Unik ringformig solförmörkelse – från Sydamerika till Stilla havet

Unik ringformig solförmörkelse – från Sydamerika till Stilla havet

I natt har många blickat upp mot ett spektakulärt himlafenomen och många bilder har nått oss från olika delar av världen bland annat Sydamerika, Antarktis, Nordamerika, Atlanten och Stilla havet. Fenomenet handlar om en ringformig solförmörkelse, där månen glider framför solen och skapar en imponerande eldring på himlen.

– Detta är något utöver det vanliga, säger Eric Stempels, astronom vid Uppsala universitet. Ett himmelskt sammanträffande Ringformiga solförmörkelser inträffar när månen befinner sig lite längre bort från jorden i sin elliptiska bana, vilket gör att den ser mindre ut än solen. Det som gör dessa förmörkelser speciella är att solen och månen verkar vara nästan lika stora från vår synvinkel

– Det är ett kosmiskt sammanträffande att månen och solen ser lika stora ut på himlen, och vi kan vara tacksamma för att få uppleva sådana förmörkelser, säger Stempels. Denna gång var det ett smalt band över Stilla havet och längst ner i Sydamerika, där invånare kunde njuta av fenomenet i upp till sju minuter. Missa inte – nästa chans om 102 år! Vill man uppleva en solförmörkelse på svensk mark får man vara riktigt tålmodig.

– Vi får vänta ända till år 2126 för att se en solförmörkelse här i Sverige, berättar Eric Stempels. För den som inte vill vänta så länge finns chansen i norra Spanien redan i augusti 2026. Då passerar solförmörkelsen precis vid solnedgången, en otrolig upplevelse, tillägger han.

Hälften av oktoberregnet väntas – under bara två dagar

Hälften av oktoberregnet väntas – under bara två dagar

På onsdagen och torsdagen väntas runt 30 millimeter regn lokalt i de norra och östra delarna av landet, enligt TV4 Nyheternas meteorolog Linda Eriksson. – Det är flera nederbördsområden som avlöser varandra under det närmsta dygnet. Under en normal oktobermånad kommer mellan 50 och 60 millimeter regn. Nu väntas ungefär hälften under bara två dagar, enligt Linda Eriksson. Till Svenska Dagbladet säger SMHI att det till och med kan komma mer regn än så, uppemot 50-60 millimeter fram till fredag morgon. – Det är anmärkningsvärt mycket regn som kommer, säger SMHI till tidningen. Backar från uppmaning SMHI har inte utfärdat någon varning för regn, men myndigheten varnar däremot för starka vindar på mellan 14 och 17 meter per sekund längs med ostkusten. På grund av ovädret uppmanade Storstockholms brandförsvar till hemmajobb, men backar nu från uttalandet. "Vädervarningen vi gick ut med under gårdagen visade sig inte bli lika allvarlig som tidigare prognos", skriver räddningstjänsten på Facebook under onsdagsförmiddagen. Kirk når Sverige Tre orkaner; Kirk, Milton och Leslie, har pågått på Atlanten. Av dem är det enbart Kirk som väntas nå Sverige. På onsdagen kommer ett nytt regnområde in över södra Sverige som kopplas till Kirk. – Lågtrycket under torsdag och fredag kommer röra sig norrut över landet med nederbörd.

Jätteorkanen Milton ökar i styrka: "En fråga om liv och död"

Jätteorkanen Milton ökar i styrka: "En fråga om liv och död"

I Sanibel, ett samhälle som ligger på en ö av sandbankar utanför kuststäderna Fort Myers och Cape Coral i västra Florida, hjälptes invånare snabbt åt att fylla tusentals sandsäckar på tisdagen, för att upprätta någon form av skydd för sina hem och andra byggnader. Klockan 22 på kvällen var alla tvungna att ta sig därifrån. Då blev det förbjudet att vara kvar på ön och personer som stannade kvar riskerar att bli gripna, har myndigheterna varnat. Orkanen väntas nå Floridas västkust sent på onsdagskvällen, lokal tid. – Nu har orkanen rört sig lite närmare Kuba och kommer sen under dagen idag att röra sig in mot Florida. Tidigare prognoser har pekat på att den kommer att dra in över Florida under natten eller imorgon bitti svensk tid, säger Linda Eriksson. "Väldigt, väldigt kraftfull" För knappt två veckor sedan orsakade orkanen Helene enorm förstörelse och många dödsfall. Stormfloder orsakade rekordhöga vattenstånd på flera håll. När orkanen Milton närmar sig spås upp emot tre och en halv meter höga stormfloder svepa in i områden som inte var bland de värst drabbade senast. Evakueringsordrar har utfärdats för de flesta samhällen längs med delstatens västkust och dess många och avlånga sandbanksöar. I de områdena bor cirka 5,9 miljoner invånare, enligt nyhetsbyrån AP som stödjer sig på officiell statistik om hur många som är folkbokförda. Räddningstjänster har varslat om att ingen kan räkna med att bli undsatt när ovädret väl har dragit in. Ni borde evakuera nu, nu, nu. Ni borde redan ha evakuerat. Det är en fråga om liv och död och det är ingen överdrift, varnade president Joe Biden vid en pressträff i Vita huset på tisdagen. Värsta på ett sekel Milton har bitvis haft vindstyrkor på över 80 meter per sekund. Efter att ha nedgraderats tilll en fyra på en femgradig skala, har den nu återigen uppgraderats till en kategori fem under natten. Lite längre norrut längs med kusten ringlade långa trafikköer norrut. I särskilt stormhärjade Saint Petersburg har bulldozrar försökt röja upp så mycket bråte som möjligt från gatorna för att det inte ska blåsa omkring och orsaka än större skador. Om prognoserna står sig och Milton fortsätter i förutspådd riktning kommer storstadsområdet kring Tampa Bay att drabbas av det värsta ovädret på över 100 år. I bästa fall drar orkanen vidare österut mot Atlanten utan att passera fler härjade delstater.

Orkanen Kirk dundrar in mot Sverige – hård vind och regn väntas

Orkanen Kirk dundrar in mot Sverige – hård vind och regn väntas

Efter en period med soligt och lite mildare väder kommer det att bli mer ostadigt framöver. Resterna av den tropiska stormen Isaac drog in över Sverige i helgen och nu är en ny storm på väg. – Orkansäsongen är i full gång och just nu har vi tre orkaner på Atlanten, säger TV4:s meteorolog Linda Eriksson. Orkanerna heter Leslie, Milton och Kirk. Av dessa är det endast Kirk som enligt prognoserna kommer röra sig upp genom Sverige. – Den kommer försvagas och bli en storm, men ser ut att dra in mot de västra delarna av Europa här lite senare i veckan och ska sedan, som prognosen ser ut, röra sig upp mot södra Sverige och kan ge rejält blåsigt väder här uppe också lite senare i veckan fram mot fredag, framförallt. Ostadigt väder med regn – och snö – väntas I Sverige kan stormen föra med sig stora regnmängder. – Vi har en period nu med väldigt ostadigt väder framför oss. Det är både regn och snö i prognosen, säger Linda Eriksson. Orkanen Milton ska röra sig över mexikanska gulfen under de närmaste dagarna och kommer förstärkas till att bli en kategori fyra-orkan på den femgradiga skalan. Den kommer röra sig in mot Florida i mitten av veckan – Det kan bli riktigt besvärligt där, säger Linda Eriksson.

Så ska betongstjärnor rädda hotad korall: "Känns fantastiskt"

Så ska betongstjärnor rädda hotad korall: "Känns fantastiskt"

På kajen i Grebbestad lastas några av de stjärnformade betongklumpar, som forskarlaget hoppas ska bli ögonkorallens nya bostad. Med hjälp av en specialplattform ska totalt 140 konstgjorda rev transporteras ut och sänkas i havet utanför Bohuslän. Utsättningen har föregåtts av nästan fem års tester på vad som får korallen att trivas. Något som bland annat resulterat i att bitar av slagg, en restprodukt vid metallframställning, gjutits fast på fundamenten.

– Slaggen är kalkrik och innehåller andra mineraler. Framförallt har den mycket håligheter, som larverna gillar att krypa ner i och sätta sig fast i för att bli lite skyddade i början av sin livstid, säger Ann Larsson.

De naturliga reven finns i Atlanten - från Nordnorge ner till Medelhavet - men i snabbt minskande antal. Bland annat på grund av bottentrålning. I Sverige finns dom enda kända kvarvarande i närheten av Koster- och Väderöarna, där forskarna nu på sex platser ska försöka restaurera döda eller döende rev.

– Det kan vara väldigt viktigt. De här korallerna är en väldigt viktig livsmiljö för andra arter. Man har hittat upp till 1300 arter på rev av ögonkoralls, säger Ann Larsson. Förbud mot trålning I samband med utsättning införs också ett förbud mot trålning eller ankring i de sex områdena. Projektet leds av länsstyrelsen i Västra Götaland och finansieras till stor del av EU:s så kallade Life-fond. Nu ska den eventuella koralltillväxten följas och dokumenteras, så att metoden kanske kan rädda fler.

– Det finns ett stort behov ute i europeiska vatten också för restaurering, säger Ann Larsson.

– Vi hoppas ju att inom fem år se någon etablering på reven. Men de växer ju långsamt av naturen, i och med att det är kallvattenkoraller. Så det tar ett tag innan det växer ut och blir ett större rev. Men är det många individer som rekryteras så är det klart att det går fortare.

Atlanten på YouTube

Paniken sprids ombord när Hampus Hedström får syn på pirater! | Över Atlanten | Kanal 5 Sverige

Se hela avsnitt av Över Atlanten tisdagar 21.00 på Kanal 5! https://bit.ly/ÖverAtlanten Trots att besättningen har hållit en ...

Kanal 5 Sverige på YouTube

Att lösa världens mest komplexa problem med vetenskap och teknik | Atlantfestivalen 2024

Hur löser vi världens viktigaste problem? På Atlantfestivalen, forskare, teknologer och banbrytare ...

The Atlantic på YouTube

Över Atlanten | När wifi är allt annat än gratis... Markoolio erkänner sitt misstag

Se hela avsnitt av Över Atlanten tisdagar 21.00 på Kanal 5! https://bit.ly/ÖverAtlanten I slutet av januari seglade ett nytt gäng ...

Kanal 5 Sverige på YouTube

Över Atlanten | En drastisk vändning: Från sol och bad till ruskigt oväder | Tisdag 21.00

Se hela avsnitt av Över Atlanten tisdagar 21.00 på Kanal 5! https://bit.ly/ÖverAtlanten . Deltagarna njuter ena dagen av stilla vind, ...

Kanal 5 Sverige på YouTube

Washington Week med hela avsnittet The Atlantic, 20/9/24

Kongressen kämpar för att undvika en regeringsstängning bara veckor till valet. Plus, en titt på kandidatens kvalitet ...

Washington Week PBS på YouTube

Segla över Atlanten

Hos Sjöskolan kan du utbilda dig inför din livs seglats – över Atlanten. För utom grundkurserna Förarintyg samt Kustskepparintyg, ...

Sjöskolan på Beckholmen på YouTube

Anders Öfvergård hänger löst i masten ovanför Atlanten! | Över Atlanten | Kanal 5 Sverige

Se hela avsnitt av Över Atlanten tisdagar 21.00 på Kanal 5! https://bit.ly/ÖverAtlanten Anders Öfvergård hissas upp i masten för att ...

Kanal 5 Sverige på YouTube

Chase Atlantic - Into It (text)

Skaffa din textaffisch nu i vår Etsy Shop: https://www.etsy.com/listing/1738011499/into-it-by-chase-atlantic-lyrics-poster Vill du ha ...

Escape Lyrics på YouTube

Atlanten i poddar

Slaget om Atlanten under andra världskriget

Slaget om Atlanten pågick i olika omfattning under hela andra världskriget. De allierades förluster i fartyg kulminerade under 1942, men trots att nästan 5 000 fartyg sänktes kunde tyskarna egentligen aldrig på allvar hota de allierades krigsinsats. Den tyska flottan var alltför dåligt förbered och de allierades resurser alldeles för stora.USA hade en industriell kapacitet och mänskliga resurser som gav de allierade ett tydligt övertag i kriget mot Hitlertyskland. Men krigsmaterielen och manskapsförstärkningarna måste skeppas över Atlanten där tyska ytfartyg, ubåtar och flygplan gjorde allt för hindra transporterna. I detta avsnitt av Militärhistoriepodden samtalar Martin Hårdstedt och Peter Bennesved om ett av andra världskrigets mer dramatiska skeenden från slaget om Storbritannien till krigsslutet. Detta är historien om de verkligt avgörande faktorerna i andra världskrigets historia. USA och även Kanada kunde kasta in tyngden av sin industriella kapacitet i vågskålen och genom att överföra resurser över Atlanten göra det möjligt för britterna och ryssarna att hålla ut. Genom utlåningsavtal – Lend lease-avtal – försågs inledningsvis inte minst britterna med krigsmateriel och andra förnödenheter. Från 1941 då USA kom med i kriget efter Hitlers krigsförklaring handlade det om att förbereda en militär intervention i Europa på samma sätt som under första världskriget.Tyskarna var knappast förberedda för ett handelskrig på Atlanten. Den tyska marinen var som dess chef storamiralen Raeder uttryckte saken endast stor nog att möta en hedersam död. Inte minst saknades ubåtar i ett antal som på allvar kunde hota de allierade. Under de inledande åren från 1939 till sommaren 1941 försökte tyskarna med en mix av ytfartygsräder, flyganfall och ubåtsanfall störa de allierades sjöfart. Det gick inledningsvis ganska bra, men mycket snart organiserade britterna, amerikanarna och kanadensarna konvojer och luftskydd. Det faktum att britterna lyckades bryta de tyska koderna som sändes med kodmaskinen Enigma gav en avgjord fördel. Sänkningen av Bismarck i maj 1941 markerade slutet på denna period av ytfartygsräder. Konvojerna skiftade efter det tyska anfallet på Sovjet i juni 1941 till att inte bara handla om inskeppning av materiel och förstärkningar till Storbritannien och Nordafrika utan även till den ryska hamnen i Murkmansk. Under 1942 kulminerade ubåtskriget och slaget på Atlanten. Tyska ubåtar i så kallade vargflockar kunde notera rekordmånga sänkningar under en period då britterna misslyckades med att knäcka den tyska signaleringen och en ny ubåtstaktik användes. När de allierade slutligen lärde sig att hantera den tyska taktiken med hjälp av nya flygplansmodeller, radarsystem, nya lyckade forceringar av den tyska radiotrafiken och ny konvojtaktik ebbade de tyska framgångarna ut. Under de sista krigsåren minskade sänkningarna kraftigt och antalet tyska ubåtar som gick till botten ökade.Av alla de fartyg som korsade Atlanten under kriget sänktes i slutänden bara några procent. Värst drabbade var Murmanskkonvojerna med 8-procentiga förluster. Intressant i sammanhanget är att endast drygt 6 procent av sänkningarna stod tyska ytfartyg för medan tyskt flyg sänkte drygt 13 procent och ubåtarna 70 procent.Churchill sa i efterhand att det enda han fruktade under andra världskriget var att tyskarna skulle lyckas stoppa transporterna över Atlanten. I verkligheten var egentligen aldrig någon fara. Tyskarna var så långt ifrån att svälta ut britterna och ryssarna och de allierades resurser så stora att det aldrig var någon fara. Förlusterna var stora, men nyproduktionen under i princip hela kriget kompenserade för förlusterna.Bild: Handelskonvoj under andra världskriget. Wikipedia, public domain. Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

Årsdagar & pinsamma ursäkter

Har Linn gjort något kul alls i veckan? Och vad har den tionde september för betydelse för Amanda? Och hur länge kan Linn prata om kändisskvaller och sekter? Hint: Längre än du tror. Detta och mycket mer får du svar på i veckans avsnitt av På andra sidan Atlanten med Amanda och Linn. Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

Malin bryter ihop på Atlanten

Vi är tillbaka i stuidon och vi pratar SÅKLART om alla smaskiga detaljer vad som hände på segelbåten över Atlanten. Var egentligen Malins mamma en av deltagarna, och vilka delade säng och vem kräktes mest? Såna bakom kulissen detaljer en vill ha liksom. Sen var det ju det där med Jessica och bananflugorna. Lyssna det blir kul!Klipps av Victor Ganguly Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

Slaget om Atlanten under andra världskriget

Slaget om Atlanten pågick i olika omfattning under hela andra världskriget. De allierades förluster i fartyg kulminerade under 1942, men trots att nästan 5 000 fartyg sänktes kunde tyskarna egentligen aldrig på allvar hota de allierades krigsinsats. Den tyska flottan var alltför dåligt förbered och de allierades resurser alldeles för stora.USA hade en industriell kapacitet och mänskliga resurser som gav de allierade ett tydligt övertag i kriget mot Hitlertyskland. Men krigsmaterielen och manskapsförstärkningarna måste skeppas över Atlanten där tyska ytfartyg, ubåtar och flygplan gjorde allt för hindra transporterna. I detta avsnitt av Militärhistoriepodden samtalar Martin Hårdstedt och Peter Bennesved om ett av andra världskrigets mer dramatiska skeenden från slaget om Storbritannien till krigsslutet. Detta är historien om de verkligt avgörande faktorerna i andra världskrigets historia. USA och även Kanada kunde kasta in tyngden av sin industriella kapacitet i vågskålen och genom att överföra resurser över Atlanten göra det möjligt för britterna och ryssarna att hålla ut. Genom utlåningsavtal – Lend lease-avtal – försågs inledningsvis inte minst britterna med krigsmateriel och andra förnödenheter. Från 1941 då USA kom med i kriget efter Hitlers krigsförklaring handlade det om att förbereda en militär intervention i Europa på samma sätt som under första världskriget.Tyskarna var knappast förberedda för ett handelskrig på Atlanten. Den tyska marinen var som dess chef storamiralen Raeder uttryckte saken endast stor nog att möta en hedersam död. Inte minst saknades ubåtar i ett antal som på allvar kunde hota de allierade. Under de inledande åren från 1939 till sommaren 1941 försökte tyskarna med en mix av ytfartygsräder, flyganfall och ubåtsanfall störa de allierades sjöfart. Det gick inledningsvis ganska bra, men mycket snart organiserade britterna, amerikanarna och kanadensarna konvojer och luftskydd. Det faktum att britterna lyckades bryta de tyska koderna som sändes med kodmaskinen Enigma gav en avgjord fördel. Sänkningen av Bismarck i maj 1941 markerade slutet på denna period av ytfartygsräder. Konvojerna skiftade efter det tyska anfallet på Sovjet i juni 1941 till att inte bara handla om inskeppning av materiel och förstärkningar till Storbritannien och Nordafrika utan även till den ryska hamnen i Murkmansk. Under 1942 kulminerade ubåtskriget och slaget på Atlanten. Tyska ubåtar i så kallade vargflockar kunde notera rekordmånga sänkningar under en period då britterna misslyckades med att knäcka den tyska signaleringen och en ny ubåtstaktik användes. När de allierade slutligen lärde sig att hantera den tyska taktiken med hjälp av nya flygplansmodeller, radarsystem, nya lyckade forceringar av den tyska radiotrafiken och ny konvojtaktik ebbade de tyska framgångarna ut. Under de sista krigsåren minskade sänkningarna kraftigt och antalet tyska ubåtar som gick till botten ökade.Av alla de fartyg som korsade Atlanten under kriget sänktes i slutänden bara några procent. Värst drabbade var Murmanskkonvojerna med 8-procentiga förluster. Intressant i sammanhanget är att endast drygt 6 procent av sänkningarna stod tyska ytfartyg för medan tyskt flyg sänkte drygt 13 procent och ubåtarna 70 procent.Churchill sa i efterhand att det enda han fruktade under andra världskriget var att tyskarna skulle lyckas stoppa transporterna över Atlanten. I verkligheten var egentligen aldrig någon fara. Tyskarna var så långt ifrån att svälta ut britterna och ryssarna och de allierades resurser så stora att det aldrig var någon fara. Förlusterna var stora, men nyproduktionen under i princip hela kriget kompenserade för förlusterna.Bild: Handelskonvoj under andra världskriget. Wikipedia, public domain. Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

Försäkringshysteri & musikaltafsande

Hur många samtal till läkare ringde Amanda riktigt i helgen? Och hur trött på människor är Linn egentligen? Och är Amanda faktiskt på väg att bli sjuk IGEN? Dessa frågor får ni förhoppningsvis svar på i veckans avsnitt av På andra sidan Atlanten med Amanda och Linn. Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

Magkatarr & background check

Hur länge tog det egentligen för Amanda att diska upp efter nyårsfirandet? Och hur dåligt mådde Linn riktigt under årets första dag? Och hur ska det gå för Amanda nu när hon ska börja jobba? Detta och mycket mer får ni svar på i årets första avsnitt av På andra sidan Atlanten med Amanda och Linn. Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.