Köp Lastväxlare tridem Scania R650B 8x4 på Klaravik

Länk till auktionen: https://www.klaravik.se/auktion/produkt/2169079-lastvaxlare-tridem-scania/?utm_source=YoutubeLinkAuction.

Klaravik Sverige på YouTube

SCANIA VABIS L 76 42 157

Säljs på nätauktion https://www.blinto.se This is for sale on auction https://www.blinto.se.

Blinto Sverige på YouTube

Scania's disengageable tandem axle – how it works

Scania now introduces the RB662 tandem bogie axle with an optional lift-and-disengage function. The new option, when ...

Scania Trucks & Buses på YouTube

Scania i poddar

#132 Blinkersfiasko i Scaniarinken

Fredagsfiasko i Scaniarinken! Lägg ansvaret på rätt personer! Den totalt döda stämningen sista två perioderna! Slagsmålet på Hovet! Domarnas rätta beslut kring Bertilsson! Bruten domararm i Norrköping! Och så måste Roger Rönnberg chilla lite. Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

Leif Östling, f d VD för Scania

Första gången jag hörde Leif Östling säga ”vad fan får jag för pengarna” var i samband med en intervju i Uppdrag granskning.Jag blev uppriktigt sagt förbannad, varför säger han så? Han som tjänat miljoner på att arbetare och tjänstemän kunde jobba på Scania tack vare ett fungerande skattesystem med fri utbildning och sjukvård.Men som alltid finns det fler dimensioner i en one-liner än det som sägs i en vinklad intervju eller i kvällstidningarnas nyhetsrapportering.Så i det här avsnittet tar vi oss bakom rubrikerna och träffar en av Sveriges mest kända företagsledare som under 20 år ledde Scania. Hur hamnade han här egentligen? Vilken roll spelade hans bakgrund i folkrörelserna för karriären? Hur viktigt var det att varje vecka besöka fabriksgolvet?Vi pratar också om hans möten med Putin, hur man håller sig ung och när man helst inte skall använda uttrycket Blitzkrig.Och naturligtvis ägnar vi en stor del åt att diskutera det som kom ut av hans yttrande ovan. Nämligen att undersöka hur mycket pengar som slösas i skattesystemet och hur mycket man följaktligen kan spara enligt honom.Här kommer svensk industris nestor, Leif Östling!Moderator: Gunnar OesterreichMusik: Mattias Klasson/Daniel OlsenDistribution: AcastSamarbetspartners: Life Genomics, Gröna Gårdar, FunmedHitta allt om podden: Websida: https://spannandemoten.se/Instagram: @spannandemotenFacebook: https://www.facebook.com/spannandemotenLinkedin: https://www.linkedin.com/in/gunnar-oesterreich/Kontakt: gunnar@oesterreich.se eller via sociala medier Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

102: A T&D Scania Special!

Dougie Rankine (Editor of Truck & Driver magazine) was joined by 5 guests on this very special Scania edition of the Truck & Driver podcast This episode was recorded live in Milton Keynes at the press demonstration of Scania's new ‘Super’ range 

3: Could Scania's PHEV be the perfect stepping stone between diesel and full electric?

Scania Product Experience Specialist Andy Hatter talks me through the P-series PHEV before I take it for a spin

Mathias Karlman

Denna veckan träffar vi Mathias från Stenungsund som fått fria händer att bygga upp en modern tappning av sin fars gamla Scania 143:a. Häll upp kaffet och lyssna till ett nytt avsnitt av Lastbilspodden!

Episod 45 - Sustainable transportation with Andreas Follér at Traton & Scania

"Its about tracking and understanding how to, in a smart, way decarbonise the world economy" In this episode, Andreas Follér, Chief Sustainability Officer at Traton Group & Head of Sustainability at Scania, talks about the key steps in the sustainable transition of the transportation system. He highlights the importance of phasing out fossil fuels and shares his insights in circularity, product as a service and human rights as a lens for social sustainability. He also covers working with sustainability in a global environment with varying legislation and the importance of leadership to enable sustainable development. Hosts: Josefin Borglund & Patrik Sandin

13: Scania UK's new MD Chris Newitt answers Commercial Motor readers' questions

Scania UK's new boss gets the Commercial Motor Grilled in the Cafe treatment, answering some tricky reader questions over breakfast at the Junction 23 Truckstop