Sverige sämst i Europa på klassrumsdisciplin
Svenska skolor har stora problem med kunskapsresultat, trygghet och studiero. Enligt siffror som presenterades OECD slår fast att Sverige är sämst i Europa när det gäller klassrumsdisciplin. Undersökningen är mätt på matematiklektionerna bland 15-åringar. Bland annat uppger en tredjedel av eleverna att det oftast eller alltid är bullrigt och stökigt på lektionerna. – Både högstadieelever och rektorer på mellanstadiet vittnar om att det är för bullrigt, att eleverna kommer försent, att de störs av skärmar på ett sätt som faktiskt gör oss till ett av de OECD-länderna som har de största problemen, säger Lotta Edholm, Skolminister. – Det är väldigt allvarligt. Vi kan se att det finns ett direkt samband mellan de elever som upplever stora problem och sämre kunskapsresultat i matematik. Det är ju inte så konstigt, om en elev hela tiden blir störd av att klasskompisar kommer försent så leder det till sämre kunskapsresultat, fortsätter Edholm. ”Förklarar bort sina barns beteenden” Edholm menar att föräldrar inte tar sitt ansvar. – Det är min bild som jag fått till mig efter otaliga skolbesök genom åren. Det finns en kategori föräldrar som hela tiden försöker förklara sina barns beteenden och som inte tar det här på tillräckligt stort allvar när lärare eller rektorer larmar. Regeringen vidtar en rad åtgärder för att komma till rätta med problemen. Bland annat stärkt trygghet och studiero, fler speciallärare och särskilda undervisningsgrupper och akutskolor.
Svenska skolor har stora problem med kunskapsresultat, trygghet och studiero. Enligt siffror som presenterades OECD slår fast att Sverige är sämst i Europa när det gäller klassrumsdisciplin. Undersökningen är mätt på matematiklektionerna bland 15-åringar. Bland annat uppger en tredjedel av eleverna att det oftast eller alltid är bullrigt och stökigt på lektionerna. – Både högstadieelever och rektorer på mellanstadiet vittnar om att det är för bullrigt, att eleverna kommer försent, att de störs av skärmar på ett sätt som faktiskt gör oss till ett av de OECD-länderna som har de största problemen, säger Lotta Edholm, Skolminister. – Det är väldigt allvarligt. Vi kan se att det finns ett direkt samband mellan de elever som upplever stora problem och sämre kunskapsresultat i matematik. Det är ju inte så konstigt, om en elev hela tiden blir störd av att klasskompisar kommer försent så leder det till sämre kunskapsresultat, fortsätter Edholm. ”Förklarar bort sina barns beteenden” Edholm menar att föräldrar inte tar sitt ansvar. – Det är min bild som jag fått till mig efter otaliga skolbesök genom åren. Det finns en kategori föräldrar som hela tiden försöker förklara sina barns beteenden och som inte tar det här på tillräckligt stort allvar när lärare eller rektorer larmar. Regeringen vidtar en rad åtgärder för att komma till rätta med problemen. Bland annat stärkt trygghet och studiero, fler speciallärare och särskilda undervisningsgrupper och akutskolor.