Sedan slutet av 90-talet har tonåringars alkoholkonsumtion gått ned, men de senaste undersökningarna visar dock att den utvecklingen nu stannat av. Och idag dricker sju av tio elever som går andra året på gymnasiet, samt fyra av tio i årskurs nio. Och trots detta visar undersökningen att tonårsföräldrarna inte är oroliga. Vi ser att det finns annat man är mer orolig för än alkohol. Våld, övergrepp och rån, och tyvärr vet vi att risken för det ökar när tonåringen dricker alkohol, säger Karolina Dahlbeck Nobel, ansvarig för folkhälsa på Systembolaget. Så bemöter du argumenten I ljuset av detta har Systembolaget kommit ut med ett litet häfte för tonåringar och föräldrar, ”Tonårsparlören” som den kallas. Ett texthäfte, en fickordbok, innehållande fakta, tips och råd till föräldrar med just tonårsbarn. Däribland en del vanliga argument som tonåringar kan komma med för att få föräldrar att köpa ut. Argument 1: Det är lika bra att du köper ut för annars kommer jag ändå få tag på alkohol och då är det bättre att du vet var jag fått det ifrån. Det är otroligt viktigt som förälder att vara tydlig och säga att jag är vuxen och vill inte och kommer inte bidra till att du dricker alkohol, säger Karolina Dahlbeck Nobel i Nyhetsmorgon. Argument 2: Alla andra får ju dricka Det är viktigt med dialog med andra föräldrar så man vet vad de har för regler. Det viktiga samtalet Systembolaget hoppas att parlören ska användas för att förbättra dialogen kring alkohol mellan föräldrar och tonåringar, förbättras till något de kallar ”Det viktiga samtalet”. Och där är inledningen viktig. Många kan tycka det är ett laddat ämne. Det kan bli att man som förälder inleder samtalet hårt, men försök att göra inledningen lite mjuk och lyssna in barnet, säger Karolina Dahlbeck Nobel, och poängterar också att det samtidigt är viktigt att vara tydlig och sätta gränser. Hur ska man göra om barnet medvetet går över gränsen? Precis där och då när barnet kommer hem stupfull ska man kanske inta prata om regler och gränser utan visa omtanke och kärlek. Dagen efter däremot är det viktigt att ta samtalet, säger Karolina Dahlbeck Nobel, ansvarig för folkhälsa på Systembolaget.