Ex-polisen Ewa-Gun Westford i Ystad trodde att hon sa upp sin dagstidningsprenumeration i början av juni. Men det skulle visa sig vara en bluffsida som hon hade använt sig av för att avsluta prenumerationen, vilket hon har skrivit om i en krönika om i Ystad Allehanda. En vecka senare fick hon ett mejl med betalningskrav 400 kronor för hjälpen med den uppsagda prenumerationen. Då trodde hon fortfarande att det var tidningens riktiga sida hon använt, och bestämde sig för att ringa upp. – Jag skällde ut den här stackars gossen efter noter. När jag drog efter luft passade han på att säga att ”du har blivit lurad, lyssna på mig”. ”Skamvrån med en stor dumstrut” Mannen på kundtjänsten berättade att tidningen är medvetna om bluffsidorna. Det handlar om företag som köper en annonsplats på Google, så att de dyker upp i sökresultatet förklädda som en officiell sida. Att Ewa-Gun Westford, en ex-polis, drabbades, tog extra hårt. – Jag blev ledsen, jag krympte ihop som människa och individ. Jag har varit polis i nästan 50 år och tänkte ”är jag helt förslappad?”. Jobbigt att gå till stationen Kravmejl började fylla inkorgen och gick över till fysiska brev, allt från samma företag, som är baserat i Nederländerna. I breven står det att man har lagt ner tid på att hjälpa Ewa-Gun, samt att det kan leda till inkassokrav. Ewa-Gun Westford har bestridit alla mejl och brev och sparat allt för att kunna göra en polisanmälan, samt anmäla till Konsument Europa, Konsumentverket och Allmänna Reklamationsnämnden (ARN). – Jag måste ta mig till min gamla arbetsplats, polisstationen i Ystad, och komma med mina pappershögar, där känner jag ett litet fysiskt motstånd att göra det. Vägrar betala Ewa-Gun Westford är kritisk till att allt ansvar ligger på den drabbade – och att det inte finns mycket hjälp att få. Hon vet inte om företaget faktiskt har rätt att kräva pengarna, men hon vet att hon inte kommer att betala dem. – Jag kan inte, det handlar om min självkänsla, sedan tycker jag att det är en demokratifråga faktiskt.