Sverigebilden fortsatt stark

Sverigebilden fortsatt stark

I årets National Brands Index, som bedömer styrkorna i 50 nationsvarumärken, klättrar Sverige två placeringar – från plats tio till åtta. Bilden av Sverige verkar därmed ha återhämtat sig efter det senaste årets turbulens. – Den stora uppmärksamheten kring koranbränningar och Sveriges Natoprocess påverkade bilden, men vi ser nu att försämringar kan vara kortsiktiga om bilden av landet sedan tidigare är stark, säger Madeleine Sjöstedt på Svenska institutet. Landet som toppar listan Mest positiv är uppfattningen om Sverige i Tyskland och Kanada. Sämst är den, sett över en tioårsperiod, i Saudiarabien, Indien och Kina. Studien visar bland annat att Sverige har en tydlig profil, bland annat när det kommer till miljö- och klimatfrågan. Dessutom uppfattas Sverige som ett land med hög livskvalitet och jämlikhet. Det ses också som ett attraktivt land för handel, investeringar och turism. ”Sverigebilden är något som kungafamiljen och hovet dagligen arbetar med. Den är viktig för våra relationer i andra länder. Positivt att undersökningen visar att den har förbättrats och är stabil”, skriver det svenska hovet i en kommentar till TV4 Nyheterna. För andra året i rad är det Japan som toppar listan över världens starkaste nationsvarumärken. Tätt efter kommer Tyskland, Italien och Schweiz.